Pohteen toiminta on käynnistynyt – aluehallitus kokoontui 10.1.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteen aluehallitus kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseensa 10.1.2023 varapuheenjohtaja Paavo Kohon johdolla.
Aluehallitus sai katsauksen vuodenvaihteen siirtymän sujumisesta. Lisäksi aluehallitus käsitteli muun muassa seuraavia asioita:
- Digitaalisen sote-keskuksen hankinta
- Perhehoidon keskuksen, lastensuojelun ja vammaispalvelujen sosiaalityön virat
- Psykiatrisen hoitotyön johtaminen ja OYS psykiatrian osastojen tilanne
- Käyttösuunnitelman hyväksymisen aikataulu ja järjestämissuunnitelman toimeenpano
- RRP2-hankkeen käynnistäminen
- Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen sammutusvesisuunnitelma 1.1.2023 alkaen
- Hankintaoikaisuvaatimus päätökseen mahalaukun ja suoliston tähystystutkimuspalvelujen hankinnasta
- Lapsiperheiden kotipalvelun ja liikkumisen tuen palvelun asiakasmaksut 1.1.2023 alkaen
- Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen asiakasmaksut ja käyttövarat 1.1.2023 alkaen
- Työterveyshuollon oman tuotannon (Työterveyshuolto Pohde) hinnasto vuodelle 2023
- Oikeus hyvinvointialueen luottokorttiin
Tutustu kokouksen esityslistaan Pohteen sivuilla.
Siirtymä on sujunut turvallisesti
Hyvinvointialuejohtaja Ilkka Luoma antoi katsauksen vuodenvaihteen siirtymän sujumisesta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen toiminta on käynnistynyt pääosin hyvin. Turvallinen siirtymä on pystytty varmistamaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut ovat jatkuneet ilman katkoksia. Terveydenhuollon potilastietojärjestelmät, sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmät sekä pelastustoimen järjestelmät ovat toimineet.
Ongelmia on ollut, niitä on ennakoitu ja pyritty ratkomaan nopeasti. Ammattilaisten arjessa on ollut joitakin häiriöitä, jotka ovat vaikeuttaneet työn sujuvuutta. Ongelmat ja häiriöt eivät ole kuitenkaan vaarantaneet hyvinvointialueen ydintehtävän suorittamista.
Pohteen ensimmäisen palkanmaksun onnistuminen perjantaina 13.1. on pyritty varmistamaan eri keinoin, ja käytössä on myös varajärjestelmät. Pohteen johto ja avainhenkilöt ovat olleet tehostetussa valmiudessa viikot vuodenvaihteen molemmin puolin.
Digitaalisen sote-keskuksen hankinta etenee
Digitaalisen sote-keskuksen palvelualuejohtaja Katja Rääpysjärvi esitteli hankinnan etenemistä. Kilpailutuksessa pyydettiin tarjouksia digitaalisen sote-keskuksen palvelutuotannosta eli sairaanhoitajien ja lääkärien työpanoksesta ja digitaalisesta asiointialustasta.
Digitaalisen sote-keskuksen avulla yhdenmukaistetaan digitaalisen asioinnin palveluita ja tarjotaan digitaalisen asioinnin mahdollisuutta sitä haluaville. Näin pyritään turvaamaan sote-ammattilaisten aikaa niille asiakkaille ja potilaille, jotka tarvitsevat fyysisen kohtaamisen.
Digitaalisen sote-keskuksen toiminta alkaa suunnitelmallisesti alkuvuodesta ja laajenee alueittain koko Pohteen alueelle.
Järjestämissuunnitelmaa toteutetaan vaiheittain
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtaja Kirsti Ylitalo-Katajisto ja strategia- ja talousjohtaja Anu Vuorinen esittelivät järjestämissuunnitelman vaiheittaista toimeenpanoa ja käyttösuunnitelman käsittelyä.
Vuosiksi 2023–2025 laaditun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman toimenpiteistä ja tapahtuvista muutoksista laaditaan erilliset toteutussuunnitelmat, joissa arvioidaan vaikutuksia asiakas- ja potilasturvallisuuteen, palvelujen jatkuvuuteen ja henkilöstöön.
Järjestämissuunnitelman tavoitteena on perustason vahventaminen. Asukkaiden tukeen kotona ja arjessa panostetaan. Muutokset tehdään asteittain, hallitusti ja yhdessä henkilöstön kanssa. Muutoksessa huomioidaan aina asiakkaan yksilöllinen tilanne.
Muutokset näkyvät asukkaille vaiheittain tulevien vuosien aikana siten, että korvaavat palvelut ovat käytössä ennen vanhojen palveluiden lakkaamista. Esimerkiksi kotona asumista tukevien palvelujen ja etälääketieteellisen tuen keskuksen toiminnan sujuvuus varmistetaan ennen kuin osastopaikkoja vähennetään.
Uudistuksilla luodaan kestävämpiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja henkilöstön työskentelymahdollisuuksia. Muutokset mahdollistavat henkilöstön riittävyyden, osaamisen ja hyvinvoinnin nykyistä paremmin.
Lapsiperheiden kotipalvelun, liikkumisen tuen palvelun ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen asiakasmaksuja linjattiin
Tulevaisuuslautakunta on tehnyt esitykset lapsiperheiden kotipalvelun, liikkumisen tuen palvelun ja mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen asiakasmaksuista 1.1.2023 alkaen.
Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että se hyväksyy asiakasmaksut. Harkinnanvaraisia asiakasmaksuja sovelletaan siihen saakka, kun aluevaltuusto on vahvistanut ne.
Uudet asiakasperheet voivat saada maksutta kahden viikon mittaisen, yhteensä enintään 15 tuntia kestävän kotipalvelun jakson kerran vuodessa. Säännöllisestä lapsiperheiden kotipalvelusta peritään asiakasmaksulain mukainen tulosidonnainen asiakasmaksu. Tilapäisestä lapsiperheiden palvelusta peritään tasasuuruinen asiakasmaksu 12,20 euroa tunnilta enintään kolmelta tunnilta vuorokaudessa. Maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä soveltamisohjeen mukaisesti.
Liikkumisen tuen matkan asiakasmaksu määräytyy matkan pituuden ja Pohjois-Pohjanmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) hinnaston arvolipun mukaisesti. Asiakasmaksua ei peritä asiakkailta, joilla on rintamapalvelus-, rintamasotilas-, rintama- tai miinanraivaajatunnus tai jotka ovat partisaanien uhreja tai sotaleskiä vuosien 1939–1945 sotien johdosta.
Lisäksi aluehallitus käsitteli mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden asumispalvelujen asiakasmaksuja ja käyttövaroja. Aluevaltuustolle esitetään, että lyhytaikaisesta asumispalvelusta ei peritä asiakasmaksua.
Oikeus hyvinvointialueen luottokorttiin työtehtäviä varten
Aluehallitus myönsi oikeuden hyvinvointialueen luottokortin käyttöön aluevaltuuston puheenjohtajalle, aluehallituksen puheenjohtajalle ja hyvinvointialuejohtajalle. Luottokorttien kuukausittainen käyttöraja on 5 000 euroa. Käyttöoikeuden myöntäminen ei velvoita kortin käyttöönottoon.
Lisäksi hyvinvointialuejohtaja voi päätöksellään myöntää luottokorttien käyttöoikeuksia toimi- ja tehtäväaluejohtajille sekä muille hyvinvointialueen työntekijöille, joiden katsotaan tarvitsevan työnsä luonteen puolesta luottokorttia. Näiden luottokorttien kuukausittainen käyttöraja on enintään 3 000 euroa. Korttien määrä pidetään rajoitettuna.
Kokousajat ja pöytäkirjat Pohteen sivuilla
Aluehallitus kokoontuu seuraavan kerran tiistaina 17.1.2022 kello 9–16. Kevään kokousajat, esityslistat ja tarkastetut pöytäkirjat löydät Pohteen verkkosivustolta aluehallituksen sivulta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paavo KohoAluehallituksen varapuheenjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
paavo.koho@ouka.fiIlkka LuomaHyvinvointialuejohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:040 767 1609ilkka.luoma@pohde.fiKirsti Ylitalo-KatajistoSosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:044 703 4007kirsti.ylitalo-katajisto@pohde.fiJouko LuukkonenKonsernipalveluiden johtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 564 6947jouko.luukkonen@pohde.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa alueen julkisista sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista 1.1.2023 alkaen.
Hyvinvointialueella työskentelevät 18 000 työntekijää tarjoavat asukkaille entistä yhtenäisempiä sosiaali-, terveys- ja pelastusalan palveluita. Alan ammattilaisille tarjoamme tiiviimmän yhteistyöverkoston ja uuden tavan kehittää palveluita. Budjettimme on noin 1,7 miljardia euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Perhekeskuspalvelujen muutossuunnitelmilla tavoitellaan selkeämpää organisaatiota ja yhdenmukaisempia palveluja17.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen perhekeskuspalveluihin suunnitellaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää palvelualueen organisaatiorakennetta ja palveluja. Perhekeskuspalvelut on tarkoitus järjestää niin, että palvelut ovat saatavilla yhdenmukaisesti koko Pohteen alueella. Koska suunnitelmiin liittyy henkilöstövaikutuksia, Pohde on antanut 11.9. henkilöstöjärjestöille neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi. Neuvottelut alkoivat 16.9.2025.
Aluehallitus: hyvinvointialueen strategialuonnoksesta voi antaa lausunnon tai palautetta 17.9. alkaen16.9.2025 13:05:58 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 16.9. puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus päätti aloittaa lausuntokierroksen Pohteen uudesta strategiasta. Asukkaat, henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat kertoa näkemyksensä strategian luonnoksesta Pohteen verkkosivuilla 17.9.−8.10.2025.
Turvallinen alku elämälle – asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9.16.9.2025 09:51:16 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO on nimennyt 17. syyskuuta maailman potilasturvallisuuden päiväksi. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuden päivänä. Tänä vuonna päivän teemana on Turvallista hoitoa ja palvelua jokaiselle vastasyntyneelle ja lapselle.
Aluevaltuusto keskusteli taloudesta ja toiminnasta sekä hyväksyi osavuosikatsauksen15.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 15.9.2025 puheenjohtaja Matti Sorosen johdolla. Aluevaltuusto sai katsauksen ajankohtaiseen tilanteeseen sekä vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuolikkaan toimintaan ja talouteen. Osavuosikatsaus kertoo sekä haasteista että myönteisistä kehityskuluista. Talousarvioon kohdistuu ylitysriskiä loppuvuonna.
Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta15.9.2025 12:39:44 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Lapin hyvinvointialueen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 24.9.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme