Poista hiekoitushiekka kosteana ja toimita Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Nyt on hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytävältä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toivoo, että hiekat poistetaan kosteina pölyisyyden vähentämiseksi ja ettei hiekkaa tai sepeliä laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan.

Pihan kastelu ennen lakaisemista vähentää pölyämistä

Keväinen katupölykausi on käynnissä ja HSY:n ilmanlaadun mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet ovat ajoittain korkeita.

- Aurinkoinen sää on kuivattanut kadut pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi ilmassa on nyt runsaasti liikenteen nostattamaa katupölyä ja ilmanlaatu on paikoin jopa erittäin huono. Korkeita pölypitoisuuksia on mitattu Helsingin keskustan vilkkailla kaduilla kuten Mäkelänkadulla ja vilkkaiden väylien varrella kuten Espoon Leppävaarassa. Ilmanlaatu on heikentynyt myös Kauniaisten keskustassa runsaan pölyn vuoksi. Myös muualla Uudellamaalla, kuten Lohjalla ja Hyvinkäällä, pölyä on runsaasti ilmassa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa.

Ilmanlaatu paranee, kun kadut saadaan siivottua. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. On tärkeää poistaa hiekat kosteina. Jalkakäytävät ja pihat tulee kastella ennen lakaisua pölyämisen estämiseksi. Lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kaupungit ovat alkaneet puhdistaa katuja. Asukkaat voivat nopeuttaa puhdistuksen etenemistä siirtämällä autonsa ajoissa pois puhdistuksien tieltä. Katujen puhdistusajankohta merkitään kyltein, mikäli pysäköinti haittaa puhdistusta. Helsingin katujen puhdistuksen etenemisen voi tarkistaa myös netistä: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki

Sekajäteastiaa ei pidä täyttää hiekoitushiekalla

Hiekka ja sepeli tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painava jäteastia aiheuttaa työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle. Myöskään jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitushiekalle.

- Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa, HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen sanoo.

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää uudelleen omalla pihalla. Hiekoitushiekkaa voi viedä myös HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 21.4., 28.4. sekä 19.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.