Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Porvoo ei yllä mukaan pääkaupunkiseudun vetoon täysimääräisesti, vaan sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista. Porvoo päihitti kuitenkin esimerkiksi Lahden (20) ja Kotkan (18). Kerava kiri edelle yhdeksänneksi.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

Porvoossa vuokratuotot eivät yllä korkealle tasolle. Ennustetut vuokratuotot ovat Suomen neljänneksi matalimmat. Arvonnousua on kuitenkin keskisuureksi kaupungiksi ennustettavissa suhteellisen rivakasti. Esimerkiksi yksiöiden ennustettu bruttovuokratuotto on vain 4,3 %, mutta arvonnousua ennustetaan prosentti vuoteen. Esimerkiksi Lahdessa ja Kotkassa asuntojen hintojen uskotaan laskevan.

”Porvoon haaste on vuokralla asuvien matala osuus, mikä tekee vuokramarkkinoista suhteellisen jäykät. Porvoo on omistusasujien kaupunki. Porvoo ei myöskään ole päässyt pääkaupunkiseudun kaupunkien hurjaan väestönkasvuun kiinni, mikä painaa tulevaisuuden näkymiä hieman. Kaupunkipäättäjät taas saavat vuokranantajien barometrissä kohtuullisen hyvät arviot alueen elinvoiman kehittämisestä,” selostaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat Lappeenrannassa tammi-maaliskuussa 1,1 prosenttia vuodentakaisesta. Vuodesta 2015 vuokrat ovat nousseet 8,3 %, mikä on keskisuureksi kaupungiksi nopea tahti. Esimerkiksi Helsingissä vuokrat ovat nousseet 8,2 % ja Turussa jopa 9,4 % vuodesta 2015, mutta Kotkassa 4,1 % ja Lahdessa vain 3,9 %.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutuneen alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Valkonen arvioi.

”Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet ympäri Suomen – pääkaupunkiseutu poikkeus8.10.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen helpottuminen näkyy tuoreimman Vuokranantaja-barometrin vastauksissa. Vuokranantajien arvioit kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä ovat kohentuneet lähes kautta linjan läpi Suomen. Poikkeuksen muodostaa pääkaupunkiseutu, jossa muun muassa uuden vuokralaisen löytymisen on arvioitu vaikeutuneen suhteellisesti eniten. Vuokranantaja-barometriin vastasi lähes 1800 yksityistä vuokranantajaa.

Pienten yksityisten asuntosijoittajien vaikutus taloyhtiöön usein positiivinen28.9.2021 11:49:35 EEST | Tiedote

YLE uutisoi eilen, että sijoitusasuntojen suuri määrä taloyhtiössä voi tietää kalliimpia remonttilainoja. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että riskit piilevät erityisesti omistuksen keskittymisessä – ei yksittäisissä asuntosijoittajissa. Selvitysten mukaan yksityiset piensijoittajat hoitavat säntillisesti lainanlyhennyksensä ja ovat kiinnostuneita taloyhtiön pitkäjänteisestä hoidosta.

Vakuuden säilyttäminen huolellisesti on vuokranantajan vastuulla22.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Valtaosassa vuokrasopimuksista käytetään edelleen vakuutena perinteistä vuokranantajan tilille maksettavaa rahavakuutta. Tuoreet oikeustapaukset korostavat, että vakuuden palauttaminen vuokrasuhteen päättyessä on nimenomaan vuokranantajan velvollisuus, vaikka vakuus olisi annettu jollekin ulkopuoliselle hoidettavaksi. Suomen Vuokranantajat peräänkuuluttaa vakuusriitojen nopeampaa ratkaisua.

Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan4.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?