Positiivinen tulosvaroitus: Finnveran alustava tulos 2021 voitollinen

Pörssitiedote 19.1.2022 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto

Finnvera-konsernin vuoden 2021 alustava tulos on voitollinen, koska tilikaudella ei jouduttu tekemään vientitakuutoiminnasta merkittäviä uusia tappiovarauksia eikä olennaisia lopullisia tappioita toteutunut. Alustava tulos sisältää tällä hetkellä tiedossa olevat tappioarviot ongelmiin joutuneista riskinkohteista.

Koronapandemia aiheuttaa edelleen merkittävää epävarmuutta vuoden 2022 tuloskehitykseen.

Aiemmin julkistetut tulosnäkymät vuodelle 2021

Finnvera arvioi pörssitiedotteessa 22.12.2021 puolivuosikatsauksen H1/2021 mukaisesti, että vuoden 2021 tuloskehitykseen vaikuttaa olennaisesti koronapandemian aiheuttama epävarmuus ja Finnveran yksittäisten suurten riskin kohteiden tulevaisuuden näkymät.

Puolivuosikatsauksessa H1/2021 julkistetut tulosnäkymät 11.8.2021 olivat seuraavat:

”Vuoden 2021 tuloskehitykseen vaikuttaa olennaisesti pandemian aiheuttaman epävarmuuden poistuminen. Jos talouskehitys ja Finnveran yksittäisten suurten riskin kohteiden liiketoiminta lähtevät riittävälle kasvu-uralle rajoittaen tai pienentäen merkittäviä tappiovaraus- ja tappiokirjauksia, on mahdollista, että Finnvera-konsernin koko vuoden 2021 tulos on voitollinen. Jos taas talous ja yritystoiminta elpyvät hitaammin, konsernin tulos voi olla vuoden 2020 tapaan merkittävästikin tappiollinen.”

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen julkistaminen

Finnvera-konsernin toimintakertomus ja tilinpäätös 1.1.‒31.12.2021 julkistetaan 16.2.2022.

Lisätiedot:

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, p. 029 460 2400

Ulla Hagman, talousjohtaja, p. 029 460 2458

Jakelu:

NASDAQ Helsinki Oy, London Stock Exchange, Keskeiset tiedotusvälineet, www.finnvera.fi

Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.202212.5.2022 11:00:28 EEST | Tiedote

Finnvera-konserni, pörssitiedote 12.5.2022 Johdon osavuotinen selvitys 1.1.–31.3.2022 Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan tuntuvat vaikutukset – konsernin tammi–maaliskuun tulos 58 miljoonaa euroa tappiollinen Finnvera-konserni, yhteenveto Q1/2022 (vs. Q1/2021 tai 31.12.2021) Tulos -58 Me (38) – Venäjän vientitakuuvastuiden luottotappioriskin kasvun vaikutuksesta tappiovaraukset kasvoivat 210 miljoonaa euroa – perusteita vuonna 2020 tehtyjen tappiovarausten purkamiselle ei vielä ollut. Tulokset segmenteittäin: emoyhtiö Finnvera Oyj:n pk-ja midcap-liiketoiminnan tulos 9 Me (6) ja suuryritykset-liiketoiminnan tulos -77 Me (17) sekä tytäryhtiöiden vaikutus konsernitulokseen 10 Me (15). Vienti- ja erityistakaustoiminnan erillistulos -79 Me (18). Tase 12,1 Mrd. euroa (12,2) – muutos -1 %. Taseen ulkopuoliset sitoumukset 15,8 Mrd. euroa (15,9) pienenivät 1 %. Emoyhtiö Finnvera Oyj:n kokonaisvastuut 25,3 Mrd. euroa (25,6) pienenivät 1 %. Vapaa oma pääoma ja valtiontakuurahaston varat eli puskuriv

Interim Management Statement 1 January – 31 March 202212.5.2022 11:00:21 EEST | Press release

Finnvera Group, Stock Exchange Release 12 May 2022 Interim Management Statement 1 January – 31 March 2022 Russia's invasion of Ukraine has significant impact– Group result in January–March showed a loss of EUR 58 million Finnvera Group, summary Q1/2022 (vs. Q1/2021 or 31 Dec 2021) Result -58 MEUR (38) – Due to the increase in the credit loss risk of export credit guarantee exposure in Russia, loss provisions increased by 210 MEUR – there were no grounds for reversing loss provisions made in 2020. Result by segment: result of the parent company Finnvera plc's SME and midcap business stood at 9 MEUR (6) and that of Large Corporates business at -77 MEUR (17); the subsidiaries had an impact of 10 MEUR (15) on the Group’s result. The separate result for export credit guarantee and special guarantee operations was MEUR -79 (18). Balance sheet total EUR 12.1 bn (12.2) – change -1%. Contingent liabilities stood at EUR 15.8 bn (15.9), decreasing by 1% The total exposure of the parent company Fi