Presidentparet deltar i 100-årsjubileet av Ålands självstyrelse

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 37/2022
3.6.2022

Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio besöker Åland och deltar i 100-årsjubileet av Ålands självstyrelse torsdagen den 9 juni 2022.

Dagens program omfattar bland annat besök till Bomarsunds fästningsruin och Kastelholms slott, en presentation av Ålands självstyrelse och status som demilitariserat område samt en uppvaktning vid Julius Sundbloms staty, där president Niinistö håller tal.

I 100-årsjubileet av Ålands självstyrelse deltar förutom presidentparet även Sveriges kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia, de nordiska parlamentens talmän samt representanter för Finlands regering.

Mer information om firandet av Ålands självstyrelsedag finns på Ålands lagtings webbplats.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

Republikens president Sauli Niinistös uttalande den 28 juni 202228.6.2022 22:16:51 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 41/2022 28.6.2022 I dag i Madrid, innan Natomötet inleddes, hade vi ett ingående möte med Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Sveriges statsminister Magdalena Andersson med stöd av Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg. Som ett resultat av detta möte undertecknade våra utrikesministrar ett samförståndsavtal mellan våra länder. Avtalet bekräftar att Turkiet vid toppmötet i Madrid denna vecka kommer att stödja att Finland och Sverige kallas till medlemmar i Nato. De konkreta stegen för vår anslutning till Nato kommer att överenskommas mellan de Natoallierade under de kommande två dagarna, men beslutet är nu nära förestående. Vårt samförståndsavtal understryker att Finland, Sverige och Turkiet åtar sig att ge varandra sitt fulla stöd mot varandras säkerhetshot. När vi blir Natoallierade kommer detta engagemang att stärkas ytterligare. Under de senaste veckorna har Turkiet uttryckt sin oro över terrorhot. Finland har hela tiden tagi