Poikkeuksellinen vapaa-ajanasuntokaupan vuosi päättyi vahvaan loppuhuipennukseen

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuonna 2020 noin kolmanneksen enemmän vapaa-asuntokauppoja kuin edellisvuonna. Vilkas kaupanteko jatkui ennätyspitkään: vielä joulukuussakin vapaa-ajanasuntojen kauppamäärä kasvoi edellisvuoteen nähden yli 33 prosenttia ja ylitti alkuvuoden kuukausien kauppamäärät. ”Aivan poikkeuksellinen”, kiteyttää Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä mökkikaupan vuoden 2020.

Vuotta 2020 voi suomalaisessa asunto- ja kiinteistökaupassa kuvata V-kirjainvuodeksi. Keväällä kauppamäärät laskivat voimakkaasti mutta nousivat loppuvuotta kohden monin paikoin ennätyksiin. Myös vapaa-ajanasuntokaupassa vuosi piirtyy V-kirjaimen muotoon – mutta ylösalaisin ja tavallisia vuosia selvästi korkeammille tasoille.

”Asuntomyymälämme tekivät vuoden aikana noin 650 vapaa-ajanasuntokauppaa, mikä on kolmanneksen enemmän kuin vuosi sitten”, toimitusjohtaja Risto Kyhälä kertoo.

Joulukuussa enemmän kauppoja kuin yhtenäkään vuoden ensimmäisen neljänneksen kuukautena

Kyhälän mukaan kesäkausi oli tänä poikkeuksellisena vuonnakin se kaikkein vilkkain, suorastaan supervilkas.

”Kesäkuussa kauppamäärät kasvoivat melkein 80 prosenttia edellisvuoden kesäkuuhun verrattuna. Huomionarvoista on, että kauppa-aktiivisuus on jatkunut kovana näihin päiviin asti. Vielä joulukuussakin teimme enemmän vapaa-ajanasuntokauppaa kuin yhtenäkään korona-aikaa edeltäneenä kuukautena tammi-maaliskuussa”, Kyhälä kuvaa.

Vaikka kauppavilkkaus on ollut poikkeuksellista, nousi vapaa-asuntojen keskineliöhinta vuonna 2020 vain maltillisesti, 2,8 prosenttia.

”Keskineliöhinta muodostuu äärimmäisen monenlaisista kohteista. Tänä vuonna myimme laajasti kaikenlaisia vapaa-ajanasuntoja, sekä tasokkaita että vaatimattomampia. Myöskään keskimääräistä myyntiaikaa ei tänä vuonna pidä tuijottaa liikaa. Uusia myyntiin tulleita vapaa-ajanasuntoja on myyty todella nopeasti, mutta toisaalta myös moni pitkään myynnissä ollut kohde on nyt löytänyt uudet innokkaat mökkeilijät”, Kyhälä kuvaa.

Kiinteistömaailma julkaisee joulukuun 2020 asunto- ja kiinteistökauppatiedot viikon 1/2021 alkupuolella ja koko vuoden 2020 tiedotteensa niin ikään tammikuussa 2021.

toimitusjohtaja Risto Kyhälä, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0400998800
markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälän valokuva ja muita kuvia on ladattavissa osoitteesta https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Käytettyjen asuntojen kaupassa kaikkien aikojen vilkkain joulukuu; PK-seudulla kasvua yli 50%5.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 5.1.2021: Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki joulukuussa yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen asuntojen kauppoja ketju teki 868 kappaletta, mikä on enemmän kuin minkään muun joulukuun aikana koko sen 31-vuotisessa historiassa. Edelliseen joulukuuhun verrattuna käytettyjen asuntojen kauppamäärä kasvoi koko maan tasolla 27 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 52 prosenttia. ”Koronavuosi 2020 päättyi asuntokaupan poikkeukselliseen ralliin. Epävarmuuksien keskellä ihmiset haluavat todella panostaa parhaaseen mahdolliseen kotiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kaupassa todella vahva vire marraskuussa – kasvua 23 prosenttia2.12.2020 08:35:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2020 Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki marraskuussa yhteensä 1197 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Luku on peräti 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten marraskuussa. Käytetyissä asunnoissa kasvu oli selkeästi tätäkin isompaa, yli 23 prosenttia. ”Keväällä syntynyt kuoppa käytettyjen asuntojen kauppaluvuissa on nyt täytetty. Syksyn aikana kirimme kiinni kaikki keväällä tekemättä jääneet kaupat, ja vuoden kokonaismäärissä on menty viime vuoden vastaavan ajankohdan lukujen ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu3.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.11.2020. Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.