Polttoaineiden ja sähkön hinta nostaa rajusti HSL:n kustannuksia – ennusteisiin liittyy merkittävää epävarmuutta

Erityisen voimakasta kustannusten nousu on liikenteen operointikustannuksissa, sillä polttoaineiden ja sähkön hinta on noussut ennakoimattoman paljon. Bussiliikenteen korvausten arvioidaan ylittävän talousarvion 18 miljoonalla eurolla.Metroliikenteessä ylitys on 2 miljoonaa euroa ja raitiovaunuliikenteessä miljoona euroa. Junaliikenteessä vastaavaa nousua ei ole, sillä junien käyttämästä sähköstä on tällä hetkellä voimassa kiinteähintainen sopimus.
Emme ole vielä toipuneet koronapandemian aiheuttamasta matkustajamäärien vähentymisestä. Ennustamme matkustajamäärien olevan tänä vuonna 24 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2019. HSL:n liikennevälineisiin arvioidaan tehtävän tänä vuonna 304 miljoonaa nousua, joka on lähellä talousarviossa arvioitua 306:ta miljoonaa.
Lipputulot olivat kuitenkin tammi-elokuussa 4,2 prosenttia yli talousarvion, 195 miljoonaa euroa. Ennustamme lipputulojen olevan tänä vuonna 310 miljoonaa euroa, joka on 3,9 prosenttia yli talousarvion. HSL:n suurin tulonlähde muodostuu edelleen jäsenkuntien verovaroistaan maksamista kuntaosuuksista. Strategiassa tavoitteemme kuntaosuuksille on 50-55 prosenttia HSL:n toimintatuloista. Arvioimme, että kuntaosuuksilla katetaan kustannuksistamme tänä vuonna 56,8 prosenttia, kun valtion koronatukia ei oteta huomioon.
Ilman valtiolta saatavia tukia ennustamme tuloksemme olevan tänä vuonna 8,9 miljoonaa euroa alijäämäinen. Valtiontukia odotamme saavamme tänä vuonna 65,8 miljoonaa euroa. Kun tuet huomioidaan, tämän vuoden tuloksen ennustetaan olevan 56,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ylijäämäisellä tuloksella katetaan akuutissa koronatilanteessa nostetun talousarviolainan lyhennyksiä ja varaudutaan kustannusten nousuun tulevina vuosina. Tukien avulla olemme myös voineet pitää joukkoliikenteen palvelutason hyvänä, eikä siihen ole tarvinnut kohdistaa rajuja leikkauksia.
Kokonaisuudessaan HSL:n taloustilanne on edelleen hankala. Lisähaasteen nykytilanteeseen tuo se, että tulevan kustannustason ennakoiminen on vallitsevan maailmantilanteen takia poikkeuksellisen vaikeaa.
Yhteyshenkilöt
Ilmari Mäkinen
Hallinto-tulosalueen johtaja
puh. 050 364 8772
Maarit Hauskamaa
talouspäällikkö
puh. 040 721 7546
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme