Pohjoismainen What Workers Want -tutkimus osoittaa: Koronakriisi paljasti nopeiden työelämäjoustojen tarpeen ja merkityksen

Koronalla on ollut dramaattinen vaikutus työmarkkinoihin. Työntekijät kaipaavat nyt vuorovaikutusta, yhteistyötä ja kollegoita. Tämä käy ilmi ManpowerGroupin kolmessa Pohjoismaassa lokakuussa 2020 teettämästä selvityksestä, johon Suomesta vastasi 830 työntekijää.

Vaikka monilla aloilla suurinta osaa töistä ei voidakaan siirtää etänä tehtäviksi, on korona antanut lisäsysäyksen etätyöskentelylle. Viimeistään nyt yritykset ovat joutuneet tekemään tarvittavat investoinnit ja kulttuurimuutoksen sujuvan etätyön mahdollistamiseksi.

”Terveyskriisi on ollut lisäkiihdytin digitalisaatiolle, mikä vahvistaa varmasti kilpailukykyä ja tuottavuutta myös pandemian jälkeen”, Suomen ManpowerGroupin toimitusjohtaja Matti Kariola ennustaa.

Korona on osoittanut, että teknisesti digiloikka on ollut helpohkoa toteuttaa, mutta henkinen puoli tulee jälkijunassa. Ihmiset tarvitsevat ja kaipaavat vuorovaikutusta, yhteistyötä ja kollegoita. “Keskeinen kysymys on, miten nyt osataan tukea jaksamista, motivaatiota ja jonain hetkenä myös paluuta tavanomaisempaan työelämään. Mielenkiintoista on myös ajatella, mitä rokotteen jälkeen – ehkä paluu perinteiseen on halutumpaa ja nopeampaa kuin nyt osaamme ajatellakaan”, Kariola kiteyttää.

Pandemian suurin yksittäinen seuraus on ollut henkilöstön siirtyminen etätyöhön: noin joka viides vastaajista sanoo, että he ovat alkaneet työskennellä kotoa käsin pandemian vuoksi. Etätöitä tekevissä korostuvat Suomessa erityisesti vanhemmat ikäryhmät. Pohjoismaiden erot koronatoimien laajuudessa näkyvät myös työelämän arjessa: naapurimaassa Ruotsissa jopa yli puolet vastaajista kokee, ettei korona ole merkittävästi vaikuttanut heidän työelämäänsä.

Työpaikolle paluu pandemiatilanteen helpottaessa jakaa työntekijöiden mielipiteitä. Pohdinnassa ovat ihan uudella tavalla oma ja läheisten turvallisuus sekä luottamus omaa työnantajaa kohtaan. Toiveet ja odotukset työelämän arjessa ovat jatkossakin yksilöllisiä, ja joustavuuden merkitys kasvaa. Tutkimus paljastaa, että työntekijöiden – ja sitä kautta yritysten – hyvinvoinnin ratkaisee yrityksen halu ja kyky nopeisiin joustoihin tilanteiden muuttuessa. Tämä lisää osaltaan yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunnetta, joilla on keskeinen rooli työntekijän hyvinvoinnissa.

Jo ennen pandemiakriisiä havaittu työelämän polarisoituminen näyttää entistä haastavammalta. Helposti työllistyvät osaajaryhmät ovat pystyneet pitämään asemansa työelämässä, mutta erityisesti palveluammateissa ja vähittäiskaupassa tilanne on huonontunut nopeasti. Aloille tyypillisen työntekijäprofiilin vuoksi vaikeudet kohdistuvat esimerkiksi nuoriin naisiin. Myös pitkällä aikavälillä pandemian aiheuttama talouskriisi vaikuttaa enemmän naisiin.

”Nyt työnantajien kannattaa kuunnella henkilöstöä herkällä korvalla ja miettiä keinoja, joilla työskentelyä, työhyvinvointia, turvallisuuden tunnetta ja myös jaksamista pystytään tukemaan, kun poikkeusolosuhteet joka tapauksessa vielä jatkuvat”, sanoo Matti Kariola. ”Odotukset työpaikkojen turvallisuudesta sekä työnantajan joustavuudesta ovat nyt korkealla – myös niissä töissä ja tehtävissä, joita ei pystytä siirtämään etänä hoidettaviksi.”

”Nyt on aika muuttaa työelämää tulevaisuudenkestäväksi, jotta pystymme vastaamaan työntekijöiden odotuksiin. On huolehdittava siitä, että työtehtävissä huomioidaan etätyön mahdollisuudet ja pidetään yllä oikeanlaista osaamista. Sen lisäksi työnantajan on tuettava työntekijöiden henkistä ja fyysistä hyvinvointia ja osoitettava inhimillisyyttä ja joustavuutta esimerkiksi kuuntelevalla ja keskustelevalla johtamisella”, summaa Kariola.

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen teki ManpowerGroupin toimeksiannosta ruotsalainen Demoskop lokakuussa 2020. Tutkimuksen kohteena oli työssäkäyvä, 18-65 -vuotias väestö Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Yhteensä 2 150 henkilöä vastasi kyselyyn. Joissakin kysymyksissä oli useampi vaihtoehto, jolloin kokonaistulos voi ylittää 100 %.

