Poista hiekoitushiekka kosteana

Katujen ja pihojen kevätpuhdistus on käynnissä. HSY muistuttaa, että pihat ja jalkakäytävät pitää harjata kosteana, jotta pölyä pääsisi leviämään mahdollisimman vähän hengitysilmaan. Hiekkaa tai sepeliä ei toivota laitettavan kiinteistön sekajäteastiaan.

Pihan kastelu ennen harjausta vähentää pölyn leviämistä hengitysilmaan. Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Pihan kastelu ennen lakaisemista vähentää pölyämistä

Katupölykausi on meneillään ja Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet ovat ajoittain korkeita. Kaupungit ovat aloittaneet katujen kevätpuhdistuksen, ja aurinkoinen sää saattaa houkutella myös kaupunkilaisia omien pihojen siivoukseen. Ilmanlaatu paranee, kun kadut saadaan siivottua.

- On tärkeää kastella pihat ja jalkakäytävät ennen kuin harjaa hiekat pois. Näin pystyy vähentämään pölyn leviämistä hengitysilmaan. Lopuksi pinnat voi vielä ruiskuttaa puhtaaksi vedellä. Lehtipuhaltimien käyttö hiekan poistoon on kielletty pääkaupunkiseudulla juuri sen vuoksi, että se nostattaa tehokkaasti pölyä ilmaan, kertoo ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski.

Asukkaat voivat nopeuttaa kaupunkien tekemää katujen puhdistusta siirtämällä autonsa ajoissa pois puhdistuksien tieltä. Kesärenkaiden vaihtoa kannattaa jo myös harkita. Erityisesti nastarenkaat rouhivat katua ja nostavat pölyä ilmaan. Omaa altistusta katupölylle voi vähentää myös esimerkiksi siten, että välttää ulkoilua pahimmin pölyävillä alueilla ja vilkkaiden katujen varsilla. Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita, kuten nuhaa ja yskää, myös terveille aikuisille. Erityisen haitallista katupöly on riskiryhmille.

Sekajäteastiaa ei pidä täyttää hiekoitushiekalla

Hiekka ja sepeli tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painava jäteastia aiheuttaa työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle. Myöskään jätteen hyödyntämisen näkökulmasta sekajäte ei ole oikea osoite hiekoitushiekalle.

- Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen sanoo.

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja käyttää uudelleen omalla pihalla. Hiekoitushiekkaa voi viedä myös HSY:n Sortti-asemille maksua vastaan. Asemien aukioloajat kannattaa tarkistaa verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat. Suuret määrät tulee toimittaa siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

Näin vähennät altistumistasi katupölylle

• Kastele piha ennen kuin harjaat hiekan pois.
  • Vältä erityisesti raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Jos kuulut riskiryhmään, vältä ulkoilua, kun ilmanlaatu on huono. Riskiryhmään kuuluvat astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimotautia tai keuhkoahtaumatautia sairastavat.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pide ne kunnossa. Vaihda suodattimet keväisin ja syksyisin.
  • Pidä ikkunat kiinni kotona ja autossa.
  • Kuivata pyykit sisällä.

• ilmansuojeluasiantuntija Nelli Kaski, puh. 050 363 0220, nelli.kaski(at)hsy.fi
  • käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen(at).hsy.fi

Kiinteistöillä on tärkeä rooli jätevesiylivuotojen torjunnassa22.6.2020 11:42:27 EESTTiedote

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen eteen on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2012, ja pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi. Laitosten yhteisessä VIPPA-hankkeessa on valmistunut kiinteistönomistajille suunnattuja videoita, jotta kiinteistöjen toimenpiteillä pystyttäisiin vähentämään jätevesiylivuotoja entisestään.