Prätkäjengin rivimies kertoo, millaista on kuulua rikollisyhteisöön, kun ystäviä kuolee ympäriltä

Kirjailija Tapani Bagge kirjasi ylös prätkäjengin rivimiehen Jari Eklundin kokemukset rikollisesta elämästä kirjaan Prosenttimies – Bikerin tarina. Loppukesästä 2007 Eklund oli pahassa paikassa: prätkäjengissä eteneminen vaati karua tekoa, josta voisi seurata elinkautinen vankeusrangaistus tai kuolema. Oliko hän valmis siihen? Esiin nousee myös kipeä kysymys: oliko rakkaudella mitään sijaa siinä elämässä?
Tapani Baggen ja Jari Eklundin kirja Prosenttimies – Bikerin tarina julkaistaan 7.6.

”On sanottu, että 99 prosenttia moottoripyöräilijöistä on lainkuuliaisia kansalaisia. Minä kuulun siihen yhteen prosenttiin.”

Lukio jäi Eklundilta kesken keväällä 1979. Rock'n'roll ja vanhat amerikanraudat hallitsivat nuoren kapinallisen elämää. Pian mukaan hiipi myös prosenttibisnes: pimeä viinakauppa.

Vuonna 1995 Jari lähti mukaan moottoripyöräkerhoon, jossa ei oltu lainkuuliaisia. Jengissä pysyminen vaati taistelulajeja ja erilaisia aseita. Ystäviä kuoli ympäriltä. Poliisi iski kerhotiloihin Karhu-ryhmän voimin. Epäluottamus ja petos kytivät omissakin joukoissa.

Tapani Bagge (s. 1962) on julkaissut tuotteliaalla urallaan jo toistasataa kirjaa ja hänet palkittu lähes kaikesta, mihin on ryhtynyt. Parhaiten hänet tunnetaan dekkareista ja lastenkirjoista.

Tapani Bagge ja Jari Eklund: Prosenttimies – Bikerin tarina (CrimeTime 2022), sidottu, 336 sivua.

Toimittaja, pyydä kirjasta mediavedosta ennakkoon: