Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.

Potilasturvallisuuden ansiomerkki myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on osoittanut aktiivisesti varmistavansa tai kehittävänsä potilasturvallisuutta tai joka on merkittävällä teolla toiminut avoimuuden ja potilasturvallisuuskulttuurin kehittämiseksi.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on vuosia tehnyt työtä potilasturvallisuuden eteen sosiaali- ja terveydenhuollossa paikallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla muun muassa selvityksillä, lausunnoilla, kannanotoilla, kanteluilla ja kampanjoilla. Hoivakriisin käynnistäneen superilaisen Tarja Parkatin toiminnan myötä potilasturvallisuuden merkitys sai kasvot myös suuren yleisön silmissä.

SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo korosti jäsenten viestien kuuntelemisen tärkeyttä. – Liitto toimii jäsenistöltä tulevan viestin vahvana kuuntelijana ja viejänä. Arvostamme tunnustusta todella paljon, koska se kertoo siitä, että muutkin ovat huomanneet sen työn, jota teemme jäsenten ja potilasturvallisuuden epäkohtien korjaamisen eteen, kehittämisjohtaja Jussi Salo sanoi.

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys SPTY palkitsi ansiomerkeillä Silja Paavolan, lähihoitaja Tarja Parkatin ja kehittämisjohtaja Jussi Salon lisäksi SuPerin ammatillisen edunvalvonnan asiantuntijayksiköstä asiantuntijat Sari Erkkilän, Leena Kaasisen, Mervi Lehtisen, Elina Kiurun, Soili Nevalan, Elina Ottelan, Johanna Pérezin ja Saija Vähäkuopuksen.

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys on potilaiden, ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteinen foorumi, jonka tehtävänä on sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittäminen.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo, 050 411 0169

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPer: Eksoten kotihoidon hätähuuto kuuroille korville – ylin valvontaviranomainen jyrähti10.1.2020 13:15:37 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer teki kantelun Eksoten kotihoidosta kesäkuussa 2018. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies pitää 31.12.2019 antamassaan päätöksessä Eksoten kotihoidon epäkohtia ja puutteita vakavina. Kotihoidon tilanne ei täyttänyt lakien ja laatusuositusten vaatimuksia. Työntekijät olivat tuoneet epäkohtia esiin sosiaalihuoltolain mukaisesti, mutta heidän huoltaan ei otettu tosissaan. Vaikka laissa erityisesti säädetään, ettei ilmoituksen tekemisestä saa seurata ilmoituksen tekijälle kielteisiä vastatoimia, näin kuitenkin valitettavasti käy. - Lainsäädäntöä on kehitettävä niin, että kielteisistä vastatoimista seuraa työnantajalle rangaistus, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.