Pohjois-Suomen hiihtokeskukset saavat uuden 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon parannustyöt alueilla aloitetaan

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt lokakuussa Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa. Verkon päivitystyön myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

Kapasiteettitarve Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa on kasvanut muuta maata nopeammin kotimaan matkailun ja etätöiden lisääntymisen myötä. Tämän vuoksi uusi 5G-verkko rakennetaan Pohjois-Suomen hiihtokeskuksiin jo syksyn 2021 aikana, ennen hiihtokauden alkamista.

Uuden 5G-verkon myötä mobiililaajakaista- ja puhepalveluiden siirtonopeudet sekä palvelutaso paranevat hiihtokeskuksissa.

Tukiasemia rakennetaan nyt seuraavasti:

• Kittilän Levillä Levin keskus, Kauppila, Sirkka, Nuottirakka, Kelorakka, Metsärakka, Kalliorakka, Keskirakka, Isorakka, Välirakka, Etelärakka, Koillisrinne, Etelärinne, Lomakuru, Uuselkä ja Gondolirinne.
  • Kolarin Ylläksellä Yllästunturi, Etelärinne, Ylläsrinne, Ylläsjärvi, Äkäslompolo, Kaupinjärvi, Ristimella, Kulmala ja Kellokas.
  • Inarin Saariselällä Saariselän keskus, Riekonlinna ja Kaunispää
  • Kuusamon Rukalla Rukan keskus, Rukatunturi, Rukajärvi, Aikkila, Erkkoranta, Vuosseli, Salmilamminkylä, Suorajärvi, Purnuvaara ja Juuma

Rakentaminen aloitetaan Levillä 5.10., Ylläksellä 6.10., Saariselällä 12.10. ja Rukalla 18.10. Kaikkien hiihtokeskusten tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua viimeistään 29. lokakuuta 2021.

Tukiasemien vaihtoon liittyvistä töistä aiheutuu pahimmillaan työpäivän mittainen paikallinen katkos DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Katkokset pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

Uuden verkon 5G- ja 4G-kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden, ja palvelutaso paranee myös 4G-päätelaitteilla.

5G:n hyödyt pähkinänkuoressa:

• Luotettavuus: Luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot.
  • Nopeus: Jopa yli gigan nopeudet.
  • Laatu: Suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien parempi laatu ja pätkimättömyys.
  • Miellyttävä käyttökokemus: Esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Kuopio saa kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueella alkaa12.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja tammikuussa 2021 DNA ja Telia sopivat verkonrakennusyhteistyön laajentamisesta. Verkon laajentaminen käynnistyi kesäkuussa 2021 Pieksämäeltä ja jatkuu nyt loka-joulukuussa Kuopiossa. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

DNA:n syyskuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – syksyn laitelanseeraukset näkyvät listoilla1.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n syyskuun 2021 listoilla nähdään laitelanseerausuutuuksia, jotka tarjoavat yhä innostavampia ja helppokäyttöisempiä käyttökokemuksia uusien ominaisuuksien avulla. Kolmannella neljänneksellä tietokoneiden- ja lisätarvikkeiden myynti kävi vauhdikkaana ei pelkästään työ- ja opiskeluarkeen paluun vuoksi, vaan myös pelaajien päivittäessä laitteitaan ja lisätarvikkeitaan.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.