Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

”Tuloksia katsoessa eniten huolestuttaa nuorten pärjääminen ja pääsy työmarkkinoille. Henkilökohtaisten vaikeuksien lisäksi asialla on myös kansantaloudellisesti pitkät vaikutukset. Positiivista on, että nuoret näyttävät onnistuneen sopeuttamaan kulutustaan keski-ikäisiä paremmin. Yli 60-vuotiaita on puolestaan suojannut pandemian vaikutuksilta tulotason säilyminen suurelta osin samana. Tämä johtuu siitä, että suurin osa tästä ikäryhmästä on eläkeläisiä”, sanoo Intrum myyntijohtaja Juha Iskala.

Perinnän tarve vähentynyt

Taloudellisen toimeliaisuuden laskun ja työttömyyden lisääntymisen myötä voi vaikuttaa ristiriitaiselta, että samanaikaisesti perintätoimeksiannot sekä pääomat ovat laskussa kaikissa ikäryhmissä. Tilannetta selittää kulutustottumusten muutos, luotonantajien joustavammat maksuehdot sekä talouspoliittiset ratkaisut. ”Kulutus on suuntautunut enemmän välttämättömyyksiin, kuten sähköön ja vakuutuksiin ja joillakin toimialoilla kulutus on lähes pysähtynyt. Kun kulutusmahdollisuuksia on vähemmän, kysyntää kulutusluotoillekaan ei samalla tavalla ole. Kulutusluottojen tarjonnan väheneminen johtuu osin myös luottoriskien lisääntymisestä”, Iskala tiivistää.

Maksuvaikeudet säilyvät, jos kansantalous ei kasva

Suomi on samassa tilanteessa muiden Pohjoismaiden kanssa. Ongelmia on pystytty torjumaan, mutta talouden kyky toipua voi olla hitaampi kuin dynaamisemmissa yhteiskunnissa. Iskalan mukaan niin kauan kuin pandemia jatkuu ja vaikuttaa työllisyyteen, on maksuvaikeuksien riski koholla: ”Pandemialla tulee olemaan pitkäaikaisia vaikutuksia. Kulutuksen vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia, mikä puolestaan kasvattaa työttömyyttä. Maksuvaikeudet säilyvät, jos kansantalous ei kasva. Pahinta on, jos tilanne pitkittyy, jolloin yhä useampi yritys ajautuu konkurssiin tai lopettaa toimintansa. Tällöin työllistymismahdollisuudet säilyvät heikkoina.”

Nordic Debt Collection -analyysi

• Perustuu Intrumin omaan dataan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedoista (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
  • Tiedot on kerätty ajalla 1.1.2017-31.12.2020
  • Perintätoimeksiannot on raportoitu sille kuukaudelle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.
  • Analyysissa käytetty data ei sisällä maksuja uusiin tai vanhoihin saataviin vaan seuraa maksuvaikeuksien kehitystä tarkastelujaksolla. Näin ollen keskeisiä osia Intrumin liiketoiminnasta on jätetty analyysin ulkopuolella, eikä maksuvaikeuksista indikoiva data korreloi Intrum AB:n ansainnan kanssa.

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja
juha.iskala@intrum.com, puh: +358 50 370 6333

Jasmin Ellik, viestintäpäällikkö
jasmin.ellik@intrum.com, puh: +358 50 441 2382

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tutkimus: Nuorten kotoa saadut talouslukutaidot voivat auttaa tulevaisuudessa välttämään ylivelkaantumisen riskit22.3.2021 07:45:00 EET | Tiedote

OECD:n kansainvälisen rahaviikon (22.-28.3.2021) tavoitteena on kasvattaa nuorten taloustietämystä. Tänä vuonna kampanjan teemana on itsestään ja raha-asioistaan huolehtiminen, mikä on erityisesti koronavuodesta kärsineille nuorille tärkeää, sillä ylivelkaantumisen riski kasvaa taloudellisesti haastavina aikoina. Intrumin vuoden 2020 European Consumer Payment -raportin mukaan Suomi on talouslukutaidon osalta Euroopan kärkeä jo toista vuotta peräkkäin ja yli puolet kyselyyn vastanneista nuorista kertoo taloustaitojen tulleen kotoa vanhemmilta. Muita tärkeitä tietolähteitä olivat koulu ja Internet.

EMBARGO 8.3.2021: Suomalaiset naiset hoitavat talouttaan miehiä paremmin - Lapissa ja Kainuussa sekä naiset että miehet ylivelkaantuvat muuta maata nopeammin, Kymenlaaksossa ylivelkaantuvat miehet8.3.2021 02:00:00 EET | Tiedote

Intrumin tuore naisten taloudellista tilaa käsittelevä analyysi paljastaa, että vaikka koronapandemian keskellä naiset ovat kärsineet miehiä enemmän, ovat he siitä huolimatta hoitaneet miehiä paremmin talouttaan. Naisten rahankäytön huolellisuus näkyy kaikissa ikäryhmissä ja maakunnissa. Nopeammin ylivelkaantuvia maakuntia, kuten Kymenlaaksoa, Lappia ja Kainuuta, yhdistää maksuhäiriöiden lisäksi negatiivinen muuttoliikenne ja naisten vähäinen osuus väestöstä.

Maksuviiveellisten yritysten osuuden laskusta huolimatta konkurssien uhka kasvaa - väliaikaisen konkurssilain tavoite tuskin toteutuu21.1.2021 09:45:46 EET | Tiedote

Vuoden 2020 viimeisellä vuosineljänneksellä maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus jatkoi laskuaan, mutta aiempaa hitaammin. Myös yritysten välinen perintätoimeksiantojen määrä jäi viime vuodesta. Yritysten taloudellinen tilanne Lapissa sekä ravitsemus- ja rakennusalalla on entisestään vaikeutunut ja konkurssien määrä tulee kasvamaan väliaikaisesta konkurssilaista huolimatta.

Suomalaiset säästävät aiempaa enemmän, huoli tulevista eläkepäivistä kasvaa14.12.2020 07:00:00 EET | Tiedote

Koronakriisillä on välittömien vaikutusten lisäksi myös pidempiaikaisia vaikutuksia suomalaisten kuluttajien elämään. Suomalaiset säästävät nyt viime vuoteen verrattuna enemmän sukanvarteen selviää tuoreesta Intrumin European Consumer Payment -raportista. Säästäminen kohdistuu yhä odottamattomiin menoihin ja työttömyyden tai muiden tulojen menetyksen pelkoon. Tulevien eläkepäivien taso myös huolestuttaa.