Prisma Kaaren verkkokauppa testaa kestokasseja – Muovikassille haetaan toimivia korvaajia

HOK-Elannon Prisma Kaaren verkkokaupan noutopisteessä alettiin kokeilumielessä vuoden alussa pakata asiakkaiden ostokset pantillisiin kestokasseihin. Asiakkaan tilaus pakataan kestokasseihin, ellei hän erikseen toivo muovikasseja.

Pantillisesta kassista peritään kolmen euron (3 €) panttimaksu ja 60 sentin pakkausmateriaalimaksu. Kun kassi palautetaan, asiakas saa kolmen euron alennuskoodin seuraavaan tilaukseen. Pakkausmateriaalimaksulla katetaan muun muassa kestokassien huollon sekä esimerkiksi hedelmien ja vihannesten pakkaamiseen käytettävien biohajoavien pikkupussien kustannuksia. Pakkausmateriaalimaksu veloitetaan myös muovikassitilauksista aiemman käytännön mukaisesti.

Kokeilun taustalla asiakkaiden palautteet muovin vähentämisestä.
– Kysyimme viime vuoden lopulla Alepan ja Prisman verkkokauppa-asiakkailta mielipiteitä parhaasta vaihtoehdosta ostosten kuljettamiseen. Tämä kokeilu on uusin askel kohti muovittomuutta, tavoitteenamme on hakea ratkaisua aidosti kierrätettävään materiaaliin, HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua kertoo.

Alepa Kauppakassissa sekä Prisma Itäkeskuksen ja Triplan noutopisteissä testataan pahvilaatikoiden soveltuvuutta verkkokaupan tarpeisiin. Asiakkaat pitivät laatikoista, mutta kierrätyksen kannalta laatikko ei ole kestävin ja ekologisin vaihtoehto. Laatikoille myös on kysyntää ja moni haluaa sen ensisijaisena.

Nyt kokeilussa olevat kassit on suunniteltu mahdollisimman toimiviksi myös ostostenkeräilijän työn kannalta. Palautuneille kasseille tehdään aistinvarainen arviointi puhtaudesta ja likaantuneet kassit pesetetään tarvittaessa.
– Hygienia on tärkeysjärjestyksessä ykkösenä, mutta turhat pesutkin kuormittavat ympäristöä, Ranua perustelee.

Pantti 3€/tilaus veloitetaan tilaushetkellä. Pantti palautetaan, kun asiakas palauttaa kassit seuraavan noudon yhteydessä. Palautus tapahtuu alekoodilla.

HOK-Elanto testaa parhaillaan pantillisia kestokasseja myös ”kivijalkakaupassa” Keravalla.

Lisätietoja:
verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua, p. 010 76 60264
vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki, p. 010 76 60651
etunimi.sukunimi@sok.fi

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.