POP Pankkikeskus osk

POP Pankki -ryhmän puolivuosikatsaus: asiakasliiketoiminnan tärkeimmät tuottoerät kehittyivät positiivisesti, alueellisia hartioita on vahvistettu pankkifuusioilla

Jaa

Koronapandemian leimaama katsauskausi on ollut poikkeuksellinen useilla toimialoilla. POP Pankki -ryhmä osallistui vahvasti elinkeinoelämälle ja kotitalouksille suunnattuihin tukitoimiin. Ryhmän luottokanta kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3,3 prosenttia 3,8 miljardiin euroon ja talletuskanta 3,8 prosenttia 3,9 miljardiin euroon. Ryhmän maksuvalmius ja vakavaraisuus säilyivät vahvoina. CET1-vakavaraisuus on katsauskauden päättyessä 19,9 prosenttia.

POP Pankki -ryhmässä on kesäkuun loppuun mennessä kolme vahvistettua pankkifuusiota. Fuusioiden myötä eri toimialueille syntyy entistä vahvempia POP Pankkeja.

Vaikka korona rajoitti fyysistä asiointia, POP Pankkien palvelut ja asiantuntijat ovat olleet koko ajan asiakkaiden saavutettavissa. Digitaalisten POP Verkkohetki -asiakastapaamisten määrä kasvoi katsauskauden aikana 250 prosentilla. Helmikuussa aloittanut uusi palvelukeskus on rekisteröinyt yhteydenottoja jopa kolme kertaa arvioitua enemmän. POP Pankki -ryhmä lanseerasi neljä uutta rahastoa mukaan lukien kestävään sijoittamiseen keskittyvän POP Ympäristön. Lisäksi POP Pankkien asiakkaat ovat voineet kesäkuun alusta lähtien tehdä asunto-osakekaupat digitaalisesti hyödyntäen DIASin tuottamaa kauppajärjestelmää.

– Talouden elpyminen nojautuu kotitalouksen kulutukseen, viennin kasvuun sekä yritysten investointeihin. Talouden epävarmoista näkymistä huolimatta jatkamme määrätietoisesti tulevaisuuden rakentamista ja kilpailukyvyn vahvistamista. Fuusioiden myötä POP Pankit tähtäävät merkittävästi nykyistä suurempaan markkinaosuuteen, toteaa POP Pankkikeskuksen toimitusjohtaja Pekka Lemettinen.

Kannattavaa asiakasliiketoimintaa, sijoitusten arvostukset vetivät tulosta alas

POP Pankki -ryhmän asiakasliiketoiminnan tärkeimmät tuottoerät kehittyivät positiivisesti. Korkokate vahvistui 9,9 prosenttia ja nettopalkkiotuotot kasvoivat 5,1 prosenttia. Ryhmän muut kuin sijoitusten tuotot kasvoivat yhteensä 8,1 prosenttia.

POP Pankki -ryhmän tulos ennen veroja oli 1,5 miljoonaa euroa, kun se edellisen vuoden vastaavalla ajanjaksolla oli 18,8 miljoonaa euroa. Tuloksen heikkenemiseen vaikutti pääasiassa sijoitusten negatiiviset arvostukset sijoitusmarkkinoiden palautuessa viiveellä maaliskuisesta koronapudotuksesta.

POP Pankki -ryhmä vahvisti uuden strategiansa vuoden alussa. Panostukset henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun yhdistävään, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon tarjoavaan pankkiasiointiin henkilöasiakkaille, pienyrityksille sekä maa-, metsä- ja biotalousyrityksille jatkuvat. Ryhmän uudistusohjelman ytimessä on liiketoiminnan painopisteen siirtäminen kasvualueille, yritysluotonannon vahvistaminen sekä laajamittainen asiakaspalvelun digitalisointi.

Vallitseva koronatilanne luo loppuvuoden talousnäkymiin erityistä epävarmuutta. Epävakaasta sijoitusmarkkinoiden tilanteesta johtuen POP Pankki -ryhmän vuoden 2020 tuloksen arvioidaan muodostuvan vuotta 2019 pienemmäksi. Suurimmat tulokseen liittyvät epävarmuustekijät koskevat rahoitusvarojen arvostusta ja arvonalentumisia.

– Maksuviivästyksissä ei vielä toisen kvartaalin aikana ollut nähtävissä merkittävää kasvua. POP Pankki -ryhmä on varautunut siihen, että pandemian negatiiviset vaikutukset maksukäyttäytymisessä voivat tulla selkeämmin näkyviin loppuvuodesta, luotaa Lemettinen.

