Pohteen laskutus yhtenäistetään - alkuvuoden laskut tulevat asiakkaille vaiheittain

Pohjois-Pohjanmaan alueen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen on suuri urakka. Pohteen strategia- ja talousjohtaja Anu Vuorisen mukaan työssä on tärkeää edetä vaiheittain ja hallitusti. Tämän vuoksi aikaa siirtymälle on varattava useampia viikkoja.
”Tällä hetkellä Pohteella on käytössä 19 erillistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Koska näiden järjestelmien kautta kulkee myös asiakkaiden laskutus, emme ole voineet aloittaa työtä asiakasrekisterien yhtenäistämiseksi aikaisemmin - ensin meidän täytyi käsitellä loppuun vuoden 2022 laskutus”, kertoo Vuorinen.
Vuoden 2022 osalta laskutus sulkeutui 20.1.2023. Järjestelmämuutosten toteutus käynnistyi heti maanantaina 23.1.2023.
Työ etenee portaittain
Kaikki 19 asiakas- ja potilastietojärjestelmissa olevaa asiakasrekisteriä täytyy siirtää hallitusti Pohteelle. Siirto tehdään asiakas- ja potilastietojärjestelmä kerrallaan kunnittain ja portaittain siten, että työ alkaa tammikuussa Lumijoelta jatkuen siitä vaiheittain Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymään ja Ouluun. Uudistamistyö päättyy helmikuun lopussa ja maaliskuun alussa Liminkaan, Selänteeseen, Kempeleeseen ja Muhokselle.
Jokaisen järjestelmän kohdalla työ kestää noin viikon testauksineen. Potilaiden hoitoon työllä ei ole vaikutusta, mutta laskuja käynneistä ja palveluista ei voida lähettää ennen asiakasrekisterien siirtymistä Pohteelle.
Asiakkaiden laskut voivat viivästyä
Koska asiakaslaskutus tehdään hyödyntämällä asiakas- ja potilastietojärjestelmiä, Pohteen asiakaslaskutus tulee viivästymään alkuvuoden osalta. Käytännössä laskut lähetetään asiakkaille portaittain sitä mukaa, kun asiakasrekisterit laskutustietoineen saadaan siirrettyä Pohteelle.
”Laskujen viivästyminen on asiakkaiden kannalta harmillista, mutta on tärkeää, että tiedot siirtyvät hallitusti Pohteelle. Siirroilla ei kuitenkaan ole vaikututusta potilaiden hoitoon tai muihin palveluihin - arjessa asiakas- ja potilastietojärjestelmät toimivat täysin normaalisti. Etenemme niin ripeästi kuin hallittu siirtymä mahdollistaa”, painottaa Vuorinen.
Tavoitteena on, että tammikuun asiakaslaskut saataisiin liikkeelle portaittain helmikuun alusta lähtien. Osa laskuista on mahdollista lähettää vasta helmi-maaliskuun taitteessa. Pohteen asiakkaiden ei siis tarvitse huolestua, jos lasku tammi-helmikuun käynneistä tai palveluista ei saavu normaaliin tapaan.
Helpointa on tilata e-lasku
Pohteen laskut saa paperisena kotiin, minkä jälkeen sen voi maksaa normaalisti omassa verkkopankissa. Pohteen paperilaskuja ei kuitenkaan voi enää maksaa maksukorteilla tai käteisellä toimipisteissä. Helpointa onkin tilata Pohteen lasku sähköisenä e-laskuna joko omaan verkkopankkiin tai antaa suoramaksuvaltuutus pankille. Tällöin pankki maksaa laskun asiakkaan puolesta. Laskun voi tilata sähköisenä myös OmaPostiin tai Kivraan, joista käsin voi hoitaa myös laskun maksamisen.
Lisätietoja
Laskutuksen uudistamisen etenemistä voi seurata Pohteen verkkosivujen kautta osoitteessa https://pohde.fi/ajankohtaista/. Kuntakohtaisia tavoiteaikatauluja voi seurata verkko-osoitteen https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/asiakasmaksut-ja-palvelusetelit/ kautta. Tarvittaessa päivitä näkymä näppäinyhdistelmällä ctrl f5 (PC) taulukon avaamiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu VuorinenStrategia- ja talousjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:044 365 5473anu.vuorinen@pohde.fiHanne KivimäkiSparta Consulting Oy
Puh:040 963 0118hanne.kivimaki@spartaconsulting.fiKrista KustulaTaloussuunnittelu- ja laskentapäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4689428krista.kustula@pohde.fiLeena MäättäAsiakaslaskutuspäällikköPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 4754927leena.maatta@pohde.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Nuorten mielenterveyspalvelujen jonoja purettu onnistuneesti - digitaalinen työkalu saatu käyttöön koko Pohteen alueella26.6.2025 11:23:24 EEST | Tiedote
Jonojen purkamisessa on auttanut digitaalinen arviointityökalu, jota hyödynnetään keskusteluissa nuoren sekä hänen perheensä ja verkostojensa kanssa. Nuoret saavat palveluja tällä hetkellä nopeasti.
OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialueen uudet palvelualue- ja hoitotyön johtajat on valittu25.6.2025 14:01:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde kävi kevään aikana yhteistoimintaneuvottelut OYS sairaalapalvelujen ja ensihoidon toimialuetta koskevista muutoksista. Muutosten tavoitteena on parantaa erikoissairaanhoidon kustannustehokkuutta, hoidon saatavuutta ja hoitoketjujen toimivuutta. Osana organisaation uudistusta toimialueelle on nyt valittu palvelualue- ja hoitotyön johtajat.
Yksityisten sote-palveluntuottajien Kanta-käyttöönottoprojekti käynnistynyt - mitä seuraavaksi?25.6.2025 10:47:24 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjamaan hyvinvointialue, Pohde käynnisti alkuvuodesta 2025 Kanta-käyttöönottoprojektin yksityisille sote-palveluntuottajilleen. Projektiin kutsuttiin mukaan liittymiskyselyllä kaikki Pohteen Kanta-kirjaamisvelvolliset palveluntuottajat, joita oli noin 720. Liittymiskyselyyn vastasi 64 prosenttia palveluntuottajista.
Aluehallitus toivoo Oulaskankaan sairaalaa koskevalle kansalaisaloitteelle ripeää käsittelyä24.6.2025 14:07:59 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 23.6.2025 puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Kokous oli viimeinen ennen kesätaukoa. Aluehallitus päätti lähettää eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle vetoomuksen siitä, että Oulaskankaan sairaalan ympärivuorokautista päivystystä koskeva kansalaisaloite käsiteltäisiin viimeistään syyskuussa 2025.
Nivalan Hopeakodin, Oulun Emiliakodin ja Ylivieskan Kotikartanon toiminnot muuttuvat – Pohteen yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 17.6.19.6.2025 13:15:05 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde järjestelee uudelleen ikäihmisten palveluasumista Nivalassa, Ylivieskassa ja Oulussa. Nivalan Hopeakodin muutos liittyy rakennuksen kuntoon, Oulussa Emiliakodin muutoksen taustalla on sosiaalihuoltolaki ja Ylivieskassa Kotikartanon toimintoja organisoidaan uudelleen. Koska muutoksilla on henkilöstövaikutuksia, Pohde on käynyt henkilöstöjärjestöjen kanssa yhteistoimintaneuvottelut 6.5.-17.6.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme