President Niinistö och fru Haukio tar emot de traditionella julhälsningarna

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 49/2018
17.12.2018

Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio tar emot de traditionella julhälsningarna på Talludden onsdagen den 19 december 2018.

Evenemanget inleds med att Forststuderandenas granförsäljare överlämnar en julgran till presidentparet. Därefter framför Helsingfors domkyrkas gosskör Cantores Minores en sånghälsning till presidentparet och alla andra som deltar i evenemanget. President Niinistö och fru Haukio är körverksamhetens beskyddare.

Efter körens framträdande tar presidentparet tillsammans emot de ätbara julhälsningarna. Förbundet Karjalan Liitto överräcker olika karelska piroger, Korpo Kulturgille en julgädda, representanter för djur- och naturskyddsorganisationerna en korg med vegetariska produkter och föreningen Maataloustuottajain Vehmaan yhdistys en julskinka. Dessutom överräcker Finlands Blomsterhandlarförbund en julblomma till presidentparet.

Evenemanget avslutas med att Finlands Lucia 2018 Elin Qvist och hennes kör framför en sånghälsning. Utöver sitt framträdande på Talludden gör Lucia och hennes kör närmare hundra besök på sjukhus, äldreboenden och fester i december och januari.

Överräckandet av julhälsningar till presidentparet har långa anor i Finland. Exempelvis överräcktes den första julgranen redan 1963 till president Urho Kekkonen.

President Niinistö to attend Munich Security Conference8.2.2019 14:38:08 EETTiedote

Office of the President of the Republic Press Release 3/2019 8 February 2019 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will attend the international Munich Security Conference on 15-17 February 2019 in Germany. President Niinistö will participate in a panel discussion on arms control on the main stage on Saturday. President Niinistö will also deliver a keynote address in a discussion on the security of the Arctic region. Finland’s Chairmanship of the Arctic Council will continue until May 2019. During the conference, President Niinistö will also have bilateral meetings. Organised since 1963, the Munich Security Conference is a discussion forum seeking to promote resolution of conflicts, international cooperation and dialogue. Around 500 foreign and security policy decision-makers will participate in the conference.

President Niinistö deltar i säkerhetskonferens i München8.2.2019 14:37:10 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 3/2019 8.2.2019 Republikens president Sauli Niinistö deltar den 15–17 februari 2019 i den internationella säkerhetskonferensen i München i Tyskland. Lördagen den 16 februari deltar president Niinistö i en paneldebatt om vapenkontroll på konferensens huvudscen. Utöver detta håller President Niinistö inledningsanförandet i en debatt om säkerheten i den arktiska regionen. Finland är ordförande i Arktiska rådet fram till maj 2019. Under konferensen har president Niinistö också bilaterala möten. Säkerhetskonferensen i München har ordnats sedan 1963, och den är ett diskussionsforum för att främja konfliktlösning, internationellt samarbete och dialog. I konferensen deltar inemot 500 beslutsfattare inom utrikes- och säkerhetspolitik från olika delar av världen.

Presidentti Niinistö Münchenin turvallisuuskonferenssiin8.2.2019 14:36:00 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 3/2019 8.2.2019 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Münchenin kansainväliseen turvallisuuskonferenssiin 15.–17. helmikuuta 2019 Saksassa. Presidentti Niinistö osallistuu lauantaina asevalvontaa käsittelevään paneelikeskusteluun konferenssin päälavalla. Lisäksi presidentti Niinistö pitää avauspuheenvuoron arktisen alueen turvallisuutta koskevassa keskustelussa. Suomi toimii Arktisen neuvoston puheenjohtajamaana toukokuuhun 2019 saakka. Konferenssin aikana presidentti Niinistöllä on myös kahdenvälisiä tapaamisia. Vuodesta 1963 lähtien järjestetty Münchenin turvallisuuskonferenssi on keskustelufoorumi, joka pyrkii edistämään konfliktien ratkaisua, kansainvälistä yhteistyötä ja vuoropuhelua. Konferenssiin osallistuu lähes 500 ulko- ja turvallisuuspolitiikan vaikuttajaa eri puolilta maailmaa.