Prismoista saa kertakäyttöisiä kasvomaskeja jo nyt – tarjonta laajenee lähiviikkoina

S-ryhmän Prismoissa on ollut jo lähes kahden viikon ajan myynnissä kertakäyttöisiä, Suomessa testattuja kasvomaskeja. Seuraavien viikkojen aikana kasvomaskien tarjonta kasvaa kattamaan myös S-marketit, Salet ja Alepat. Valikoima laajenee lähiviikkoina myös kotimaisen valmistajan tuotteisiin. Lisäksi tarjolla on usean eri valmistajan pestäviä kangasmaskeja. Kotimaisia pestäviä kangasmaskeja myyvät myös Sokos-tavaratalot.

Kuvalähde: 123RF

- Myymme Prismoissa jo nyt laadukkaita, testattuja Foodiqin toimittamia kertakäyttömaskeja. Näiden maskien laatu on erikseen varmistettu Suomessa, kertoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän marketkaupasta.

Myös kotimaisia maskeja saadaan lähiviikkoina kauppoihin.

- Kotimaisia kertakäyttöisiä Sievi-kansanmaskeja on tulossa valikoimiimme touko-kesäkuun vaihteessa. Näiden Teho Filter Oy:n Sievi-maskien materiaalina on suomalaisen Ahlstrom-Munksjön valmistama kuitukangas. Molemmat toimijat ovat kotimaisia luotettavia kumppaneita, jotka ovat nopeasti taipuneet uuden tuotteen tuotantoon ja tuotteiden laatuvaatimukset täyttävät kaikki asettamamme normit maskeille, iloitsee Päällysaho.

Kasvomaskit eli ns. kansanmaskit suojaavat muita ihmisiä maskin käyttäjän pärskeiltä, mutta ne eivät estä käyttäjää itseään saamasta koronavirustartuntaa. Maskia käytetäänkin erityisesti suojaamaan muita ihmisiä, ei niinkään itseä. Tällaiset kasvomaskit näyttävät terveydenhuollossakin käytettäviltä suu-nenäsuojuksilta eli ns. kirurginmaskeilta, mutta niitä ei ole luokiteltu kirurginmaskien tavoin lääkinnällisiksi laitteiksi.

Myös pestävät kangasmaskit ovat yleistyneet koronapandemian myötä, ja moni tekee sellaisia myös itse. Prisman valikoimista löytyy useampia kotimaisten valmistajien kuten Finlaysonin ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja. Sokoksen valikoimista löytyy puolestaan kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.

Kaikkien kasvomaskien käytössä on syytä seurata käyttöohjeita ja esimerkiksi vaihtaa maskia riittävän usein sekä välttää koskettelemasta kasvoja. Kasvomaskit eivät korvaa muita varotoimia kuten käsien pesua ja turvavälejä. Tärkeää on noudattaa Suomen terveysviranomaisten ohjeita kaikissa tilanteissa.

Faktaboksi: Maskit S-ryhmän valikoimissa

-      Kertakäyttöiset kansanmaskit

• ”Kansanmaskeille” ei ole olemassa omia virallisia standardeja suojaavuuden suhteen, mutta ne saattavat vähentää pisaroiden leviämistä ympäristöön esimerkiksi yskäisyn yhteydessä.
  • Prisman valikoimissa nyt Foodiqin kertakäyttöisiä maskeja, tulossa pian Teho Filterin kotimaisia Sievi-maskeja

-      Pestävät kangasmaskit

• Prisman valikoimissa on useampia kotimaisten valmistajien kuten Finlaysonin ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja.
  • Sokoksen valikoimista löytyy kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.

-      Hengityssuojaimet

• Prismassa on yleensäkin rakentamisen ja remontoinnin valikoimissa varsinaisia hengityssuojaimia, jotka suojaavat luokituksensa mukaan käyttäjäänsä esimerkiksi pölyltä tai pärskeiltä.
  • Hengityssuojainten saatavuus on tänä keväänä ollut haasteellista. Prismaan ja Kodin Terraan saadaan kattavammin FFP2-luokan suojaimia myyntiin tämän hetken tiedon mukaan kesän aikana.

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmän marketkauppa, sampo.paallysaho@sok.fi, 010 768 0665

Kuvalähde: 123RF

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.