Pohjois-Suomessa ennätysvuosi yritysrahoituksen myönnöissä - ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 41,9 miljoonalla eurolla vuonna 2020 (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)

Myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamaa. Rahoituksella mahdollistetaan noin 134 miljoonan euron investointi- ja kehittämishankkeiden toteutus sekä myötävaikutetaan suoraan arviolta 606 uuden työpaikan ja 21 uuden yrityksen syntymiseen. Hankkeiden vaikutuksella arvioidaan syntyvän uutta liikevaihtoa noin 214 miljoonaa euroa, josta viennin kautta odotetaan tulevan noin 115 miljoonaa euroa.

Myönnetyn rahoituksen määrä nousi merkittävästi edellisestä vuodesta, jolloin avustuksia myönnettiin yhteensä noin 28 miljoonaa euroa. Suoraan yrityksille myönnetyn kehittämisavustuksen määrä, 39 miljoonaa euroa, on vuonna 2014 käynnistyneen EU-ohjelmakauden suurin vuosikohtainen myöntösumma. Kasvua selittävät vuoden 2020 alussa käynnistyneet mittavat investointihankkeet teollisuudessa ja matkailussa. Myös yritysten toimintaympäristön kehittämiseen liittyvien hankkeiden rahoitusosuus kasvoi edellisvuosista ollen 2,9 miljoonaa euroa.

Kainuussa merkittäviä kehittämispanoksia puutuoteteollisuuteen

Kainuussa avustuksia myönnettiin 9,3 miljoonaa euroa, josta 8,4 miljoonaa euroa kohdistui yritysten hankkeisiin ja 0,9 miljoonaa euroa toimintaympäristön kehittämiseen. Yrityshankkeisiin myönnettyjen avustusten summa oli merkittävästi suurempi kuin ohjelmakauden muina vuosina. Kasvanut rahoituksen määrä liittyy erityisesti puutuoteteollisuudessa käynnistyneisiin mittaviin investointihankkeisiin, joilla parannetaan merkittävästi yritysten kilpailukykyä uusimman teknologian avulla ja tuotteiden jalostusarvoa nostamalla.

Myönnetystä rahoituksesta 79 % kohdistui Kehys-Kainuun seutukuntaan kuhmolaisten puualan hankkeiden ansiosta ja 21 % kanavoitui Kajaanin seutukunnan yrityksille. Puutuoteteollisuuden yritysten rahoitusosuus oli yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Seuraavaksi eniten rahoitusta myönnettiin metallituotteiden valmistukseen (0,5 milj. euroa) ja liike-elämän palveluihin (0,4 milj. euroa).

Lapissa investointeja teollisuuteen ja matkailuun

Lapissa rahoitusta myönnettiin 16,6 miljoonaa euroa. Summa kasvoi merkittävästi verrattuna vuoteen 2019, jolloin rahoitusta myönnettiin 11,9 miljoonaa euroa. Lapissa vuotuinen myönnetty tukisumma on ollut keskimäärin 12 milj. euroa, joten myönnetty avustuksen kokonaissumma oli poikkeuksellisen suuri vuonna 2020.

Matkailun majoitusinvestointeihin ja ohjelmapalveluihin liittyviä hankkeita rahoitettiin yhteensä 8,9 miljoonalla eurolla. Ohjelmakauden aikana matkailualan hankkeita on rahoitettu keskimäärin 6,4 miljoonalla eurolla vuosittain, joten vuonna 2020 rahoituksen kysynnän kasvu oli merkittävää. Koronapandemian vaikutuksesta joidenkin matkailuhankkeiden toteutus tulee viivästymään, mutta suurin osa hankkeista toteutuu suunnitellusti. Yritykset kehittävät toimintaansa ja investoivat koronan jälkeiseen uuteen kasvukauteen.

Myös teollisuuden eri toimialoilla käynnistettiin merkittäviä investointihankkeita Lapissa. Erityisesti puutuoteteollisuudessa käynnistyi merkittäviä investointeja ja hankkeisiin myönnettiin rahoitusta 3,9 miljoonaa euroa (2019 0,7 m€). Metalliteollisuuden hankkeisiin myönnettiin 0,8 miljoonaa euroa.

Rahoituksen toimialakohtainen jakauma näkyy myös seutukunnittaisessa tarkastelussa Tunturi-Lapin ja Kemi-Tornion aiempaa suurempina suhteellisina osuuksina. Tunturi-Lapin alueelle rahoitusta myönnettiin 5,4 miljoonaa euroa ja Kemi-Tornion seutukuntaan 5,7 miljoonaa euroa.

Pohjois-Pohjanmaalla investointeja teollisuuteen ja ICT-alalle

Pohjois-Pohjanmaalla myönnetyn rahoituksen määrä, 16,1 miljoonaa euroa, vastasi ohjelmakauden keskimääräistä vuositasoa. Toimialoittain tarkasteltuna eniten rahoitusta myönnettiin ICT-alalle, jossa liike-elämän palvelujen ja sekä elektroniikan ja sähköteollisuuden yhteenlaskettu rahoitusosuus oli 5,5 milj. euroa. Toiseksi eniten rahoitusta myönnettiin muuhun teollisuuteen (3,5 milj. euroa), johon sisältyy mm. muoviosien valmistukseen liittyvä mittava investointihanke. Kolmanneksi eniten rahoitusta kohdistui metallituotteiden valmistukseen (1,7 milj. euroa).

