POP Pankkikeskus osk

POP Pankin mobiilimaksutilastoista nousee esiin mielenkiintoisia eroja Apple Pay ja Google Pay -maksajien välillä

Jaa
POP Pankki on tarjonnut Apple Pay -mahdollisuuden joulukuusta 2021 ja Google Pay -mahdollisuuden helmikuusta 2022 alkaen. Kevään tilastojen perusteella Apple- ja Android-laitteiden mobiilimaksajaprofiileissa on eroja.
Kuvituskuva, mobiilimaksaminen, Unsplash, Nathan Dumlao
Kuvituskuva, mobiilimaksaminen, Unsplash, Nathan Dumlao

Google Pay -maksajia löytyy jopa 70-vuotiaista

Mobiilimaksaminen liitetään usein nuoriin diginatiiveihin. Apple Payn pääkäyttäjäryhmä onkin POP Pankin tilastojen mukaan iältään 18–25-vuotiaita. Sen sijaan Google Payn aktiivikäyttäjät ovat 20–45-vuotiaita, ja jopa 60–75-vuotiasta löytyy aktiivisia mobiilimaksajia.

Apple Pay -maksajien sukupuolijakauma on lähes tasan, naisten osuuden ollessa 44 prosenttia ja miesten 56 prosenttia. Google Paylla maksavien keskuudessa miesten osuus (73 %) sen sijaan korostuu.

”Google Payta käyttävien ikäprofiili on todella mielenkiintoinen. Olemme erittäin iloisia, että yli 60-vuotiaissakin on helpon ja turvallisen mobiilimaksamisen omaksuneita. Uusiin maksutapoihin liittyy monenlaisia ennakkoluuloja, mutta otettuaan käyttöön mobiilimaksamisen harva palaa entiseen”, sanoo POP Pankin mobiilimaksamisen asiantuntija, liiketoimintapäällikkö Harriet Gabrielsson.

Mobiilimaksamisella maksetaan pääasiassa ruokaa ja vaatteita

Apple Pay -käyttäjien mobiilimaksaminen kohdentuu eurojen mukaan tarkasteltuna ruoankuljetuspalveluihin sekä vaateostoksiin. Google Pay -käyttäjien mobiilimaksaminen jakautuu tavaratalojen ja ruokakauppojen kesken, joskin ruoankuljetuspalvelut mahtuvat myös suosituimpiin maksamiskohteisiin. Volyymilla tarkasteltuna työpaikkaruokailu nousee puolestaan yhdeksi suosituimmaksi mobiilimaksamisen kohteeksi sekä Apple Pay että Google Pay -maksajien keskuudessa.

”Mobiilimaksamisen keskittyminen ruoankuljetuspalveluihin sekä vaateostoksiin Apple Pay -maksajien keskuudessa voi olla selitettävissä osittain mobiilimaksajien ikäprofiililla. Google Pay -maksajien ikäprofiili on Apple Pay -maksajia laajempi, jolloin ostoksiakin tehdään laajemmalla skaalalla”, summaa POP Pankin Harriet Gabrielsson.

Mobiilimaksamisen pääpaikkakunnat ovat lähes samat, mutta järjestys vaihtelee

Apple Payn ja Google Payn käyttäjät maksavat aktiivisimmin lähes samoilla paikkakunnilla. Yhteistä kaupungeille on muun muassa se, että nämä ovat aktiivisia yrityskeskuksia sekä korkeakoulupaikkakuntia.

”Lapua saattaa yllättää paikkakuntalistauksessa, mutta tämä selittyy osittain sillä, että POP Pankilla on Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla vahva jalansija. Siksi myös Seinäjoki löytyy molemmilta listauksilta. Päähavainto lienee kuitenkin se, että mobiilimaksamistapahtumia kirjataan laajasti eri puolilla Suomessa”, toteaa Gabrielsson.

TOP 5 -paikkakunnat Apple Pay -maksajien keskuudessa

TOP 5 -paikkakunnat Google Pay -maksajien keskuudessa

Helsinki

Seinäjoki

Seinäjoki

Helsinki

Oulu

Lapua

Tampere

Vaasa

Turku

Oulu

Tiedotteessa viitatut tiedot perustuvat POP Pankin mobiilimaksamisen kevään 2022 tilastoihin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvituskuva, mobiilimaksaminen, Unsplash, Nathan Dumlao
Kuvituskuva, mobiilimaksaminen, Unsplash, Nathan Dumlao
Lataa

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: kuluttajien ostohousuihin kaivataan kiristysvyön sijaan henkseleitä – palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia17.6.2025 08:14:45 EEST | Tiedote

POP Pankin ennusteen avainluvut: BKT kasvaa tänä vuonna prosentin nousten ensi vuonna 1,4 prosenttiin yksityisen kulutuksen ja investointien vetämänä. Vuonna 2025 investointien ennakoidaan kasvavan 2 prosenttia, ja ensi vuonna 5,9 prosenttia. Inflaatio on tänä vuonna prosentin luokkaa sen kiihtyessä ensi vuonna 1,5 prosenttiin, kun talouskasvu elpyy ja korkojen lasku tasaantuu. Tuonnin kasvu kääntyy pitkän laskukauden jälkeen hivenen plussalle 0,3 prosenttiin ja ensi vuonna ollaan jo 4 prosentin kasvussa. Vienti puolestaan kasvaa tänä vuonna 1,7 prosenttia kiihtyen ensi vuonna kolmeen prosenttiin. 12 kuukauden Euriborin asettunee tänä vuonna keskimäärin 2,2 prosenttiin ja ensi vuonna 2,4 prosenttiin. Bensan hinta on keskimäärin tänä vuonna noin 1,70 euroa/litra nousten ensi vuonna maltilliset viitisen senttiä. Yksityisen kulutuksen ennakoidaan piristyvän tänä vuonna 0,8 prosentin kasvuun ja vuonna 2026 kasvun vauhdittuvan 1,3 prosenttiin. Luottamuksen vahvistuessa kulutus voi elpyä nop

Suomalaiset ovat vaarassa olla ylioptimistisia varallisuutensa kerryttämisen suhteen2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

”Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden kehitys ei ole kovin mairitteleva mediaanivarallisuuden pienentyessä vuonna 2023 lähes 18 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Nettovarallisuudella mitattuna varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat, mutta eläkeikäisten kulutus- ja muun velan osuus on ollut viime vuosina kasvussa. Eläkeikäisten jättiperintöjen odottamisen sijaan kotitalouksien kannattaa keskittyä omiin tuloihin ja menoihin perustuvaan pelisuunnitelmaan varmistaakseen riittävät taloudelliset puskurit”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.

Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye