Poissa silmistä muttei vesihuollon mielestä – korona-ajan hygieniatuotteet tukkivat jätevesipumppuja

Pääkaupunkiseudulla vedetään pytystä alas muutakin kuin vessapaperia ja sitä itseään. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätevedenpuhdistamoille saapuu vuosittain yli 1 000 tonnia sinne kuulumatonta roskaa, joka päätyy lopulta monen ylimääräisen työvaiheen jälkeen poltettavaksi jätevoimalaan.

Viemärisukeltaja näkee työssään, mitä roskat voivat saada aikaan viemärissä. Kuva: HSY.

Korona-aika on nostanut ongelman esiin aivan uudessa mittakaavassa. Keväällä HSY:n pumppaamotukosten määrä lähti nousuun ja kasvoi nopeasti viisinkertaiseksi. Tilanteeseen ei ole tullut helpotusta vieläkään, tilanteen jatkuttua jo yli puoli vuotta. Tämä näkyy HSY:n alueen vesihuollon tavallisten huoltotoimenpiteiden viivästymisenä, kun työvoimaa on jouduttu sitomaan tukosten aukaisuun. Pumpputukokset on avattava nopeasti, jotta vältytään jäteveden ylivuodoilta ympäristöön.

- Käytännössä jätevedenpumppaamojen ennakkohuoltotyöt jäävät odottamaan, eli näihin kuuluu erilaiset jätevesipumppujen huoltotoimenpiteet öljyjen vaihdosta osien kuluneisuuden tarkistuksiin ja säätöihin, HSY:n vesihuollon yksikön päällikkö Petteri Jokinen kuvailee. Alueellamme on 553 jätevedenpumppaamoa, joissa on vaihteleva määrä pumppuja. Tällaisen kokonaisuuden hallinta vaatii nimenomaan ennakoivaa kunnossapitoa, Jokinen huomauttaa.

Hygieniatuotteet ovat tämän hetken näkyvimmät viemärien konnat

Tällä hetkellä näkyvimmät ongelman aiheuttajat viemäriverkostossa ovat hygieniatuotteet, jotka tukkivat jätevesipumppuja. Keväästä alkaen viemäriin on päätynyt mm. puhdistuspyyhkeitä, jotka ovat tarrautuneet jätevesipumppujen juoksupyöriin ja aiheuttaneet pumppaamotukoksia. Puuvilla- tai muovituotteet eivät hajoa viemäriin päätyessään. Vessapaperia lukuun ottamatta muut paperilaadut eivät myöskään sovellu viemäriin, sillä ne eivät hajoa matkalla jätevedenpuhdistamolle. Jos roskiin yhdistyy viemärissä rasvaa ja öljyisiä marinadeja, roskista muodostuu pahimmillaan isoja möykkyjä.

- Ennen oli yleisesti tapana vetää ruoantähteet alas pöntöstä. Nykyisin suuri osa asukkaista toimii jo siinä asiassa oikein ja laittaa ne pytyn sijaan biojätteeseen. Viemärietiketistä on kuitenkin edelleen myös epätietoisuutta. Edelleen meillä jätevedenpuhdistamolla vieraileville ryhmille voi tulla yllätyksenä, että mm. käsipaperit, vanut ja ruoantähteet todella aiheuttavat haittaa viemärissä, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Heini Snellman.

Wc:ssä kannattaa aina olla roskakori, jotta käytetyt kertakäyttöiset kasvomaskit, hanskat ja kuituliinat päätyvät niille oikeaan paikkaan, eli sekajätteeseen.

HSY haluaa muistuttaa pääkaupunkiseudun asukkaita, että pyttyyn ja viemäriin ei kuulu laittaa mitään ylimääräistä. Ainoastaan pissaa, kakkaa ja vessapaperia, sekä pesuvesiä. Tukokset pumppaamoilla, viemäriverkoston muissa osissa ja myös kiinteistöjen putkistoissa voivat aiheuttaa jäteveden ylivuotoja, jollei niitä havaita ajoissa. Tästä muistuttava Viemärietiketti-kampanja näkyy pääkaupunkiseudulla marraskuussa viikosta 46 alkaen.

ympäristöasiantuntija Heini Snellman, p. 045 6577 375, heini.snellman(at)hsy.fi

Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailu etsii uusia kierrätysratkaisuja koteihin26.11.2020 10:03:10 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut lanseeraa uuden, kaikille avoimen ideakilpailun Kierrätys lähtee käsistä. Tavoitteena ideakilpailussa on löytää uuden ajan urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin helpottamaan lajittelua arjessa. Kilpailuaika on 26.11.-31.12.2020. Voittajaideat palkitaan rahapalkinnoin tai uusilla kierrätysinnovaatioilla. Voittajaratkaisuja testataan kodeissa ja kehitetään yhdessä yhteistyöyritysten kanssa. Kilpailun tuomaristossa nähdään edustajat Kekkilä Garden Oy:stä, Laatikkokauppa Oy:stä, Metropolia Ammattikorkeakoulusta, Niimaar Oy:stä ja Orthex Groupilta. Ideakilpailu on osa EU-rahoitteista 6Aika-hanketta CircularHoodFood.

Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina13.11.2020 10:32:37 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

KTM Jouni Peltomaa HSY:n tulosaluejohtajaksi13.11.2020 10:31:34 EETTiedote

Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaa on valittu vakituiseen virkaan Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tukipalvelujen tulosaluejohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Tukipalvelut tuottaa sisäisiä palveluja koko HSY:n organisaatiolle ja vastaa HSY:n hankintatoimesta, vesihuollon varastoista, tietohallinnosta ja digitalisaatiosta sekä kiinteistö- ja ajoneuvopalveluista. Jouni Peltomaalla on usean vuoden kokemus tukipalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä kuntayhtymässä. Hän on toiminut johtajatehtävissä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä vuodesta 2014 lähtien ja tätä ennen Mehiläinen Oy:ssä. Virkaa halki yhteensä 43 hakijaa. Lisätietoja toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 13.11.202013.11.2020 10:29:30 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Långmossenin hankesuunnitelman, talousarviolainan ottamisen ja valita tukipalvelujen tulosaluejohtajan virkaan Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaan. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä aiesopimuksen koskien Suvisaariston vesiosuuskunnan liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa sekä Kruunusillat -raitiotiehankkeen tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - jätevesi-, sadevesi- ja sekaviemäriverkon painehuuhtelut sekä kaivantojen kuivanapidot tilataan Delete Finland Oy:ltä (kaksi osaa), Lassila & Tikanoja Oyj:ltä (kaksi osaa) ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä - putkistojen kuntotutkimuspalvelut tilataan Delete Finland Oy:ltä ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä sekä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä - paineimuautopalvelut jätteenkäsittelykeskuksissa ja veden- sekä jätevedenpuhdistuslaitoksilla tilataan Delete Finland Oy:ltä - piha-alueiden kone- ja kunnossapitotyöt Kivikon jätepalvelukes