President Niinistö diskuterade med Rysslands president Putin

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 32/2022
14.5.2022

Republikens president Sauli Niinistö och Rysslands president Vladimir Putin förde ett telefonsamtal lördagen den 14 maj 2022.

President Niinistö konstaterade för president Putin att de krav som Ryssland i slutet av 2021 framförde på att Nato inte ska anta nya medlemmar och Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 har förändrat Finlands säkerhetsmiljö i grunden. President Niinistö meddelade att Finland inom de närmaste dagarna kommer att fatta beslut om att ansöka om Natomedlemskap.

President Niinistö sade att han redan vid sitt första möte med president Putin i 2012 hade hävdat att varje självständig nation maximerar sin egen säkerhet. Detsamma gäller nu. Genom att bli medlem i Nato stärker Finland sin egen säkerhet och tar sitt ansvar. Det är inte till förfång för någon. Finland vill även i fortsättningen sköta alla praktiska frågor som vår gemensamma gräns ger upphov till på ett sakligt och professionellt sätt.

”Diskussionen var rättfram och tydlig utan att vara tillspetsad. Det ansågs vara viktigt att undvika spänningar”, berättar president Niinistö.

President Niinistö upprepade sin djupa oro över det mänskliga lidande som den ryska krigföringen i Ukraina har orsakat. President Niinistö betonade behovet av fred. Han vidarebefordrade också den vädjan som Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj framförde tidigare i veckan om att trygga evakueringen av civila.

Samtalet fördes på initiativ av Finland.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö på arbetsbesök till Washington17.5.2022 15:37:34 EEST | Kutsu

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 34/2022 17.5.2022 Republikens president Sauli Niinistö gör ett arbetsbesök i Förenta staterna och träffar Förenta staternas president Joseph R. Biden tillsammans med Sveriges statsminister Magdalena Andersson torsdagen den 19 maj 2022. Vid ett möte i Vita huset diskuterar presidenterna och statsminister Andersson bland annat Finlands och Sveriges medlemskap i Nato, det ryska anfallskriget i Ukraina samt förhållandet mellan Europa och Förenta staterna i ett förändrat säkerhetspolitiskt läge. På president Niinistös program står förutom diskussionerna i Vita huset även möten med andra politiska aktörer. President Niinistö och president Biden träffades senast den 4 mars 2022 i Washington. På grund av president Niinistös arbetsbesök i Förenta staterna flyttas Österrikes förbundspresident Alexander Van der Bellens arbetsbesök i Finland den 19–20 maj till en senare tidpunkt. Till medierna (ej offentligt) Medier är välkomna att bevaka besöket. Medi