Potilasturvallisuus romahtamassa – valvontaviranomaisilla ei ole keinoja kriittisten tilanteiden turvaamiseen

Hoitoalan laajentuvasta lakosta johtuvat vaaratilanteet ovat romahduttamassa potilaiden hoidon turvallisuuden. Tämän hetken tiedon mukaan suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrä on niin vähäinen, että se johtaa laajamittaiseen kiireellisen hoidon alasajoon. Tämä tarkoittaa, että potilaiden kuolemat ja vammautumiset ovat väistämättömiä.

”Valvira ei ole työmarkkinaosapuoli, mutta asiakas- ja potilasturvallisuutta valvovana viranomaisena pidämme ensisijaisen tärkeänä sitä, että lakko saataisiin loppumaan pikaisella ja kestävällä neuvottelutuloksella”, painottaa Valviran ylijohtaja Markus Henriksson.

Asiakas- ja potilasturvallisuus on varmistettava kaikissa tilanteissa, myös lakon aikana. Henkilökuntaa tarvitaan riittävästi, jotta kiireelliset ja välttämättömät sosiaali- ja terveyspalvelut toteutuvat.

”Ongelmana on, että hoidosta virkavastuussa olevat lääkärit eivät nyt saa lääketieteellisiin arvioihin perustuvaa määrää hoitohenkilöstöä, koska järjestöt päättävät suojelutyöhön saatavan henkilöstön määrästä. Hoidosta vastaavilla lääkäreillä ja viranomaisilla ei käytännössä ole enää keinoja potilaiden turvallisuuden varmistamiseen. Tilanne on kestämätön”, Henriksson toteaa.

”Koronapandemian aikana syntynyt hoitovelka kasvaa kiireettömässä hoidossa lakon myötä entisestään ja koskee nyt myös kiireellistä hoitoa.”

Hoitoalan lakko laajenee 20.4. alkaen.

Hyvinvointialueiden varmistettava kunnilta siirtyvien sopimusten lainmukaisuus5.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset ovat sosiaalihuollon valvonnassaan havainneet lainvastaisia käytäntöjä ja epäselvyyksiä kunnille kuuluvien julkisten hallintotehtävien hoitamisessa. Osa kunnista ja kuntayhtymistä ostaa julkisen vallan käyttöä sisältäviä sosiaalihuollon palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta vastoin lakia. Toisaalta kuntien omat sosiaalityön resurssit voivat olla riittämättömiä turvaamaan asianmukaisten virkavastuulle kuuluvien hallintotehtävien hoitamisen. Toimiessaan näin kunnat ja kuntayhtymät vaarantavat asiakkaidensa perusoikeudet, oikeusturvan ja oikeuden hyvään hallintoon.

Korona-aika ei ole vaikuttanut anniskelulupien määrään8.3.2022 08:30:04 EET | Tiedote

Koronapandemia ei ole näkynyt alkoholin anniskelulupien määrässä. Vuoden 2021 lopussa Manner-Suomessa oli voimassa yhteensä 9 630 anniskelulupaa, mikä on 313 enemmän kuin vuoden 2019 lopussa ennen korona-ajan alkua. Myös alkoholin ulosmyyntilupia on haettu anniskelupaikkoihin korona-aikana aiempaa enemmän, kun taas jatkoaikaravintoloiden määrä on vähentynyt. Elintarvikemyymälöiden yhteydessä olevien vähittäismyyntilupien määrä puolestaan on laskenut tasaisesti.