Pohteen laskutus yhtenäistetään - alkuvuoden laskut tulevat asiakkaille vaiheittain

Pohjois-Pohjanmaan alueen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen on suuri urakka. Pohteen strategia- ja talousjohtaja Anu Vuorisen mukaan työssä on tärkeää edetä vaiheittain ja hallitusti. Tämän vuoksi aikaa siirtymälle on varattava useampia viikkoja.
”Tällä hetkellä Pohteella on käytössä 19 erillistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Koska näiden järjestelmien kautta kulkee myös asiakkaiden laskutus, emme ole voineet aloittaa työtä asiakasrekisterien yhtenäistämiseksi aikaisemmin - ensin meidän täytyi käsitellä loppuun vuoden 2022 laskutus”, kertoo Vuorinen.
Vuoden 2022 osalta laskutus sulkeutui 20.1.2023. Järjestelmämuutosten toteutus käynnistyi heti maanantaina 23.1.2023.
Työ etenee portaittain
Kaikki 19 asiakas- ja potilastietojärjestelmissa olevaa asiakasrekisteriä täytyy siirtää hallitusti Pohteelle. Siirto tehdään asiakas- ja potilastietojärjestelmä kerrallaan kunnittain ja portaittain siten, että työ alkaa tammikuussa Lumijoelta jatkuen siitä vaiheittain Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymään ja Ouluun. Uudistamistyö päättyy helmikuun lopussa ja maaliskuun alussa Liminkaan, Selänteeseen, Kempeleeseen ja Muhokselle.
Jokaisen järjestelmän kohdalla työ kestää noin viikon testauksineen. Potilaiden hoitoon työllä ei ole vaikutusta, mutta laskuja käynneistä ja palveluista ei voida lähettää ennen asiakasrekisterien siirtymistä Pohteelle.
Asiakkaiden laskut voivat viivästyä
Koska asiakaslaskutus tehdään hyödyntämällä asiakas- ja potilastietojärjestelmiä, Pohteen asiakaslaskutus tulee viivästymään alkuvuoden osalta. Käytännössä laskut lähetetään asiakkaille portaittain sitä mukaa, kun asiakasrekisterit laskutustietoineen saadaan siirrettyä Pohteelle.
”Laskujen viivästyminen on asiakkaiden kannalta harmillista, mutta on tärkeää, että tiedot siirtyvät hallitusti Pohteelle. Siirroilla ei kuitenkaan ole vaikututusta potilaiden hoitoon tai muihin palveluihin - arjessa asiakas- ja potilastietojärjestelmät toimivat täysin normaalisti. Etenemme niin ripeästi kuin hallittu siirtymä mahdollistaa”, painottaa Vuorinen.
Tavoitteena on, että tammikuun asiakaslaskut saataisiin liikkeelle portaittain helmikuun alusta lähtien. Osa laskuista on mahdollista lähettää vasta helmi-maaliskuun taitteessa. Pohteen asiakkaiden ei siis tarvitse huolestua, jos lasku tammi-helmikuun käynneistä tai palveluista ei saavu normaaliin tapaan.
Helpointa on tilata e-lasku
Pohteen laskut saa paperisena kotiin, minkä jälkeen sen voi maksaa normaalisti omassa verkkopankissa. Pohteen paperilaskuja ei kuitenkaan voi enää maksaa maksukorteilla tai käteisellä toimipisteissä. Helpointa onkin tilata Pohteen lasku sähköisenä e-laskuna joko omaan verkkopankkiin tai antaa suoramaksuvaltuutus pankille. Tällöin pankki maksaa laskun asiakkaan puolesta. Laskun voi tilata sähköisenä myös OmaPostiin tai Kivraan, joista käsin voi hoitaa myös laskun maksamisen.
Lisätietoja
Laskutuksen uudistamisen etenemistä voi seurata Pohteen verkkosivujen kautta osoitteessa https://pohde.fi/ajankohtaista/. Kuntakohtaisia tavoiteaikatauluja voi seurata verkko-osoitteen https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/asiakasmaksut-ja-palvelusetelit/ kautta. Tarvittaessa päivitä näkymä näppäinyhdistelmällä ctrl f5 (PC) taulukon avaamiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu VuorinenStrategia- ja talousjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:044 365 5473anu.vuorinen@pohde.fiHanne KivimäkiSparta Consulting Oy
Puh:040 963 0118hanne.kivimaki@spartaconsulting.fiKrista KustulaTaloussuunnittelu- ja laskentapäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4689428krista.kustula@pohde.fiLeena MäättäAsiakaslaskutuspäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4754927leena.maatta@pohde.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme