Premico ja YIT sopivat 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon toteuttamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin

Vuokra-asuntoihin erikoistuneen kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Premicon hallinnoima Premico Asuntorahasto II Ky ja YIT ovat sopineet 136 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakentamisesta pääkaupunkiseudulle ja sen kehyskuntiin. Kyseessä on neljän hankkeen kokonaisuus, joista kahden rakentaminen on jo aloitettu. Loput kaksi kohdetta, joista osapuolet ovat allekirjoittaneet esisopimuksen, on tarkoitus aloittaa Q3/20 aikana.

Vuonna 2019 perustetun Premico Asuntorahasto II Ky:n tavoitteena on rakennuttaa noin 1700 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Suomen kasvukeskuksiin vuoden 2023 loppuun mennessä. Rahasto on jatkoa Premico Asuntorahasto Ky:lle, jonka omistuksessa on yli 900 uutta kohtuuhintaista vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulla.

”Olemme erittäin tyytyväisiä pitkäaikaisesta yhteistyön jatkumisesta YIT:n kanssa. YIT on yksi Premicon merkittävimmistä kumppaneista, ja organisaatioiden välinen yhteistyö sujuu erinomaisesti”, toteaa Premicon investointijohtaja Samuel Tuomola.

Rahaston omistamien asuntojen vuokratasot ovat, riippuen kohteesta, kahdesta viiteen euroa neliöltä kuukaudessa edullisempia kuin vastaavat vapaarahoitteiset vuokra-asunnot.

”Nyt hankitut kohteet sopivat erinomaisesti rahaston strategiaan, eli rakennutamme kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja sinne missä niiden tarve on suurin. Rahastomme sijoittajat haluavat kantaa yhteiskuntavastuuta, ja he kokevat kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puuteen merkittäväksi ongelmaksi, joka estää muun muassa työvoiman liikkumista ja hidastaa näin myös talouden kehittymistä”, sanoo Tuomola.

Eteläesplanadi 20

Premico on vuonna 1963 perustettu asuntoihin erikoistunut kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta; asuntoihin sijoittavat pääomarahastot, kiinteistökehitys, rakennuttamiseen liittyvä konsultointi, sekä vuokra-asuntojen hallinnointi, isännöinti ja vuokraus.

Premico on yhdessä kumppaniensa kanssa perustanut 8 eri asuntoihin sijoittavaa pääomarahastoa, joiden yhteenlaskettu sijoituskapasiteetti on 1,3 miljardia euroa. Vuosien 2010-2019 aikana Premico on rakennuttanut yli 3000 uutta vuokra-asuntoa pääosin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2018 Premico osti yhdessä Morgan Stanleyn hallinnoiman rahaston kanssa 1594 asuntoa Suomen kasvukeskuksista.

Premico hallinnoi yli 6000 vuokra-asuntoa yli 20 kaupungissa, vuokraustapahtumia on vuositasolla yli 1700. Yhtiö työllistää yli 40 kiinteistöalan ammattilaista, yhtiön päätoimipaikka on Helsinki
.

Premico to establish Finland’s first carbon neutral residential fund25.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Premico and YIT agree on the construction of 136 affordable rental apartments in the Helsinki metropolitan area and its surrounding municipalities17.6.2020 07:45:00 EESTTiedote