Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

Kuva: HSY/Jenni-Justiina Niemi

- Kehitämme uudessa hankkeessa palveluita, jotka vastaavat nykyistä paremmin polttopuun käyttäjien tarpeita ja tehostavat puun käyttöä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela Työtehoseurasta.

Uudet palvelut yksinkertaistavat polttopuun matkaa tuottajilta asukkaille, helpottavat puuenergian käyttöä, tukevat nuohoojia ja muita neuvonta-alan yrittäjiä sekä vähentävät puunkäytön ympäristö- ja terveyshaittoja. Tällainen palvelu voisi esimerkiksi olla polttopuuautomaatti kauppojen yhteydessä, Laita tulisija päälle -mobiilipalvelu sekä nuohoojien käyttöön tarkoitettu Klapi-trainer -koulutusmateriaali. Kun palvelut vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita, samalla polttopuutoimittajien, nuohoojien ja tulisijayrittäjien liiketoiminnan edellytykset paranevat.

Hiukkaspäästöt kuriin

- Lisäksi neuvomme ja muistutamme oikeaoppisista puunpoltto- ja säilytystavoista. Kun puuta polttaa tehokkaasti ja mahdollisimman puhtaasti, puunpoltosta aiheutuvat hiukkaspäästöt vähenevät, Kuusela jatkaa.

Puunpoltosta aiheutuvat hiukkaspitoisuudet voivat nousta korkeiksi tiiviisti rakennetuilla omakotitaloalueilla erityisesti talvisaikaan. Altistuminen pienhiukkasille omalla asuinalueella lisää esimerkiksi astma- ja sydänoireita ja pitkällä aikavälillä myös kuolleisuutta.

- Noin 40 prosenttia Suomen pienhiukkaspäästöistä on peräisin tulisijojen käytöstä eli lisälämmityksestä ja kiukaista Suomen ympäristökeskuksen arvion mukaan. Pääkaupunkiseudulla on todettu, että tiiviisti rakennetuilla omakotitaloalueilla jopa 60 prosenttia ilmassa olevista pienhiukkasista voi olla talvisin peräisin puunpoltosta, ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä Helsingin seudun ympäristöpalveluista sanoo.

Puut sisälle 1–2 vuorokautta ennen käyttöä

Oikeaoppiseen puun käyttöön liittyy oleellisesti polttopuiden säilytys. Hankkeessa nostetaankin esiin usein unohdettu puiden lyhytaikainen säilytys sisällä.

- Esimerkiksi sisustuslehtien kuvissa polttopuut ovat tavallisesti esillä avoimesti takan vieressä. Tällöin puista voi päästä sieni-itiöitä ilmaan, mikä puolestaan heikentää huoneilman laatua. Suosittelemme kuitenkin syttymisen helpottamiseksi tuomaan puut sisälle 1–2 vuorokautta ennen käyttöä, jotta niiden pinta ehtii lämmetä ja kuivua, ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto Turun kaupungilta kertoo.

Työpajat tarjoavat tietoa puunpoltosta ja -säilytyksestä

Hankkeessa toimitaan pääkaupunkiseudulla ja Turussa, joissa järjestetään muun muassa työpajoja ja tapahtumia asukkaille yhdessä paikallisten omakotiyhdistysten kanssa. Työpajat käynnistyvät lämmityskaudella 2018–2019. Työpajoissa opitaan säilyttämään ja käyttämään polttopuita taitavasti ja energiatehokkaasti. Työpajoihin osallistuvat pääsevät myös osallistumaan hankkeen tuotekehitykseen.

Kuivaa asiaa -hanke on esillä myös Vantaan Myyrmäen OmaKoti-messuilla 26.–28.10.2018.

Hanke alkoi elokuussa ja jatkuu vuoden 2020 loppuun asti. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ESR.

Lisätietoa:

• hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela, TTS, puh. 044 714 3695, minna.kuusela(at)tts.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä, HSY, puh. 045 635 7698, outi.vakeva(at)hsy.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto, Turun kaupunki, puh. 040 652 6055, petra.sainisto(at)turku.fi
Tietoa hankkeen toteuttajista:

TTS Työtehoseuralla on laaja kokemus asumisen, rakentamisen ja biotalouden ratkaisuista, tutkimuksesta ja koulutuksesta.

HSY vastaa pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurannasta. HSY on muun muassa arvioinut puunpolton päästöjä ja vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun.

Turun kaupunki on yksi vuonna 1988 perustetun Turun seudun ilmansuojelun yhteistyöryhmän perustajajäsenistä ja on vastannut siitä lähtien alueen ilmanlaadun seurannasta.

Kuva: HSY/Jenni-Justiina Niemi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu