Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

Kuva: HSY/Jenni-Justiina Niemi

- Kehitämme uudessa hankkeessa palveluita, jotka vastaavat nykyistä paremmin polttopuun käyttäjien tarpeita ja tehostavat puun käyttöä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela Työtehoseurasta.

Uudet palvelut yksinkertaistavat polttopuun matkaa tuottajilta asukkaille, helpottavat puuenergian käyttöä, tukevat nuohoojia ja muita neuvonta-alan yrittäjiä sekä vähentävät puunkäytön ympäristö- ja terveyshaittoja. Tällainen palvelu voisi esimerkiksi olla polttopuuautomaatti kauppojen yhteydessä, Laita tulisija päälle -mobiilipalvelu sekä nuohoojien käyttöön tarkoitettu Klapi-trainer -koulutusmateriaali. Kun palvelut vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita, samalla polttopuutoimittajien, nuohoojien ja tulisijayrittäjien liiketoiminnan edellytykset paranevat.

Hiukkaspäästöt kuriin

- Lisäksi neuvomme ja muistutamme oikeaoppisista puunpoltto- ja säilytystavoista. Kun puuta polttaa tehokkaasti ja mahdollisimman puhtaasti, puunpoltosta aiheutuvat hiukkaspäästöt vähenevät, Kuusela jatkaa.

Puunpoltosta aiheutuvat hiukkaspitoisuudet voivat nousta korkeiksi tiiviisti rakennetuilla omakotitaloalueilla erityisesti talvisaikaan. Altistuminen pienhiukkasille omalla asuinalueella lisää esimerkiksi astma- ja sydänoireita ja pitkällä aikavälillä myös kuolleisuutta.

- Noin 40 prosenttia Suomen pienhiukkaspäästöistä on peräisin tulisijojen käytöstä eli lisälämmityksestä ja kiukaista Suomen ympäristökeskuksen arvion mukaan. Pääkaupunkiseudulla on todettu, että tiiviisti rakennetuilla omakotitaloalueilla jopa 60 prosenttia ilmassa olevista pienhiukkasista voi olla talvisin peräisin puunpoltosta, ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä Helsingin seudun ympäristöpalveluista sanoo.

Puut sisälle 1–2 vuorokautta ennen käyttöä

Oikeaoppiseen puun käyttöön liittyy oleellisesti polttopuiden säilytys. Hankkeessa nostetaankin esiin usein unohdettu puiden lyhytaikainen säilytys sisällä.

- Esimerkiksi sisustuslehtien kuvissa polttopuut ovat tavallisesti esillä avoimesti takan vieressä. Tällöin puista voi päästä sieni-itiöitä ilmaan, mikä puolestaan heikentää huoneilman laatua. Suosittelemme kuitenkin syttymisen helpottamiseksi tuomaan puut sisälle 1–2 vuorokautta ennen käyttöä, jotta niiden pinta ehtii lämmetä ja kuivua, ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto Turun kaupungilta kertoo.

Työpajat tarjoavat tietoa puunpoltosta ja -säilytyksestä

Hankkeessa toimitaan pääkaupunkiseudulla ja Turussa, joissa järjestetään muun muassa työpajoja ja tapahtumia asukkaille yhdessä paikallisten omakotiyhdistysten kanssa. Työpajat käynnistyvät lämmityskaudella 2018–2019. Työpajoissa opitaan säilyttämään ja käyttämään polttopuita taitavasti ja energiatehokkaasti. Työpajoihin osallistuvat pääsevät myös osallistumaan hankkeen tuotekehitykseen.

Kuivaa asiaa -hanke on esillä myös Vantaan Myyrmäen OmaKoti-messuilla 26.–28.10.2018.

Hanke alkoi elokuussa ja jatkuu vuoden 2020 loppuun asti. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ESR.

Lisätietoa:

• hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela, TTS, puh. 044 714 3695, minna.kuusela(at)tts.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä, HSY, puh. 045 635 7698, outi.vakeva(at)hsy.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto, Turun kaupunki, puh. 040 652 6055, petra.sainisto(at)turku.fi
Tietoa hankkeen toteuttajista:

TTS Työtehoseuralla on laaja kokemus asumisen, rakentamisen ja biotalouden ratkaisuista, tutkimuksesta ja koulutuksesta.

HSY vastaa pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurannasta. HSY on muun muassa arvioinut puunpolton päästöjä ja vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun.

Turun kaupunki on yksi vuonna 1988 perustetun Turun seudun ilmansuojelun yhteistyöryhmän perustajajäsenistä ja on vastannut siitä lähtien alueen ilmanlaadun seurannasta.

Kuva: HSY/Jenni-Justiina Niemi

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi