Poissa silmistä muttei vesihuollon mielestä – korona-ajan hygieniatuotteet tukkivat jätevesipumppuja

Pääkaupunkiseudulla vedetään pytystä alas muutakin kuin vessapaperia ja sitä itseään. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätevedenpuhdistamoille saapuu vuosittain yli 1 000 tonnia sinne kuulumatonta roskaa, joka päätyy lopulta monen ylimääräisen työvaiheen jälkeen poltettavaksi jätevoimalaan.

Viemärisukeltaja näkee työssään, mitä roskat voivat saada aikaan viemärissä. Kuva: HSY.

Korona-aika on nostanut ongelman esiin aivan uudessa mittakaavassa. Keväällä HSY:n pumppaamotukosten määrä lähti nousuun ja kasvoi nopeasti viisinkertaiseksi. Tilanteeseen ei ole tullut helpotusta vieläkään, tilanteen jatkuttua jo yli puoli vuotta. Tämä näkyy HSY:n alueen vesihuollon tavallisten huoltotoimenpiteiden viivästymisenä, kun työvoimaa on jouduttu sitomaan tukosten aukaisuun. Pumpputukokset on avattava nopeasti, jotta vältytään jäteveden ylivuodoilta ympäristöön.

- Käytännössä jätevedenpumppaamojen ennakkohuoltotyöt jäävät odottamaan, eli näihin kuuluu erilaiset jätevesipumppujen huoltotoimenpiteet öljyjen vaihdosta osien kuluneisuuden tarkistuksiin ja säätöihin, HSY:n vesihuollon yksikön päällikkö Petteri Jokinen kuvailee. Alueellamme on 553 jätevedenpumppaamoa, joissa on vaihteleva määrä pumppuja. Tällaisen kokonaisuuden hallinta vaatii nimenomaan ennakoivaa kunnossapitoa, Jokinen huomauttaa.

Hygieniatuotteet ovat tämän hetken näkyvimmät viemärien konnat

Tällä hetkellä näkyvimmät ongelman aiheuttajat viemäriverkostossa ovat hygieniatuotteet, jotka tukkivat jätevesipumppuja. Keväästä alkaen viemäriin on päätynyt mm. puhdistuspyyhkeitä, jotka ovat tarrautuneet jätevesipumppujen juoksupyöriin ja aiheuttaneet pumppaamotukoksia. Puuvilla- tai muovituotteet eivät hajoa viemäriin päätyessään. Vessapaperia lukuun ottamatta muut paperilaadut eivät myöskään sovellu viemäriin, sillä ne eivät hajoa matkalla jätevedenpuhdistamolle. Jos roskiin yhdistyy viemärissä rasvaa ja öljyisiä marinadeja, roskista muodostuu pahimmillaan isoja möykkyjä.

- Ennen oli yleisesti tapana vetää ruoantähteet alas pöntöstä. Nykyisin suuri osa asukkaista toimii jo siinä asiassa oikein ja laittaa ne pytyn sijaan biojätteeseen. Viemärietiketistä on kuitenkin edelleen myös epätietoisuutta. Edelleen meillä jätevedenpuhdistamolla vieraileville ryhmille voi tulla yllätyksenä, että mm. käsipaperit, vanut ja ruoantähteet todella aiheuttavat haittaa viemärissä, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Heini Snellman.

Wc:ssä kannattaa aina olla roskakori, jotta käytetyt kertakäyttöiset kasvomaskit, hanskat ja kuituliinat päätyvät niille oikeaan paikkaan, eli sekajätteeseen.

HSY haluaa muistuttaa pääkaupunkiseudun asukkaita, että pyttyyn ja viemäriin ei kuulu laittaa mitään ylimääräistä. Ainoastaan pissaa, kakkaa ja vessapaperia, sekä pesuvesiä. Tukokset pumppaamoilla, viemäriverkoston muissa osissa ja myös kiinteistöjen putkistoissa voivat aiheuttaa jäteveden ylivuotoja, jollei niitä havaita ajoissa. Tästä muistuttava Viemärietiketti-kampanja näkyy pääkaupunkiseudulla marraskuussa viikosta 46 alkaen.

ympäristöasiantuntija Heini Snellman, p. 045 6577 375, heini.snellman(at)hsy.fi

Fosfori talteen jätevedestä ja vähemmän typpeä Itämereen30.11.2021 11:33:09 EET | Tiedote

Jätevedenpuhdistuksessa tarvitaan mekaanisia, kemiallisia ja biologisia menetelmiä, joiden avulla jätevedestä saadaan poistettua roskat sekä pääosa orgaanisesta aineesta, typestä ja fosforista. Tällä hetkellä on HSY:ssä on meneillään RAHI-hanke, jossa tutkitaan jäteveden ravinteiden ja hiilen kokonaisvaltaista talteenottoa ja kierrätystä sekä tuodaan teknologiat kohti käytännön sovelluksia. Jos jätevesi menisi sellaisenaan Suomenlahteen, sen sisältämät runsaat fosfori- ja typpiravinteet rehevöittäisivät voimakkaasti rannikkovesiämme. Tehokkaalla jätevedenpuhdistuksella suojelemme rannikkovesiämme ja Itämerta.

HSY:n hallituksen päätökset 19.11.202119.11.2021 10:41:05 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntie asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - Tikkurilan vanhan vesitornin purkaminen ja alueen ennallistaminen tilataan Fortum Waste Solutions Oy:ltä - laboratoriopalvelut jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon hankitaan MetropoliLab Oy:ltä - kalkkituotteet veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin hankitaan Nordkalk Oy Ab:ltä - urakoitsijaksi Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakentajanaukio - Alvarinaukio valittiin VM Suomalainen Oy - urakoitsijaksi Kivistö - Koillis-Espoo

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.11.202116.11.2021 15:04:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.11.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista: - Mannerheimintien vesihuollon saneeraus ja hulevesien eriyttäminen välillä Töölönlahdenkatu - Reijolankatu - Suurpellon Kyläsepäntien asemakaava-alueen yleisten vesijohtojen ja viemäreiden rakentaminen - Ilmala 2 ylävesisäiliön vesikaton, ravintolan ja kokoustilojen saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Tikkurilan vanhan vesitornin purku ja alueen ennallistaminen - laboratoriopalvelujen hankinta jätevedenpuhdistukseen, vedenpuhdistukseen, jätteenkäsittelyyn ja ilmanlaadun keräinnäytteisiin liittyvien analyysien sekä talousvesinäytteiden ottoon - kalkkituotteiden hankinta veden- ja jäteveden puhdistuksen tarpeisiin - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneerauksen välillä Otakaari - Rakent

HSY ja Kierrätyskeskus edistävät yhdessä kiertotaloutta – uudenlainen palvelupiste aukeaa marraskuussa9.11.2021 08:43:00 EET | Tiedote

HSY ja Kierrätyskeskus aloittavat uuden kiertotaloutta edistävän yhteistyön marraskuussa. Vantaan Koivukylän Kierrätyskeskuksen yhteyteen avataan uusi Sortti-pienasema. Se helpottaa kaupunkilaisia pääsemään kätevästi eroon ylimääräisistä tavaroistaan. Jos tavara ei kelpaa sellaisenaan uudelleenkäyttöön, sen voi jättää Sortti-pienasemalle hyödynnettäväksi raaka-aineena tai energiana.