Seutukunnittain tarkasteltuna suurimmat rahoitusosuudet saivat Oulun (9,8 milj. euroa) sekä Ylivieskan (2,0 milj. euroa) ja Haapaveden-Siikalatvan (1,6 milj. euroa) seutukunnat.

Yritysten kehittämispalveluilla ennätyksellinen kysyntä koronaepidemian vuoksi

Yritysten kehittämispalvelujen kysyntä kasvoi merkittävästi koronavuonna. Palveluilla pystyttiin tekemään liiketoiminnan analyyseja ja uudelleensuuntaamista nopeasti muuttuneessa tilanteessa. Pohjois-Suomessa tehtiin yhteensä 860 päätöstä (v. 2019 275 päätöstä) ja palveluihin myönnettiin rahoitusta 3,1 milj. euroa (v. 2019 0,8 milj. euroa). Päätöksistä kohdistui Pohjois-Pohjanmaalle 360 kpl (1,3 milj. euroa), Lappiin 377 kpl (1,3 milj. euroa) ja Kainuuseen 123 kpl (0,4 milj. euroa).

Pk-yritysten avainhenkilöille käynnistettiin yhteensä 8 koulutusohjelmaa, jotka liittyvät kasvuun johtamiseen, talouden ja tuottavuuden johtamiseen sekä markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamiseen. Koulutuksissa aloitti Kainuussa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa yhteensä 95 henkilöä.

Kehittämispalvelujen uusi puitesopimuskausi alkaa vuonna 2021 ja palvelujen haku käynnistyy helmikuussa. Haun käynnistymisestä ja palvelujen hakemisesta uudella kaudella 2021-2022 tiedotetaan erikseen kauden käynnistymisen yhteydessä.

EU-ohjelmakausi 2014-2020 loppusuoralla – yritysten kehittämishankkeisiin varattua rahoitusta on vielä jäljellä

Rakennerahastokausi 2014-2020 jatkuu vielä ja hakemuksia on mahdollista jättää käsittelyyn syksyyn 2021 saakka. Yritysten kehittämishankkeisiin varattua myöntövaltuutta on vielä käytettävissä koko Pohjois-Suomessa. Hankkeiden suunnittelu kannattaa kuitenkin aloittaa mahdollisimman pian.

Lisätiedot

Katsauksen tiedot sisältävät Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen myöntämän yrityksen kehittämisavustuksen ja yritysten toimintaympäristön kehittämisavustuksen myös Kainuun ja Lapin maakuntien osalta sekä yritysten kehittämispalveluista tehdyt päätökset. Katsaus ei sisällä ELY-keskuksen myöntämää koronarahoitusta. ELY-keskus myönsi koronatukea Pohjois-Suomen yrityksille yhteensä 41,4 miljoonaa euroa, joten kokonaisuudessaan alueen yritysten kehittämistä tuettiin 83,3 miljoonalla eurolla vuonna 2020.

Yksikön päällikkö Eija Virtasalo, p. 0295 037 150, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kokemäenjokilaakson vedenhankinnan alueellinen kehittämissuunnitelma on valmistunut (Satakunta)3.3.2021 07:00:00 EETTiedote

Kehittämissuunnitelman tavoitteena on turvata alueen vedensaanti pitkälle tulevaisuuteen ja löytää yhteistyömahdollisuudet. Tällä hetkellä Eurajoen, Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Porin ja Ulvilan vesihuoltolaitosten vedenhankinta perustuu Porin Veden tekopohjavesilaitosta lukuun ottamatta pohjaveden hyödyntämiseen. Suunnitelmaratkaisun vedenhankinta perustuu tekopohjaveteen.

Hallitusohjelman ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaan haetaan kolmea teemahanketta25.2.2021 07:45:00 EETTiedote

Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi lisätä ravinteiden kierrätystä ja biokaasun tuotantoa ja käyttöä. Ravinteiden kierrätykseen ja biokaasun tuotannon edistämiseen liittyen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus avaa hankehaun kolmelle erilliselle hankkeelle: Maatalouden ravinteet ja energia käyttöön -, Turkislannan ravinteiden kierrätys - sekä Tulevaisuuden maanviljelijät -hanke. Haku on auki 24.2.2021 – 31.3.2021.

Ansökan om tre olika temaprojekt i regeringsprogrammets försöksprogram för återvinning av näringsämnen är öppen25.2.2021 07:45:00 EETTiedote

I statsminister Marins regeringsprogram ställs som mål att öka återvinningen av näringsämnen samt framställningen och användningen av biogas. NTM-centralen i Södra Österbotten öppnar projektansökan för tre olika projektformer som syftar till att främja återvinningen av näringsämnen och framställningen av biogas: Utnyttjande av näringsämnen och energi från jordbruket, Återvinning av näringsämnen ur pälsdjursgödsel och Framtidens jordbrukare. Ansökningstiden är 24.2.2021–31.3.2021.