Potilasturvallisuuden ansiomerkit SuPerin puheenjohtajalle, ammatilliselle edunvalvonnalle sekä superilaiselle lähihoitajalle: "Olemme SuPerissa tehneet vuosia työtä potilasturvallisuuden eteen"

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi tänään Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, superilaisen lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.

Potilasturvallisuuden ansiomerkki myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on osoittanut aktiivisesti varmistavansa tai kehittävänsä potilasturvallisuutta tai joka on merkittävällä teolla toiminut avoimuuden ja potilasturvallisuuskulttuurin kehittämiseksi.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on vuosia tehnyt työtä potilasturvallisuuden eteen sosiaali- ja terveydenhuollossa paikallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla muun muassa selvityksillä, lausunnoilla, kannanotoilla, kanteluilla ja kampanjoilla. Hoivakriisin käynnistäneen superilaisen Tarja Parkatin toiminnan myötä potilasturvallisuuden merkitys sai kasvot myös suuren yleisön silmissä.

SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo korosti jäsenten viestien kuuntelemisen tärkeyttä. – Liitto toimii jäsenistöltä tulevan viestin vahvana kuuntelijana ja viejänä. Arvostamme tunnustusta todella paljon, koska se kertoo siitä, että muutkin ovat huomanneet sen työn, jota teemme jäsenten ja potilasturvallisuuden epäkohtien korjaamisen eteen, kehittämisjohtaja Jussi Salo sanoi.

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys SPTY palkitsi ansiomerkeillä Silja Paavolan, lähihoitaja Tarja Parkatin ja kehittämisjohtaja Jussi Salon lisäksi SuPerin ammatillisen edunvalvonnan asiantuntijayksiköstä asiantuntijat Sari Erkkilän, Leena Kaasisen, Mervi Lehtisen, Elina Kiurun, Soili Nevalan, Elina Ottelan, Johanna Pérezin ja Saija Vähäkuopuksen.

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys on potilaiden, ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteinen foorumi, jonka tehtävänä on sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittäminen.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin kehittämisjohtaja Jussi Salo, 050 411 0169

SuPerin Paavola: Lähihoitajat hoitavat koronakriisiä vanhustenhoidossa17.12.2020 10:59:59 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii lähihoitajille rahallista korvausta merkittävästä työstään koronakriisin hoitamisessa. Koronatartunnat ovat levinneet monessa hoivakodissa, mikä kuormittaa työntekijöitä. Jos korona leviää vanhustenhoidossa, seuraukset ovat helposti kohtalokkaat. Hoivakodissa koronaan sairastuva hoidetaan paikan päällä eikä häntä siirretä sairaalahoitoon. Myös kotihoidon rooli koronakriisin hoitamisessa on kriittinen ja jos kriisin hoidossa epäonnistutaan, kotihoidon asiakkaiden sairastumiset kuormittavat erikoissairaanhoitoa.

SuPerin Paavola: Lain henki hoitajamitoituksesta ei ole toteutunut – muutosta odotetaan23.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii työnantajia noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Hoitajilta on tullut paljon pettyneitä viestejä siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet lakiuudistukseen. Uudistusta ei ole otettu vakavasti, vaan toiminta on jatkunut entisellään, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Uusi tehtävänjako vanhustenhoidossa tulee voimaan heti – asiakas tulee hoidon keskiöön28.9.2020 05:55:00 EESTTiedote

Uusi hoitajamitoitus parantaa asukasturvallisuutta ja hoidon laatua vanhustenhoidossa, sanoo Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Laki astuu voimaan 1. lokakuuta ja tällöin tulee voimaan 0,5 vähimmäismitoitus sekä tehtävänkuvia koskeva muutos. Välitön asiakastyö eli hoitotyö erotetaan välillisestä asiakastyöstä eli ns. tukitöistä välittömästi. Hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön. Tukitöihin, kuten esimerkiksi siivoukseen, pyykinpesuun ja ruoanlaittoon, on omat ammattilaiset. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään 1.4.2023 mennessä.