Royal Line

Porvoon-jokiristeilyn kävijämäärä kasvoi ennätyslukemiin koronakesällä

Kotimaanmatkailu toi risteilyasiakkaita helsinkiläisen perheyritys Royal Linen Porvoon-jokiristeilylle enemmän kuin koskaan aiemmin.
Royal Linen Porvoon-jokiristeilyjen asiakasmäärä kasvoi koronakesänä yli 60%. Kuva: Royal Line

Toimitusjohtaja Jukka Rautakorpi kertoo yrityksen reittiliikenteen asiakasmäärän kasvaneen Porvoossa reilusti yli 60% tavanomaisesta.

-Siinä näkyi selkeästi kotimaanmatkailun lisääntyminen näin pandemia-aikana.

Porvoon pittoreskit maisemat ovat tavanomaisesti vetäneet Royal Linen jokiristeilijän kyytiin yli 3000 asiakasta kesäsesongin aikana. Tänä vuonna asiakasmäärä kipusi ennätyslukemiin, kun lähes 5000 risteilyasiakasta nousi alukselle.

-Sellaisia lukuja ei ole ollut koskaan aiemmin, Rautakorpi iloitsee.

Ravintolapalvelu pelasti sesongin tuloksen pakkaselta

Porvoon-jokiristeilyjen ennätysmenestys ei parantanut kovin paljoa Royal Linen kokonaistulosta tänä sesonkina, sen ollessa alle 10% koko yhtiön liikevaihdosta. Kansainväliset matkustusrajoitukset ja -suositukset romahduttivat ulkomaisten turistien määrän pääkaupunkiseudulla, ja myös saaristoristeilijöillä. Espoon-risteilyjen lisäksi Royal Linen aluksia lipuu Helsingin saaristovesillä. Ulkomaisten turistien puuttuminen näkyi varsinkin Helsingin Kauppatorilta liikennöivien alusten asiakasmäärissä.

-Pääsimme vain kolmasosaan tavanomaisesta tuloksesta tänä kesänä, toimitusjohtaja Jukka Rautakorpi kertoo ja jatkaa.

-Meidät pelasti ravintolapalvelu. Ne kilpailijat, joilla ei ollut tarjota lounas- tai illallispalveluja aluksillaan, jäänevät puoleen siitä, mitä tulosta me teimme tällä sesongilla.

”Kriisi on se paras mahdollisuus luoda jotain uutta”

Kulunut kesä on ollut raskas Jukka Rautakorvelle ja perheyritykselle. 75-vuotista yrityshistoriaa juhlistavasta sesongista tulikin aivan muuta kuin mitä perhe oli kaavaillut.

-Toisaalta on ollut aikaa tehdä jotain ihan muuta. Kävin ensimmäistä kertaa elämässäni Lapissa kesällä, Jukka Rautakorpi sanoo hymyillen.

Keväällä uuden aluksen M/S Helsingin merelle laskenut Royal Line on käyttänyt haastavat ajat uuden innovointiin. Yritys tarttui kaikkiin henkilökuntansa toteutuskelpoisiin ideoihin, joista yksi toteutui kesällä Helsingin Kaivopuistossa.

-Perustimme Kaivopuiston rantaan terassilaivan, joka ajoi terassiristeilyjä heinäkuusta elokuun loppuun. Se oli vaihtoehto Kaivopuiston kesäterasseille. Asiakkaat saivat nautiskella viiden euron hintaisesta terassiristeilystä ja me saimme yhden aluksemme ajoon, Rautakorpi sanoo.

Innovointi ei ole päättynyt. Bussikiertoajelujakin tekevän yrityksen toimitusjohtaja kertoo suunnittelevansa terassibussin lanseeraamista. Myös ympärivuotisen ravintolalaivapaikan saaminen Helsingin Katajanokalta on vedossa.

-Pitää olla nopea ja ketterä. Kriiseistä selviytyvät yritykset ovat heti toimintavalmiina, kun talous lähtee taas nousuun, Jukka Rautakorpi uskoo.

Royal Linen Kauppatorin-alukset tarjoavat illallisristeilyjä lähtökohtaisesti vielä syyskuun ajan: yritys kuitenkin seuraa muuttuvia tilanteita, ja risteilyjen ajoja katsotaan aina kerrallaan viikko eteenpäin.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video: Helsingin pormestaripari kastoi M/S HelsinginSiirry videokanavalle

Lisätietoja:

Jukka Rautakorpi
Royal Line Oy
jukka.rautakorpi@royalline.fi

Kuvat

Lataa
Matkustusrajoitukset lisäsivät kotimaanmatkailua kuluneena kesänä. Porvoon-jokiristeily veti ennätysmäärän asiakkaita Royal Linen aluksille. Kuva: Royal Line
Lataa
Royal Line investoi vastikään uuteen alukseen. M/S Helsinki aloitti risteilyt kesäkuun alussa. Kuva: Royal Line
Royal Linen alukset risteilivät kesällä Espoon saaristossa. Kuva: Royal Line
Lataa
Royal Linen toimitusjohtaja Jukka Rautakorpi valmisteli kuohupulloa uuden risteilyaluksen M/S Helsingin kastehetkeä varten 18.5.2020. Kuva: Petri Mast
Lataa
Professori Outi Vapaavuori ja Helsingin pormestari Jan Vapaavuori saivat oman kummialuksen toukokuussa 2020. Pormestaripari kuvattiin M/S Helsingin edustalla 18.5.2020. Kuva: Petri Mast
M/S Helsinki -logo
Royal Line 75 vuotta

Pohjoisranta 4

0207 118 333http://www.royalline.fi

Pohjoisranta 4,

Royal Line Oy

Vuonna 1945 perustettu J. Rautakorpi Oy muutti nimensä Royal Line Oy:ksi vuonna 1986. Yrityksellä on seitsemän alusta. Royal Line tekee tilaus-, sightseeing-, lounas- ja illallisristeilyjä Helsingissä ja Espoossa sekä opastettuja jokiristeilyjä Porvoossa. Yritys työllistää 60 työntekijää kesäkaudessa. Royal Line Oy:n liikevaihto on 2,6M€. Sisaryritys City Tour Oy:n Hop On Hop Off -avobussikiertoajelut tehdään 15 bussilla. Yritys työllistää 40 työntekijää kesäkaudessa. City Tour Oy:n liikevaihto on 2,2M€.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Royal Line