Pohjoismaisilta jalkapalloilijoilta vahva tuki UEFA EURO 2025 -lopputurnaushaulle

Pohjoismaiden kirkkaimmat jalkapallotähdet osoittavat tukensa yhteispohjoismaiselle UEFA:n naisten EM-lopputurnaushaulle. Suomen, Norjan, Tanskan ja Ruotsin yhteisenä tavoitteena on järjestää EM-lopputurnaus Pohjoismaissa vuonna 2025.

Kotimaassa vuoden parhaaksi jalkapalloilijaksi valittu ja Yhdysvaltojen ammattilaissarjassa Portland Thornsia edustava Natalia Kuikka näkee kisat merkittävänä: ”Pohjoismaisella haulla on visiona inspiroida ja rakentaa yhdenvertaisia mahdollisuuksia naisten pelaamalle jalkapallolle ympäri Euroopan. Myös minua ajaa samanlainen tahtotila joka kerta kentälle astuessani. Olisi unelmieni täyttymys pelata EM-lopputurnaus Pohjoismaissa vuonna 2025 – toivottavasti muu Eurooppa jakaa kanssani saman unelman!”

Pohjoismaiden kirkkaimmista tähdistä voimakkaan tukensa yhteishaulle osoittavat myös Pernille Harder (Chelsea FC / Tanska), Ingrid Engen (FC Barcelona / Norja) ja Magdalena Eriksson (Chelsea FC / Ruotsi). Pohjoismaiden parhaat miespelaajat ovat yhtä lailla mukana edistämässä kisojen saamista Pohjoismaihin.

Huuhkajien ja Bayer Leverkusenin maalivahti Lukas Hradecky näkee, että yhteisillä kisoilla olisi paljon annettavaa: “Uskon, että Pohjoismaat voivat järjestää kautta aikain parhaan naisten EM-lopputurnauksen. Yhdenvertaisuus ja toisen ihmisen kunnioittaminen ovat arvoja, jotka ovat syvällä meidän pohjoismaisessa elämäntavassa. Näin rakennetaan tulevaisuuden jalkapalloyhteisöä.”

Victor Lindelöf (Manchester United / Ruotsi), Alexander Sørloth (Real Sociedad / Norja) ja Kasper Schmeichel (OGC Nice / Tanska) ovat myöskin jakaneet tukensa kisahakemukselle.

Pelaajien jakama tuki on nähtävissä tänään sosiaalisessa mediassa julkaistavalla videolla (video nähtävissä täällä). Reaktio jalkapallon ystäviltä ympäri Pohjoismaiden on vahvaa ja osoittaa laajaa tukea hakua kohtaan. Odotukset Pohjoismaissa ovat korkealla, kun UEFA päättää kisajärjestäjän kokouksessaan 4. huhtikuuta 2023.

Pohjoismaissa järjestettävän naisten EM-lopputurnauksen tavoitteena on olla suurin koskaan järjestetty naisten EURO-turnaus. Kisoihin myydään yli 800.000 lippua ja turnauksen huipentava EM-finaali pelataan Pohjoismaiden suurimmalla stadionilla, 50 000 katsojaa vetävällä Tukholman Friends Areenalla. Pohjoismaiden neljä pääkaupunkia: Helsinki, Kööpenhamina, Oslo ja Tukholma toimivat kisakaupunkeina. Lisäksi mukana on toinen suuri kumppanikaupunki kustakin maasta: Tampere (Suomi), Odense (Tanska), Göteborg (Ruotsi) ja Trondheim (Norja).

Kuvia median käyttöön >>

Heidi Pihlaja, kehityspäällikkö