PORI JAZZIN MITTAVAA HISTORIAA ON ARKISTOITU JA DIGITOITU

Arvokas aineisto on nähtävillä myös julkisessa Finna-hakupalvelussa
Finnairilta tilattu Pori Jazzin erikoislento muusikoille 1979

Pori Jazz on kerännyt yli 50 vuodessa kymmeniä tuhansia valokuvia ja tuhansia tunteja videonauhoja. Tallennettu materiaali on nyt tutkittu, arkistoitu ja osin digitoitu. Vuonna 2019 alkanut tallennusprojekti on Pori Jazzin ja Satakunnan Museon yhteishanke. Nyt digimuotoon tallennettiin taustatietoineen yhteensä noin 3000 valokuvaa sekä pari sataa tuntia videoita.

"Valokuviin ja videoille on tallentunut konsertteja sekä festivaalin tunnelmaa ja puitteita. Pori Jazzissa on vieraillut valtava määrä kansainvälisiä tähtiä ja muusikoita, mutta arkistomateriaali havainnollistaa hyvin myös suomalaisen jazzin kehityksen ja muutoksen", sanoo arkistointiprojektia vetänyt Jarmo Huida.

Vuonna 1966 aloittanut Pori Jazz on maamme vanhin nykymuotoinen musiikkifestivaali, jonka historiaa on tallennettu järjestelmällisesti heti ensimmäisestä kesästä lähtien. Vuosina 1966 – 1995 filmille kuvattu valokuvamateriaali sekä eri formaateille tallennettu videomateriaali on käyty läpi, arkistoitu ja valikoiduin osin digitoitu.

Projektin tarkoitus oli alusta lähtien saattaa kulttuurihistoriallisesti arvokas aineisto julkiseen käyttöön. Siksi koko valokuva-arkisto on siirretty Finna-hakupalveluun, jota käyttävät sadat kotimaiset arkistot, museot ja kirjastot. Finna.fi-palvelussa kuka tahansa saa kuvamateriaalin nähtäväkseen.

Pori Jazz toivoo, että Finna-palvelun kautta kuvat päätyvät ilahduttamaan niin tutkijoita, musiikin ystäviä kuin kaikkia festivaalikävijöitäkin. Projektin käytännön työn ovat tehneet Jarmo Huida sekä Pori Jazzin tiedottaja Mikko Peltola. Työtä ovat tukeneet Pori Jazz 66 ry, Jazzin Tukisäätiö Porista rs, Svenska Kulturfonden i Björneborg, Musiikinedistämissäätiö sekä Satakunnan Museo.

Lisätiedot:

Jarmo Huida / Pori Jazz (050 3382181)
Johanna Jakomaa / Satakunnan Museon (044 701 1057)

Finnairilta tilattu Pori Jazzin erikoislento muusikoille 1979
Miles Davisin (etualalla) lehdistötilaisuus 12.7.1984

Pori Jazz 66 ry
Hallituskatu 9 A
28100 Pori

PORI JAZZ 2024 -JULISTEEN ON SUUNNITELLUT UKRAINALAINEN YEVHENIIA VYNOKUROVA18.10.2023 10:00:00 EEST | Tiedote

Pori Jazz 2024 -julisteen on suunnitellut Ukrainan Kiovasta kotoisin oleva 25-vuotias kuvataiteilija Yevheniia Vynokurova, joka tunnetaan taiteilijanimellä Magistr Magii. Hän asuu tällä hetkellä sotaa paossa Barcelonassa. Naivismista inspiraatiota ammentava Vynokurova pyrkii taiteessaan välittämään vilpittömyyttä ja sielun puhtautta sekä inspiroimaan muita töillään. Hänen kuvituksensa säteilevät taikuutta kutsuen katsojan löytämään oman fantasiamaailmansa. Oman taiteellisen työskentelynsä lisäksi Vynokurova suunnittelee mm. musiikkialbumien kansitaidetta, erilaisia julisteita ja kangaskuoseja, tuottaa animoituja videoita muusikoille ja yhtyeille sekä toimii VJ:nä eri puolilla Eurooppaa. Yevheniia Vynokurova on Instagramissa nimellä magistrmagii. https://instagram.com/magistrmagii Pori Jazzin perinteisiin kuuluu valita uusi juliste joka festivaalivuodelle ja näin toimittu ensimmäisestä kesästä 1966 alkaen. Viime vuosina juliste on tilattu vuorotellen kotimaiselta ja kansainväliseltä tai

SAMPSA JOLMA ON PORI JAZZIN UUSI TOIMITUSJOHTAJA11.7.2023 10:00:00 EEST | Tiedote

Kauppatieteiden maisteri Sampsa Jolma, 49, on valittu Pori Jazzin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 1. syyskuuta, mutta seuraa jo organisaation sisällä parhaillaan käynnissä olevaa jazzfestivaalia. Pori Jazzin nykyinen toiminnanjohtaja Kristian Vainio jää eläkkeelle vuoden lopussa. Sampsa Jolma on Pori Jazz 66 ry:n hallituksen jäsen ja ollut radiotoimialan sekä median kanssa tekemisissä jo kohta 25 vuotta, vuodesta 1999 alkaen. Jolma on ollut paikallisradio Radio Porin toimitusjohtajana vuodesta 2007 ja kuulunut radion omistajiin 2009 lähtien. Toimitusjohtajuus päättyi sovitusti tämän vuoden keväällä. Radio Porin ohella Jolma on ollut rakentamassa paikallisradioiden verkostoa Suomeen. Mediatakojat Oy:n kautta paikallisradiokaupunkeja olivat Mikkeli, Kuopio, Jyväskylä ja Turku. Sampsa Jolma oli yhdessä Sanoma Oy:n kanssa rakentamassa myös Helmiradion ja Hitmixin valtakunnallisia radiokanavia. Mediatakojat Oy myytiin Bauer Medialle 2021. Sampsa Jolma on ollut