Pohjolan Voiman uusi yhteiskuntasuhdepäällikkö Miikka Koski: Päättäjien energiaymmärryksen lisääminen on tärkeää

Energiayhtiö Pohjolan Voima on vahvistanut edunvalvontaansa. Miikka Koski on aloittanut yhteiskuntasuhdepäällikkönä. Koski kehittää Pohjolan Voiman edunvalvontaa lisäämällä keskustelua päätöksentekijöiden ja yhtiön välillä.

Pohjolan Voiman yhteiskuntasuhdepäällikkö Miikka Koski

Miikka Koski korostaa, että energia on entistä tiiviimmin päätöksenteon ytimessä.

–         Energia pyörittää yhteiskuntaa. Silti vain harva tietää, kuinka suunnaton määrä energiantuotantoa ohjaavaa lainsäädäntöä tulee monimutkaisten päätöksentekoprosessien kautta. Siksi päättäjien energiaymmärryksen lisääminen on tärkeää. Juuri nyt ei saa tehdä päätöksiä, joilla voisi olla energiayhtiöisen toimintaedellytyksiä heikentäviä vaikutuksia, Koski sanoo.

Energiakriisi on nostanut energiantuotannon ja -kulutuksen päivän polttavimmaksi puheenaiheeksi. Kosken näkemyksen mukaan myös suomalaisten energiayhtiöiden omakustannushintaan perustuva ns. Mankala-mallin arvo on nyt ymmärretty paremmin.

–         Energiakriisi on jälleen osoittanut, miten tärkeä omakustannushintaan perustuva ns. Mankala-toimintamallimme on koko Suomelle. Yli 40 prosenttia sähköstä tuotetaan omakustannushintaan. Kun tuotamme sähköä ja lämpöä omistajiimme kuuluvalle teollisuudelle ja toisille energiayhtiöille omakustannushintaan, siitä hyötyy koko yhteiskunta. Tämän toimintamallin turvaaminen tulevaisuudessakin on toimitusvarmuuden ja teollisuuden kilpailukyvyn kannalta ehdottoman tärkeää, hän sanoo.

Miikka Koski on työskennellyt aiemmin muun muassa Euroopan parlamentissa, Suomen pysyvässä EU-edustustossa ja Energiateollisuus ry:n palveluksessa Brysselissä. Pohjolan Voimaan hän siirtyi Helen Oy:n edunvalvontapäällikön tehtävästä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri.

Lisätietoja:

miikka.koski@pvo.fi

Pohjolan Voiman yhteiskuntasuhdepäällikkö Miikka Koski

Pohjolan Voima on monipuolinen ja osaava suomalainen energiayhtiö. Osakkaamme ovat asiakkaitamme: laaja joukko suomalaisia teollisuus- ja energiayrityksiä. Tuotamme asiakkaillemme sähköä ja lämpöä omakustannushintaan vesivoimalla, lämpövoimalla ja ydinvoimalla. Osuutemme Suomessa tuotetusta sähköstä on noin 20 prosenttia. Jo 96 prosenttia sähköntuotannostamme on hiilidioksidineutraalia.

Luomme ratkaisevaa voimaa kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja huomisen parhaaksi. Pohjolan Voima - Ratkaisevaa voimaa. www.pohjolanvoima.fi

Kutsu medialle livestriimiin: Energiapolitiikan korkeajännitys − kriisistä tulevaisuuteen 13.10.2022 klo 16.30−17.307.10.2022 10:02:06 EEST | Kutsu

Eturivin poliitikot kokoontuvat Energiapolitiikan korkeajännitys '-tapahtumaan pohtimaan, miten kriisistä noustaan valoisaan tulevaisuuteen. Politiikoista paikalla ovat Sanni Grahn-Laasonen (kok), Atte Harjanne (vihr), Matias Mäkynen (sd) ja Veikko Vallin (ps). Keskustelun pohjustavat ja sitä kommentoivat Pohjolan Voiman toimitusjohtaja Ilkka Tykkyläinen ja Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.