Poista hiekoitushiekka kosteana ja toimita Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Nyt on hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytävältä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toivoo, että hiekat poistetaan kosteina pölyisyyden vähentämiseksi ja ettei hiekkaa tai sepeliä laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan.

Pihan kastelu ennen lakaisemista vähentää pölyämistä

Keväinen katupölykausi on käynnissä ja HSY:n ilmanlaadun mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet ovat ajoittain korkeita.

- Aurinkoinen sää on kuivattanut kadut pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi ilmassa on nyt runsaasti liikenteen nostattamaa katupölyä ja ilmanlaatu on paikoin jopa erittäin huono. Korkeita pölypitoisuuksia on mitattu Helsingin keskustan vilkkailla kaduilla kuten Mäkelänkadulla ja vilkkaiden väylien varrella kuten Espoon Leppävaarassa. Ilmanlaatu on heikentynyt myös Kauniaisten keskustassa runsaan pölyn vuoksi. Myös muualla Uudellamaalla, kuten Lohjalla ja Hyvinkäällä, pölyä on runsaasti ilmassa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa.

Ilmanlaatu paranee, kun kadut saadaan siivottua. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. On tärkeää poistaa hiekat kosteina. Jalkakäytävät ja pihat tulee kastella ennen lakaisua pölyämisen estämiseksi. Lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kaupungit ovat alkaneet puhdistaa katuja. Asukkaat voivat nopeuttaa puhdistuksen etenemistä siirtämällä autonsa ajoissa pois puhdistuksien tieltä. Katujen puhdistusajankohta merkitään kyltein, mikäli pysäköinti haittaa puhdistusta. Helsingin katujen puhdistuksen etenemisen voi tarkistaa myös netistä: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki

Sekajäteastiaa ei pidä täyttää hiekoitushiekalla

Hiekka ja sepeli tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painava jäteastia aiheuttaa työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle. Myöskään jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitushiekalle.

- Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa, HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen sanoo.

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää uudelleen omalla pihalla. Hiekoitushiekkaa voi viedä myös HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 21.4., 28.4. sekä 19.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 25.5.201822.5.2018 15:18Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 25.5.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueen tunnelisaneerausurakka - Helsingin keskustan biojätteen sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräys - bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt. Lisäksi hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Fortumin ja HSY:n välisestä esisopimuksesta, vesihuollon maksurakenteen uudistuksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuod

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve