Poista hiekoitushiekka kosteana ja toimita Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Nyt on hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytävältä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toivoo, että hiekat poistetaan kosteina pölyisyyden vähentämiseksi ja ettei hiekkaa tai sepeliä laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan.

Pihan kastelu ennen lakaisemista vähentää pölyämistä

Keväinen katupölykausi on käynnissä ja HSY:n ilmanlaadun mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet ovat ajoittain korkeita.

- Aurinkoinen sää on kuivattanut kadut pääkaupunkiseudulla, minkä vuoksi ilmassa on nyt runsaasti liikenteen nostattamaa katupölyä ja ilmanlaatu on paikoin jopa erittäin huono. Korkeita pölypitoisuuksia on mitattu Helsingin keskustan vilkkailla kaduilla kuten Mäkelänkadulla ja vilkkaiden väylien varrella kuten Espoon Leppävaarassa. Ilmanlaatu on heikentynyt myös Kauniaisten keskustassa runsaan pölyn vuoksi. Myös muualla Uudellamaalla, kuten Lohjalla ja Hyvinkäällä, pölyä on runsaasti ilmassa, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa.

Ilmanlaatu paranee, kun kadut saadaan siivottua. Nyt onkin hyvä aika siivota hiekat pois omalta pihalta ja jalkakäytäviltä. On tärkeää poistaa hiekat kosteina. Jalkakäytävät ja pihat tulee kastella ennen lakaisua pölyämisen estämiseksi. Lopuksi pinnat voi ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa.

Kaupungit ovat alkaneet puhdistaa katuja. Asukkaat voivat nopeuttaa puhdistuksen etenemistä siirtämällä autonsa ajoissa pois puhdistuksien tieltä. Katujen puhdistusajankohta merkitään kyltein, mikäli pysäköinti haittaa puhdistusta. Helsingin katujen puhdistuksen etenemisen voi tarkistaa myös netistä: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki

Sekajäteastiaa ei pidä täyttää hiekoitushiekalla

Hiekka ja sepeli tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painava jäteastia aiheuttaa työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle. Myöskään jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitushiekalle.

- Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa, HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen sanoo.

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää uudelleen omalla pihalla. Hiekoitushiekkaa voi viedä myös HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan. Sortti-asemat palvelevat keväällä myös kolmena lauantaina 21.4., 28.4. sekä 19.5. kello 9–16. Muutoin ne ovat auki arkisin kello 7–21.

Suuret määrät tulee toimittaa siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll