Poimi parhaat vinkit Kolin kesään 2022! Tänä kesänä perille pääsee myös junalla.

Koli on viime vuosina noussut vetovoimaiseksi kotimaan matkailukohteeksi, jonka myös nuoret aikuiset ovat ottaneet omakseen. Alue palkittiin vuoden 2021 matkailualueena, eikä suotta, sillä kyseessä on täysin uniikki ja samalla monipuolinen luontokohde Suomessa.
Pyöräilyä Kolin kansallispuistossa. Kuva Break Sokos Hotel Koli.

”Tänä kesänä Kolille voi saapua myös vähähiilisellä juna-vesiliikenneyhteydellä. Ensin junalla Joensuuhun, sieltä taajamajunalla Vuonislahteen ja loppumatka puualuksella risteillen. Tätä reittiä Jean Sibeliuskin käytti Kolilla vieraillessaan, eli nyt on luvassa historian siipien havinaa, kun reitti avataan uudelleen. Historiallinen yhteys mahdollistaa myös autottoman pääsyn Kolin kansallispuiston alueelle. M/Y Elektra liikennöi 10.6.–21.8.2022 keskiviikosta maanantaihin”, kertoo Kolin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Veli Lyytikäinen.

Kolin kansallismaisema on tietysti vertaansa vailla, mutta luonnossa rentoutumisen lisäksi alueella voi viettää laadukkaan aktiiviloman. ”Erityisesti nuoret aikuiset ovat löytäneet meille viime vuosina. Paitsi kansallispuisto myös alueen aktiviteettimahdollisuudet vetävät heitä tänne. Lisäksi esimerkiksi pääkaupunkiseudulta katsottuna etäisyys Kolille on varsin sopiva”, Lyytikäinen kuvailee.

Pyöräillen Pielisen ympäri

Pyöräilyn suosio kasvaa vuosi vuodelta, ja pyöriä saakin Kolin alueella vuokrattua useista paikoista. Sähköisellä fatbikella matkareitin pituutta on helppo lisätä ja polkemista keventää.

Jos aikaa on useampi päivä, kannattaa lähteä upealle Pielisen kierrokselle, joka nimensä mukaisesti kiertää koko Pielisen. Pituutta reitillä on 250 kilometriä ja sen aikana pääsee tutustumaan kansallismaiseman lisäksi idyllisiin maaseutukyliin sekä Pielisen Karjalan upeisiin maisemiin.

Seikkailuyhtiö Vaara järjestää opastettuja sähköpyöräretkiä Kolin kansallispuiston kierrokselle.

”Kierrämme hiekkateitä pitkin kansallispuiston ympäri. Sähköpyörä helpottaa reitillä ajamista. Pyöriä voi toki myös vuokrata omatoimisiin seikkailuihin”, sanoo Seikkailuyhtiön toimitusjohtaja Katariina Rantalaiho.

Frisbeegolfia, packraftingia ja koskiseikkailuja

Vuonna 2021 Ukko-Kolin rinteille, upeaan maisemaan, avattiin 18-väyläinen frisbeegolfrata. Se on ainoa suomalaisessa kansallispuistossa sijaitseva frisbeegolfrata. Fyysisesti vaativalle radalle korkeuseroa kertyy jopa reilut 200 metriä.

Ohjattua seikkailua etsiville on tarjolla Pielisen saarihyppely packrafteilla eli reppulautoilla.

”Kyseessä on ilmatäytteinen kajakki, jota voi myös kantaa selässä! Meiltä on toivottu paljon näitä seikkailuja. Melontaoppaamme Jari esittelee packraft-retkellä omia suosikkisaariaan”, Rantalaiho kertoo.

Lisäadrenaliinia kaipaavat lähtevät koskiseikkailulle. Reilun 100 kilometrin päässä Kolilta, Ruunaan Koskilla, pääsee kokemaan koskien pauhua ja vauhdin hurmaa joko puuveneellä tai kumilautalla.

Hemmottelua ja huikeita maisemia

Koli-elämykseen kuuluu päivän aloitus henkeäsalpaavan auringonnousun ihailulla! Harvassa paikassa saa ikuistettua yhtä upeaa auringonnousua kuin Ukko-Kolin huipulla. Tämä on lähtöpiste myös 1,4 kilometrin mittaiselle, kävellen tehtävälle Huippujen kierrokselle. Vaikka reitti ei ole pitkä, saa ainutlaatuisten näkymien äärellä aikaa kulumaan – näille maisemille on nimittäin vaikea löytää vertaista! Kolilta löytyy lukematon määrä erilaisia ja eripituisia reittejä patikoitavaksi. Tunnetuin vaellusreitti on Herajärven kierros.

Break Sokos Hotel Kolin Relax Spassa rentoudutaan seikkailupäivän päätteeksi. Huikeiden näkymien äärelle kelpaa tulla rentoutumaan vaikka illalla, sillä kylpylä on kesäkaudella auki aina puolille öin.

Kesän parhaat musiikkitapahtumat Kolilla

Kansallismusiikki ja kansallismaisema lyövät kättä kesäillassa, kun sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian esittävät Sibeliuksen sävelmiä Break Sokos Hotel Kolin katolta käsin 17.6. Kolin huipulla soi -esityksestä nautitaan hotelli Kolin maisemaravintolassa tai Luontokeskus Ukossa.

Ympäri Pielistä järjestettävä ympärivuotinen Pielinen soi -taidetapahtuma täyttää 15 vuotta. Myös Kolilla järjestetään useita konsertteja. Yksi kiinnostavista esiintyjistä on Nairobista asti tuleva HILLSIDE BAND. Yhtyeen esitykset ovat 12.–13.7.2022.

Lisätiedot: Veli Lyytikäinen, toimitusjohtaja, Kolin Matkailu Oy, Veli.Lyytikainen@koli.fi,

puh. 040 771 6652

Kolin Matkailu Oy on alueellinen matkailuorganisaatio. Yritys vastaa muun muassa alueen matkailumyynnistä, yleismarkkinoinnista, elinkeinotoiminnan kehittämisestä ja Kolin matkailuneuvonnasta. Yhtiön tuotto käytetään kokonaisuudessaan alueen matkailuelinkeinon kehittämiseen.

Pyöräilyä Kolin kansallispuistossa. Kuva Break Sokos Hotel Koli.
Pyöräilyä Kolilla. Kuva Katariina Rantalaiho, Seikkailuyhtiö Vaara
Packraftingiä Pielisellä. Kuva Katariina Rantalaiho, Seikkailuyhtiö Vaara
Koli Relax Spa Ukko-Kolin huipulla. Break Sokos Hotel Koli.
Jussi Makkonen ja Nazig Azezian. Kolin huipulla soi.
Kolin kansallispuisto. Kuva Kolin Matkailu.

Viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu- ja elämysalan yrityksille.