Presidentti Niinistölle Atlantic Council -järjestön palkinto

Tiedote 47/2022
19.9.2022

Tasavallan presidentti Sauli Niinistölle luovutetaan Atlantic Council -järjestön myöntämä Global Citizen -palkinto maanantaina 19. syyskuuta 2022. Palkinto myönnetään vuosittain henkilöille, jotka ovat poikkeuksellisella ja merkittävällä tavalla vahvistaneet transatlanttisia suhteita.

Presidentti Niinistön lisäksi palkinnon saavat Indonesian presidentti Joko Widodo, Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson, Alphabetin ja Googlen toimitusjohtaja Sundar Pichai sekä näyttelijä ja aktivisti Forest Whitaker. Erityisen kunniamaininnan saa edesmennyt Japanin pääministeri Shinzō Abe.

Palkinto luovutetaan juhlaillallisella maanantaina 19. syyskuuta New Yorkissa. Presidentti Niinistön puolesta palkinnon vastaanottaa ulkoministeri Pekka Haavisto, sillä presidentti Niinistö osallistuu Lontoossa kuningatar Elisabet II:n hautajaisiin.

Atlantic Council on yhdysvaltalainen järjestö ja tutkimuslaitos, joka keskittyy ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan sekä transatlanttisiin suhteisiin. Järjestö on perustettu vuonna 1961.

Aiempia palkittuja ovat muun muassa Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Henry Kissinger, Kanadan pääministeri Justin Trudeau ja Norjan pääministeri Erna Solberg.

Palkintoseremonia lähetetään suorana verkkolähetyksenä tiistaina 20. syyskuuta 2022 klo 02.15 alkaen Suomen aikaa (maanantaina 19.9. klo 19.15 New Yorkin aikaa). Tilaisuudessa nähdään myös presidentti Niinistön videopuheenvuoro.

Republikens president Sauli Niinistös anförande i generaldebatten i Förenta nationernas 77:e generalförsamling i New York den 20 september 202220.9.2022 20:42:52 EEST | Tiedote

Herr ordförande, Herr generalsekreterare, Ärade delegater, Mina damer och herrar! Jag vill börja med att gratulera Csaba Kőrösi till hans val till ordförande för generalförsamlingens sjuttiosjunde session. Jag vill också tacka generalsekreterare António Guterres för hans beslutsamma och skickliga ledarskap av Förenta nationerna. Ni kan båda räkna med Finlands orubbliga stöd för ert viktiga arbete under dessa exceptionella tider. Som ämnet för denna session antyder är de utmaningar vi står inför sammankopplade med varandra. Ryssland för ett brutalt krig i Ukraina. Återverkningarna av kriget är redan nu långtgående och allvarliga. De förvärrar de världssamfundets befintliga problem. Den trippelkris som drabbar områdena för energi, livsmedelstrygghet och finansiering tynger särskilt hårt på sårbara länder. Länder som redan lider mest av klimatkrisen och covid-19-pandemin. Detta är verkligen ett avgörande ögonblick, en vattendelare. När vi samlas här har vi en utmärkt möjlighet att föra en

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the 77th General Debate of the United Nations General Assembly, New York, 20 September 202220.9.2022 20:41:40 EEST | Press release

Mr President, Secretary-General, Distinguished Delegates, Ladies and Gentlemen, I would like to start by congratulating Mr. Csaba Kőrösi for his election as the President of the seventy-seventh session of the General Assembly. I also want to thank Secretary-General António Guterres for his determined and skillful leadership of the United Nations. You can both count on Finland’s steadfast support for your important work during these exceptional times. As the topic of this session states, the challenges we are facing are interlocking. Russia is waging a brutal war in Ukraine. The ripple effects of that war are already far-reaching and severe. They are compounding the pre-existing problems faced by the international community. A triple crisis of energy, food security and finance is weighing especially heavily on vulnerable countries. Countries that are already suffering the most from the climate crisis and the covid-19 pandemic. This truly is a watershed moment. As we gather here, we have