Poista hiekoitushiekka kosteana ja toimita Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Nyt on hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytävältä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toivoo, että hiekat poistetaan kosteina pölyisyyden vähentämiseksi ja ettei hiekkaa tai sepeliä laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan.

Pihan kastelu ennen lakaisemista vähentää pölyämistä

Keväinen katupölykausi on käynnissä ja HSY:n ilmanlaadun mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet ovat ajoittain korkeita.

- Aurinkoinen sää on kuivattanut kadut pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi ilmassa on nyt runsaasti liikenteen nostattamaa katupölyä ja ilmanlaatu on paikoin jopa erittäin huono. Korkeita pölypitoisuuksia on mitattu Helsingin keskustan vilkkailla kaduilla kuten Mäkelänkadulla ja vilkkaiden väylien varrella kuten Espoon Leppävaarassa. Ilmanlaatu on heikentynyt myös Kauniaisten keskustassa runsaan pölyn vuoksi. Myös muualla Uudellamaalla, kuten Lohjalla ja Hyvinkäällä, pölyä on runsaasti ilmassa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa.

Ilmanlaatu paranee, kun kadut saadaan siivottua. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. On tärkeää poistaa hiekat kosteina. Jalkakäytävät ja pihat tulee kastella ennen lakaisua pölyämisen estämiseksi. Lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kaupungit ovat alkaneet puhdistaa katuja. Asukkaat voivat nopeuttaa puhdistuksen etenemistä siirtämällä autonsa ajoissa pois puhdistuksien tieltä. Katujen puhdistusajankohta merkitään kyltein, mikäli pysäköinti haittaa puhdistusta. Helsingin katujen puhdistuksen etenemisen voi tarkistaa myös netistä: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki

Sekajäteastiaa ei pidä täyttää hiekoitushiekalla

Hiekka ja sepeli tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painava jäteastia aiheuttaa työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle. Myöskään jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitushiekalle.

- Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa, HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen sanoo.

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää uudelleen omalla pihalla. Hiekoitushiekkaa voi viedä myös HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 21.4., 28.4. sekä 19.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun7.2.2019 14:55:06Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.