Pohteen laskujen maksun eteen tehty hartiavoimin töitä, viivästyksiäkin on

- Olemme tehneet hartiavoimin töitä, jotta Pohteen laskujen maksu on sujuvaa ja laskut saadaan maksuun ajoissa. Meillä on iso organisaatio, jossa esimerkiksi laskutusosoitteita on runsaasti. Haasteita on ollut esimerkiksi järjestelmien toimivuudessa ja yhteensopivuudessa. Olemmekin pitäneet tiiviisti yhteyttä eri kumppaneihimme, jotta haasteet saadaan ratkaistua, kertoo Pohteen strategia- ja talousjohtaja Anu Vuorinen.
Järjestelmien toimivuuden lisäksi laskujen maksua ja kiertoa järjestelmissä ovat alkuvuodesta haastaneet myös Pohteen sisäinen organisoituminen ja henkilöstövaje esimerkiksi sihteeripalveluissa. Myös Pohteelle laskuja lähettäviä yrittäjiä on ollut tarpeen tiedottaa laskutuksen muutoksista ja käytännöistä.
- Meiltä on lähtenyt yrittäjille tuhansia sähköisiä ja paperisia kirjeitä, joissa olemme ohjeistaneet oikeista laskutusosoitteista ja laskuille tarvittavista tiedoista. Yritysten oma panos asiaan onkin kriittisen tärkeä. Jotta laskut saadaan kiertoon ja maksuun nopeasti, on laskutustietojen tärkeää olla oikein ja laskutettavan sisällön riittävän tarkka, sanoo Anu Vuorinen.
Laskujen maksuprosessi on Pohteella tullut sujuvammaksi alkuvuoden aikana, mutta viivästyksiäkin on ollut. Laskuja lähettävien yritysten yhteydenottoihin on pystytty reagoimaan nopeasti ja mahdolliset epäselvyydet ja maksamatta olevat laskut on saatu liikkeelle tai maksuun valtaosin samana tai seuraavana päivänä.
- Tällä hetkellä laskut kiertävät ja saadaan maksuun kohtuullisen hyvin. Olemme yhdessä kumppanimme Monetran kanssa kiinnittäneet huomiota erityisesti pienten yritysten laskujen kiertoon ja maksamiseen, sillä ne ovat riippuvaisia laskujen maksamisesta ajallaan. Pyydämme yrittäjiä ottamaan meihin nopeasti yhteyttä, jos maksun saanti on viivästynyt. Yhteyttä voit ottaa Monetraan osoitteeseen ostoreskontra.pohde@monetra.fi”, päättää Anu Vuorinen.
Ohjeita yrityksille, jotka lähettävät laskuja Pohteelle:
Ennen laskun lähettämistä varmista, että laskun viitetiedot ovat oikeat. Tiedot tarvitaan, jotta lasku voidaan ohjata oikealle tarkastajalle. Mikäli laskuissa ei ole tarvittavia tietoja, lasku voidaan palauttaa. Oikeat laskutustiedot mahdollistavat laskun oikea-aikaisen maksun.
Laskulla on tärkeää olla:
- Toimipaikkatunniste (esim. Kalajoen terveyskeskus) tai vaihtoehtoisesti toimitus- tai postiosoite (ensisijaisesti Viitteenne-kentässä)
- Laskun tarkastajan nimi (ensisijaisesti Viitteenne-kentässä)
- Vastuuyksikkö (kustannuspaikka)- tai projektitieto (ensisijaisesti Viitteenne-kentässä)
- Tilausnumero, tilaajan ilmoittama tilausnumero (esim. EFxxxxxxxx). Yksi lasku saa sisältää vain yhden tilausnumeron.
- Sopimusnumero, jos lasku perustuu tehtyyn sopimukseen
Lisätietoja löydät Pohteen verkkosivuilta:
https://pohde.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/laskutustiedot/
https://pohde.fi/wp-content/uploads/2023/01/Toimittajakirje_Pohde_22112022_3.pdf
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu VuorinenStrategia- ja talousjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:044 365 5473anu.vuorinen@pohde.fiKrista KustulaTaloussuunnittelu- ja laskentapäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4689428krista.kustula@ppshp.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Kalajoen sosiaali- ja terveyskeskus ottaa käyttöön uuden puhelinnumeron17.11.2025 12:01:02 EET | Tiedote
Kalajoen sosiaali- ja terveyskeskuksen vastaanoton puhelinnumero muuttuu perjantaina 21.11.2025. Uusi puhelinnumero on 08 669 6000, ja se palvelee Kalajoen, Himangan ja Merijärven asukkaita kiireettömissä ja kiireellisissä terveysasioissa maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–15.
Tulevaisuuslautakunta päätti vammaispalvelulain mukaisten erityispalvelujen myöntämisen perusteista14.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen tulevaisuuslautakunta kokoontui 13.11. puheenjohtaja Matti Honkalan johdolla. Lautakunta päätti vammaispalvelulain mukaisten erityispalvelujen myöntämisen perusteista.
Uudet asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä laskutusjärjestelmä käyttöön Pohteella14.11.2025 12:50:04 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella otetaan vaiheittain käyttöön uudet, koko hyvinvointialueen yhteiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä laskutusjärjestelmä. Tavoitteena on yhdistää asiakas- ja potilastietojen hallinta, kirjaamisen käytännöt ja laskutusprosessi entistä sujuvammaksi.
Aluehallitus: vaativan asumisen uudisrakentaminen alkaa Peltolassa11.11.2025 14:38:43 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 11.11.2025 puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus hyväksyi Peltolan vaativan asumisen uudisrakennuksen toteutusvaiheen. Osavuosikatsaus osoittaa, että talousarvion mukainen 37 miljoonan euron tulos on mahdollinen.
Liikkuva hammashoitola Pohdent liikkuu Merijärvellä, Alavieskassa ja Reisjärvellä11.11.2025 08:40:49 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen liikkuva hammashoitola Pohdent liikkuu jälleen Merijärvellä, Alavieskassa ja Reisjärvellä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

