Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia toimia: Suomeen julistetaan perherauha

Monissa perheissä jännitteet uhkaavat purkautua koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi. Siksi Suomeen julistetaan perherauha.

/Julkaisuvapaa 3.4.2020 kello 17.15/ Perherauhan julistus haastaa kaikki meidät huolehtimaan epävarmoina aikoina perheen hyvinvoinnista. Lasisen lapsuuden ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän ideoima julistus myös muistuttaa, että apua on saatavilla, jos perherauha särkyy. Kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

”Perherauhan julistus olkoon ele, joka toivottavasti saa ihmiset kodeissaan ajattelemaan tätä hetkeä pidemmälle”, painottaa A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminnan projektipäällikkö Minna Ilva.

Joulurauhasta innoituksensa saaneen julistuksen lausuu näyttelijä Tommi Korpela. Perherauha julistetaan MTV3-kanavalla lauantaina 4.4. klo 21.55, juuri ennen Kymmenen uutisia. Tämän jälkeen julistus näkyy myös Ylen kanavilla.

”Tilanne on tulenarka monessa perheessä, jotka eivät ole aikaisemmin lähisuhdeväkivallan kanssa joutuneet tekemisiin. Saati sitten perheissä, joilla on jo väkivaltaista historiaa”, kertoo Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtaja Kaisu Ketola.

”Jokainen voi varmasti tyhjien hyllyjen äärellä omin silmin nähdä, että alkoholia hamstrataan tavallista enemmän. Tämä yhdistettynä tulenarkaan tilanteeseen on ehdottomasti vaaran paikka, jos ei maltti pysy mukana”, Ilva toteaa.

Kampanjasivusto perherauhanjulistus.fi julkaistaan lauantaina julistuksen yhteydessä. Sieltä löytyy tietoa toimijoista, jotka tarjoavat matalan kynnyksen apua. Avun äärelle kannattaa hakeutua heti.

”Avun hakeminen silloin, kun oma käytös tuntuu hallitsemattomalta, on usein tehokkainta ennalta ehkäisyä”, Ketola muistuttaa.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminnan ja Helsingin kaupungin lisäksi kampanjan mahdollistamisessa on mukana Alko osana alkoholihaittojen ennalta ehkäisemiseksi tehtävää vastuullisuustyötä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
perherauhanjulistus.fi (julkaistaan la 4.4. klo 21.55)

Minna Ilva, projektipäällikkö, Lasinen lapsuus / A-klinikkasäätiö
044 353 4932, minna.ilva@a-klinikka.fi

Kaisu Ketola, sosiaali- ja kriisipäivystyksen johtava sosiaalityöntekijä /
Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtaja
09 310 43064, kaisu.ketola@hel.fi

Tutkimus: Järjestöjen toiminnan avulla voidaan vahvistaa hyvinvointia21.12.2018 05:40:00 EETTiedote

Järjestöjen toimintaan osallistumisella on yhteys vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden, matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa ja päiväkeskuksissa kävijöiden sekä työllistettyjen ja kuntouttavassa työtoiminnassa olevien koherenssin tunteeseen. Vahva koherenssin tunne auttaa selviytymään kuormittavista tilanteista ja säilyttämään hyvinvoinnin. Siihen voidaan vaikuttaa läpi elämän. Hyvinvointikyselyyn vastasi 936 päihde- ja mielenterveysjärjestöjen toimintaan osallistunutta.

Etsivä tartuntatautityö tavoittaa erityisryhmiä, jotka muuten voivat jäädä hoitokontaktin ulkopuolelle12.12.2018 06:35:00 EETTiedote

Street-hankkeessa tavoitettiin satoja huumeita pistämällä käyttäviä henkilöitä. He suhtautuivat kadulla tehtävään testaukseen myönteisesti. Kohderyhmänä olivat nuoret ja nuoret aikuiset. On tärkeää tavoittaa tartunnan saaneet varhaisessa vaiheessa. HCV-maksatulehduksen hoitoaste on Suomessa kuitenkin alhainen muihin Euroopan maihin verrattuna. Tilannetta tukisi hoitohenkilökunnan aktiivinen ote HCV-infektion testaamisessa ja hoitamisessa.

Kysely: Vanhemmat ja kaverisuhteet vaikuttavat aikuistuvan nuoren päihteidenkäyttöön4.12.2018 06:51:48 EETTiedote

Tutkimus: Vapaaehtoistoiminnassa on säilytettävä kolmannen sektorin ominaislaatu – samalla moni vapaaehtoinen toivoo polun avautumista työelämään9.11.2018 08:33:39 EETTiedote