Porin Satama Oy sai kiitosta Ryssäntornin ja Luveenin kunnostamisesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Järjestyksessään neljäs Satakunnan kulttuuriympäristöteko -palkinto luovutettiin 27.10.2021 Porin Satama Oy, Jari Peltomaalle.

Satakunnan kulttuuriympäristöteko 2021 -palkinnon Jari Peltomaalle  työryhmän puolesta ojensi Kirsti Virkki Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Kuvissa taustalla merkinantomajakka Ryssäntorni ja satamanosturi Luveeni. © Kaija Kiiveri-Hakkarainen
Satakunnan kulttuuriympäristöteko 2021 -palkinnon Jari Peltomaalle työryhmän puolesta ojensi Kirsti Virkki Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Kuvissa taustalla merkinantomajakka Ryssäntorni ja satamanosturi Luveeni. © Kaija Kiiveri-Hakkarainen

Porin Satama Oy, Jari Peltomaa teki mittavan kulttuuriympäristöteon toteuttaessaan Porin sataman alueella sijaitsevien, huonoon kuntoon päässeiden merkinantomajakka Ryssäntornin ja satamanosturi Luveenin korjauksen niiden siirron yhteydessä. Suojellun ja valtakunnallisesti merkittävän Ryssäntornin on suunnitellut yli-insinööri M. Lindbergin ohjaamana insinööri Axel Juselius professori Gustaf Nyströmin luonnosten pohjalta vuonna 1902 osaksi sataman kivilaituria. Ryssäntorni rakennettiin Porin Mäntyluodon satamaloistoksi. Jugendaiheinen rakennus on poikkeuksellisen koristeellinen ja värikäs. Alkuperäinen satamanosturi Luveeni on Ryssäntornin pari ja kunnostettu nyt käyttökuntoonsa.

Ryssäntornin ja Luveenin siirto tuli ajankohtaiseksi sataman laajennushankkeen myötä ja uutta paikkaa haettiin yhteistyössä museoviranomaisten kanssa. Siirron yhteydessä jo pitkään vailla hoitoa ja käyttöä olleet Ryssäntorni ja Luveeni korjattiin ja korjausten suunnittelusta ja suurelta osin myös käytännön toteutuksesta vastasi Jari Peltomaa Porin Satama Oy:stä keskustellen Satakunnan Museon edustajien kanssa. Ryssäntorni ja Luveeni ovat tärkeitä maamerkkejä ja niiden säilyminen Mäntyluodon maisemassa on jatkossakin turvattu.

Nyt neljättä kertaa jaettavan Satakunnan kulttuuriympäristöteko -palkinnon tarkoituksena on rohkaista ja innostaa alueen kuntia, yhteisöjä ja yksityisiä kansalaisia vaalimaan omaa kulttuuriympäristöään. Palkinto voidaan myöntää laaja-alaiselle kulttuuriympäristön hyväksi tehtävälle työlle tai yksittäisen rakennuksen kulttuurihistorialliset arvot säilyttävälle kunnostustyölle. Olennaista on, että teko voi toimia mallina ja esimerkkinä muille.

Kulttuuriympäristöteko -palkinnon jakaa Satakunnan kulttuuriympäristötyöryhmä. Runsaat 20 vuotta toimineen työryhmän on nimennyt Varsinais-Suomen ELY-keskus ja vastaava alueellinen ryhmä toimii Suomen kaikissa maakunnissa. Siinä ovat edustettuina Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskusten ohella Satakuntaliitto, Satakunnan Museo, Turun yliopisto, Metsähallitus, ProAgria Länsi-Suomi / Maa- ja kotitalousnaiset ja muutamat alueen kunnat. Ryhmän tehtävänä on edistää ja ohjata maakunnassa tehtävää kulttuuriympäristötyötä sekä lisätä yhteistyötä ja tiedonkulkua toimijoiden kesken.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Kirsti Virkki, Varsinais-Suomen ELY-keskus p.0295 022 525
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Rakennustutkija Liisa Nummelin, Satakunnan Museo, p. 044 701 1077
etunimi.sukunimi@pori.fi

Rakennuskonservaattori Kalle Virtanen, Satakunnan Museo, p. 044 701 1052
etunimi.sukunimi@pori.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Kokemäenjoen vesivisio2050, Vuoden vesiteko -kunniamaininta Pro Kuivasjärvi ry:lle (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Häme)8.12.2021 15:08:41 EET | Tiedote

Vesivisio 2050 on tavoitetila Kokemäenjoen vesistöalueen vesivarojen tulevaisuudesta vuoteen 2050 saakka. Vuodesta 2020 alkaen vesivisiotyötä koordinoiva ohjausryhmä on jakanut vuosittain Vuoden vesiteko -tunnustuksen yksittäiselle ihmiselle tai organisaatiolle, joka on ansiokkaasti edistänyt vesienhoitoa joko koko Kokemäenjoen vesistöalueella tai jollakin rajatummalla valuma-alueella. Kunniamaininnan sai tänä vuonna Pro Kuivasjärvi ry Parkanosta. Lämpimät onnittelut!

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.