Pohjoismainen tutkimus: koronapandemia kohdellut suomalaisia epätasaisesti

Intrumin tuoreesta pohjoismaisesta tutkimuksesta käy ilmi, että koronapandemia on kohdellut suomalaisia epätasaisesti. Työttömyys on noussut ja koskettanut erityisesti pienituloisia ja nuoria, joskin pandemian alun lomautusaaltojen jälkeen tilanne on parantunut. Samaan aikaan kulutus on vähentynyt kaikissa ikäluokissa ja perintätapausten määrät ovat kääntyneet laskuun. Monilla säästäminen pandemian aikana on lisääntynyt, mikä johtuu sekä varautumisesta epävarmoihin aikoihin että kulutusmahdollisuuksien vähentymisestä. Tulokset ovat samansuuntaisia kaikissa tutkituissa maissa eli Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.

”Tuloksia katsoessa eniten huolestuttaa nuorten pärjääminen ja pääsy työmarkkinoille. Henkilökohtaisten vaikeuksien lisäksi asialla on myös kansantaloudellisesti pitkät vaikutukset. Positiivista on, että nuoret näyttävät onnistuneen sopeuttamaan kulutustaan keski-ikäisiä paremmin. Yli 60-vuotiaita on puolestaan suojannut pandemian vaikutuksilta tulotason säilyminen suurelta osin samana. Tämä johtuu siitä, että suurin osa tästä ikäryhmästä on eläkeläisiä”, sanoo Intrum myyntijohtaja Juha Iskala.

Perinnän tarve vähentynyt

Taloudellisen toimeliaisuuden laskun ja työttömyyden lisääntymisen myötä voi vaikuttaa ristiriitaiselta, että samanaikaisesti perintätoimeksiannot sekä pääomat ovat laskussa kaikissa ikäryhmissä. Tilannetta selittää kulutustottumusten muutos, luotonantajien joustavammat maksuehdot sekä talouspoliittiset ratkaisut. ”Kulutus on suuntautunut enemmän välttämättömyyksiin, kuten sähköön ja vakuutuksiin ja joillakin toimialoilla kulutus on lähes pysähtynyt. Kun kulutusmahdollisuuksia on vähemmän, kysyntää kulutusluotoillekaan ei samalla tavalla ole. Kulutusluottojen tarjonnan väheneminen johtuu osin myös luottoriskien lisääntymisestä”, Iskala tiivistää.

Maksuvaikeudet säilyvät, jos kansantalous ei kasva

Suomi on samassa tilanteessa muiden Pohjoismaiden kanssa. Ongelmia on pystytty torjumaan, mutta talouden kyky toipua voi olla hitaampi kuin dynaamisemmissa yhteiskunnissa. Iskalan mukaan niin kauan kuin pandemia jatkuu ja vaikuttaa työllisyyteen, on maksuvaikeuksien riski koholla: ”Pandemialla tulee olemaan pitkäaikaisia vaikutuksia. Kulutuksen vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia, mikä puolestaan kasvattaa työttömyyttä. Maksuvaikeudet säilyvät, jos kansantalous ei kasva. Pahinta on, jos tilanne pitkittyy, jolloin yhä useampi yritys ajautuu konkurssiin tai lopettaa toimintansa. Tällöin työllistymismahdollisuudet säilyvät heikkoina.”

Nordic Debt Collection -analyysi

• Perustuu Intrumin omaan dataan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedoista (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle.
  • Tiedot on kerätty ajalla 1.1.2017-31.12.2020
  • Perintätoimeksiannot on raportoitu sille kuukaudelle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.
  • Analyysissa käytetty data ei sisällä maksuja uusiin tai vanhoihin saataviin vaan seuraa maksuvaikeuksien kehitystä tarkastelujaksolla. Näin ollen keskeisiä osia Intrumin liiketoiminnasta on jätetty analyysin ulkopuolella, eikä maksuvaikeuksista indikoiva data korreloi Intrum AB:n ansainnan kanssa.

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja
juha.iskala@intrum.com, puh: +358 50 370 6333

Jasmin Ellik, viestintäpäällikkö
jasmin.ellik@intrum.com, puh: +358 50 441 2382

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.