Tutkimuksessa kysyttiin mm. seuraavia asioita:

1. Onko Covid-19-pandemia vaikuttanut työtilanteeseesi?

Ruotsi

Norja

Ei ole vaikuttanut millään tavalla

53 %

37 %

Olen päättänyt olla tapaamatta muita suojatakseni itseäni ja/tai muita

14 %

10 %

Minut lomautettiin

7 %

13 %

Olin aloittamassa uutta työtä, mutta se keskeytettiin/ työn aloitus on siirtynyt

5 %

6 %

Minut irtisanottiin työstäni

4 %

Olen vaihtanut työpaikkaa

Se on vaikuttanut minuun muulla tavoin

25 %

21 %

Vastaukset eri ikäryhmissä Suomessa:

18–39 -vuotiaat

40–49 -vuotiaat

≥ 50-   vuotiaat

Ei ole vaikuttanut millään tavalla

36 %

32 %

Olen päättänyt olla tapaamatta muita suojatakseni itseäni ja/tai muita

Minut lomautettiin

Minut irtisanottiin työstäni

Olen vaihtanut työpaikkaa

0 %

Se on vaikuttanut minuun muulla tavoin

10 %

30 %

32 %

2. Onko covid-19-pandemia vaikuttanut työelämääsi ja jos kyllä, niin miten?

Ruotsi

Norja

Olen mennyt työpaikalleni tavalliseen tapaan ja niin myös kollegani

28 %

29 %

Olen alkanut työskennellä kotoa käsin pandemian vuoksi

23 %

18 %

Olen mennyt työpaikalle, mutta jotkut/kaikki kollegani ovat alkaneet työskennellä kotoa käsin

15 %

16 %

Työnantajani antaa minun tehdä töitä kotoa käsin halutessani

22 %

17 %

Olen työskennellyt kotoa käsin kuten tein ennen kriisiä

9 %

En osaa sanoa

5 %

Ei, se ei ole vaikuttanut työelämääni

23 %

17 %

Vastaukset eri ikäryhmissä Suomessa:

18–39 -vuotiaat

40–49 -vuotiaat

≥ 50-   vuotiaat

Olen mennyt työpaikalleni tavalliseen tapaan ja niin myös kollegani

31 %

28 %

24 %

Olen alkanut työskennellä kotoa käsin pandemian vuoksi

14 %

Työnantajani antaa minun tehdä töitä kotoa käsin halutessani

15 %

Olen työskennellyt kotoa käsin kuten tein ennen kriisiä

4 %

Ei, se ei ole vaikuttanut työelämääni

25 %

26 %

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Henkilöstöpalveluyritysten liiton (HPL) hallituksen puheenjohtaja

ManpowerGroup® on henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja. Yhtiö työllistää joka päivä 600 000 ihmistä eri osaamisalueilla ja toimialoilla 80 maassa. Manpower®, Experis®, Talent Solutions sekä Proservia palvelevat 400 000 asiakasorganisaatiota tarjoamalla niiden muuttuviin työvoimatarpeisiin kattavan valikoiman HR-ratkaisuja – henkilöstövuokrauksesta rekrytointiin ja uramuutospalveluihin sekä ulkoistettuihin palveluratkaisuihin. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. ManpowerGroup on sitoutunut monimuotoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämiseen.

Vuonna 2020 yhtiö valittiin 11. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: Kasvua vihdoin näkyvissä – suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuulle8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINKI 8.6.2021. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 kolmannelle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet vahvistuvat heinä-syyskuussa: työnantajista 31 % suunnittelee henkilöstölisäyksiä, 18 % ennakoi henkilöstövähennyksiä ja 47 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan. Saldoluku on +13, ja kun siinä huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +6. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 13 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet Euroopan heikoimpia9.3.2021 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 toiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä huhti-kesäkuussakin alavireisinä. Suomalaisista työnantajista 11 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 5 % henkilöstövähennyksiä ja 76 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin kausitasoittamaton saldoluku on +6. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus , on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku -2. Rekrytointiaikeet heikkenevät 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 7 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.

Koronapandemia on nopeuttanut digitalisaatiota, mutta polarisoinut työmarkkinoita10.2.2021 06:30:00 EET | Tiedote

COVID-19-pandemia on saanut yritykset nopeuttamaan digitalisointisuunnitelmiaan, selviää Davosin virtuaalisessa talousfoorumissa julkaistusta ManpowerGroupin tutkimuksesta. Yli 26 000 työnantajan vastaukset kattava tutkimus näyttää, että yritykset, jotka digitalisoivat eniten, luovat eniten työpaikkoja. Samalla työmarkkinat jakaantuvat kuitenkin yhä vahvemmin voittajiin ja häviäjiin: erityistaidoille ja korkean tason osaamiselle riittää kysyntää samalla kun yhä useampi on vaarassa syrjäytyä ja marginalisoitua vanhentuneen osaamisensa tai koronan vuoksi hävinneen kysynnän vuoksi.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pysyvät heikkoina vuodenvaihteen jälkeen8.12.2020 06:15:00 EET | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2021 ensimmäiselle kvartaalille on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet pysyvät vielä tammi-maaliskuussakin vaisuina. Suomalaisista työnantajista 9 % ennakoi henkilöstölisäyksiä, 10 % henkilöstövähennyksiä ja 78 % uskoo henkilöstömääränsä pysyvän ennallaan, jolloin saldoluku on -1. Kun tuloksissa huomioidaan kausitasoitus, on henkilöstömäärän muutoksen saldoluku +3. Rekrytointiaikeet vahvistuvat 2 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä, mutta heikkenevät 6 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta.