Presidentti Niinistö Naton huippukokoukseen Madridiin

Tiedote 39/2022
23.6.2022

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö matkustaa Naton huippukokoukseen Madridiin 28.–30. kesäkuuta 2022.

Presidentti Niinistö osallistuu keskiviikkoiltapäivällä 29. kesäkuuta huippukokouksen istuntoon, jossa Naton jäsenmaiden lisäksi läsnä ovat Naton laajennettujen mahdollisuuksien kumppanuuden maat Suomi, Ruotsi ja Georgia, Aasian ja Tyynenmeren alueen kumppanit sekä EU. Lisäksi presidentti Niinistö osallistuu keskiviikon päämiesillalliselle.

Presidentti Niinistön ohjelmassa Madridissa on myös Espanjan kuningas Felipe VI:n isännöimä illallinen tiistaina 28. kesäkuuta sekä useita kahdenvälisiä tapaamisia.

Presidentti Niinistön johtamassa delegaatiossa kokoukseen osallistuu myös ulkoministeri Pekka Haavisto.

Edellisen kerran presidentti Niinistö osallistui Naton videokokouksena järjestettyyn huippukokoukseen 25. helmikuuta 2022. Lisäksi hän on osallistunut huippukokouksiin myös 2018 Brysselissä, 2016 Varsovassa, 2014 Walesissa ja 2012 Chicagossa.

Republikens president Sauli Niinistös uttalande den 28 juni 202228.6.2022 22:16:51 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 41/2022 28.6.2022 I dag i Madrid, innan Natomötet inleddes, hade vi ett ingående möte med Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan och Sveriges statsminister Magdalena Andersson med stöd av Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg. Som ett resultat av detta möte undertecknade våra utrikesministrar ett samförståndsavtal mellan våra länder. Avtalet bekräftar att Turkiet vid toppmötet i Madrid denna vecka kommer att stödja att Finland och Sverige kallas till medlemmar i Nato. De konkreta stegen för vår anslutning till Nato kommer att överenskommas mellan de Natoallierade under de kommande två dagarna, men beslutet är nu nära förestående. Vårt samförståndsavtal understryker att Finland, Sverige och Turkiet åtar sig att ge varandra sitt fulla stöd mot varandras säkerhetshot. När vi blir Natoallierade kommer detta engagemang att stärkas ytterligare. Under de senaste veckorna har Turkiet uttryckt sin oro över terrorhot. Finland har hela tiden tagi

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö on 28 June 202228.6.2022 21:59:25 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 41/2022 28 June 2022 Today in Madrid, before the beginning of the NATO Summit, we had a thorough meeting with President of Türkiye Recep Tayyip Erdoğan and Prime Minister of Sweden Magdalena Andersson, facilitated by Secretary General of NATO Jens Stoltenberg. As a result of that meeting, our foreign ministers signed a trilateral memorandum which confirms that Türkiye will at the Madrid Summit this week support the invitation of Finland and Sweden to become members of NATO. The concrete steps of our accession to NATO will be agreed by the NATO Allies during the next two days, but that decision is now imminent. Our joint memorandum underscores the commitment of Finland, Sweden and Türkiye to extend their full support against threats to each other’s security. Us becoming NATO Allies will further strengthen this commitment. Over the past weeks, Türkiye has raised its concerns over the threat of terrorism. Finland has constan