POP Pankki -ryhmän keskeiset tunnusluvut

(1000 euroa)

1.1.-30.6.2020

1.1.-30.6.2019

1.1.-31.12.2019

Korkokate

36 937

33 622

69 318

Tulos ennen veroja

1 544

18 808

26 150

Liiketoiminnan tuotot yhteensä

57 160

68 837

131 362

Liiketoiminnan kulut yhteensä

51 896

51 085

98 631

Kulu-tuottosuhde

90,8 %

74,2 %

75,1 %

Taseen loppusumma

4 868 157

4 483 381

4 535 557

Oma pääoma

502 251

500 930

508 435

Kokonaispääoman tuotto, ROA %

0,0 %

0,7 %

0,5 %

Oman pääoman tuotto, ROE %

0,4 %

6,1 %

4,3 %

Ydinvakavaraisuussuhde, (CET1) %

19,9 %

20,3 %

19,8 %

Vakavaraisuussuhde, (TC) %

20,1 %

20,5 %

19,9 %

POP Pankki -ryhmän puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020
 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:
Pekka Lemettinen, toimitusjohtaja, POP Pankkikeskus osk, puh. 040 5035 411, pekka.lemettinen@poppankki.fi

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 22 POP Pankkia, verkossa toimiva vahinkovakuutusyhtiö POP Vakuutus, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus 2020 -tutkimuksen mukaan Suomen ja Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

POP Pankin ennuste: taloudella on aineksia toipumiseen, osalla toimialoja voidaan nähdä nopeitakin muutoksia28.12.2020 08:30:00 EETTiedote

Suomen talous pääsee ensi vuonna tämänvuotisia käynnistysyrityksiä parempaan kasvuun. Elvytystoimien purevuus, koronarokotteen saatavuus, Suomen viennin elpyminen sekä kulutuspaineiden purkautuminen vaikuttavat viriämisen tahtiin. Osalla toimialoista, kuten matkailussa, voidaan nähdä nopeitakin muutosliikkeitä. Valtioiden nopea velkaantuminen lisää edelleen riskiä epävakaasta talouskehityksestä.

Naisten työllisyystilanne on niiannut miehiä syvempään; kulutus kohdentuu koteihin ja tavaroihin10.12.2020 09:30:00 EETTiedote

POP Pankin Kansalaissuhdannebarometrin ennakkoinfosta selviää, että naistyöllisten määrä laski koronan seurauksena miehiä enemmän. Vaikka työllisyys on yleisesti noussut verrattain hyvin keväästä, on naisten työllisyys palautunut huomattavasti miehiä hitaammin. Naisten työllistymistä painaa erityisesti palvelualojen heikko tilanne, sillä suomalainen kulutusrakenne on muuttumassa palveluiden kustannuksella tavarapainotteiseksi.

Ruoka eriarvoistaa suomalaislapsia – POP Pankki ohjaa joulumuistamisensa Venner-ruokalahjoitukseen perheille27.11.2020 08:30:00 EETTiedote

Vähävaraisten perheiden ruoka-apupyynnöt ovat kasvaneet syksyä kohti. Tämä näkyy perheiden ravitsemuksen puolesta kampanjoivan Vennerin sekä järjestöjen yhteydenotoissa. Sekä koulujen että omaehtoiset koronakaranteenit ovat vaikuttaneet kotiaterioinnin lisääntymiseen ja tämä vuosi on haastanut perheitä monella tavalla. Riittävyyden ohella ruoan terveellisyys ja monipuolisuus huolestuttaa perheitä. POP Pankki lahjoittaa TekojenTiistaina 1.12.2020 suomalaisperheille yli 2300 terveellsitä ruoka-annosta mahdollistavaa Venner-laatikkoa.

Tutkimus: Hieman yli puolet suomalaisista ei aio muuttaa joulusuunnitelmiaan koronan vuoksi25.11.2020 08:15:00 EETTiedote

65 prosenttia suomalaisista ei usko koronan vaikuttavan jouluviettosuunnitelmiinsa lainkaan. Alueellisesti eniten joulusuunnitelmiaan muuttaneita on pääkaupunkiseudulla, vähiten Pohjanmaalla. Tuloerot vaikuttavat jossain määrin siihen koska lahjat hankitaan, sen sijaan Black Fridayn kaltaisilla kampanjoilla ei ole yleisesti suoraa vaikutusta jouluostoksiin, joskin ikä- ja alue-eroja löytyy. POP Pankki ja IROResearch selvittivät koronan vaikutuksia suomalaisten tämän vuoden joulusuunnitelmiin ja lahjahankintoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme