Prismojen hedelmähävikille uusi elämä – oululainen hävikkiruokayritys laajentuu pk-seudulle

Ruokakauppojen hävikkitalkoot luovat uutta liiketoimintaa. HOK-Elanto on aloittanut hävikkiyhteistyön kiertotalousyritys Ciiyoun kanssa. Pääkaupunkiseudun Prismojen hedelmä-, vihannes- ja leipähävikki jalostuu nyt hävikkituotteiksi.
Hävikkiuhan alla olevat, mutta yhä käyttökelpoiset, elintarvikkeet saadaan kiertoon ja jatkojalostettavaksi jokaisena myyntipäivänä. Kuva: Anna Viro

HOK-Elannon kanssa aloitetun kokeilun ansiosta oululaisyritys Ciiyou laajentaa toimintaansa Pohjois-Suomesta pääkaupunkiseudulle. Neljän helsinkiläisen Prisman ja keskustan Food Market Herkun heviosaston kolhiintuneet omenat, pilkulliset banaanit ja tällin saaneet tomaatit saavat uuden elämän muun muassa hedelmäsalaatteina ja mehuina.

- Pistämme ruokahävikkiä kuriin monin eri keinoin ja etsimme jatkuvasti uusia tapoja hävikinhillintään. Hedelmä- ja vihannesosastolta syntyvä hävikki ei täytä enää myymälän laatukriteereitä. Salsoiksi, salaateiksi ja smoothieiksi jalostetut hyvikkituotteet puolestaan ovat asiakkaalle ekologinen, edullinen ja siksi kiinnostava vaihtoehto. Yhteistyö on jatkumoa hävikkihankkeillemme, kuten marketin käyttökelpoista ruokahävikkiä hyödyntävälle Happy Farmerille -ravintolallemme, kertoo vastuullisuuspäällikkö Satu Kattilamäki HOK-Elannosta.

- Yhteistyön kautta pienennämme yhdessä yritysten kanssa hiilijalanjälkeä. Hyvät kokemukset Pohjois-Suomessa toimivan osuuskauppa Arinan kanssa parin vuoden ajalta kannustivat kokeilun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla HOK-Elannon kanssa, kertoo toimitusjohtaja Sakari Kiviniemi Ciiyousta.

Leipä, banaanit ja salaatit kiertoon jokaisena myyntipäivänä

Hedelmiä ja vihanneksia noudetaan myymälöistä lähes viikon jokaisena päivänä. Näin hävikkiuhan alla olevat, mutta yhä käyttökelpoiset, elintarvikkeet saadaan kiertoon ja jatkojalostettavaksi jokaisena myyntipäivänä. Toiminta tukee osuuskaupan tavoitetta ruokahävikin puolittamiseksi.

Ensimmäiset hyvikkituotteet, kuten kasvissosekeitto, pikkelöidyt kasvikset ja omenamehu, ovat myynnissä Prisma Viikissä. Valikoima vaihtelee päivittäin. Ciiyoun hävikkikeittiö toimii Salmisaaressa energiayhtiö Helenin entisissä tiloissa henkilöstöravintolassa. Helsingissä toimintaa pyörittää ja reseptiikkaa kehittää huippukokki Sami Garam. Jalostetut tuotteet päätyvät myytäväksi takaisin HOK-Elannon myymälöille ja muille Ciiyouun asiakkaille kuten ravintoloille.

- Hedelmä- ja vihanneshävikissä banaanit ovat kilomääräisesti selvästi suurin tuoteryhmä ja sen jälkeen omenat ja rypäleet. Hedelmät ovat helpoimpia jatkojalostettavia, sillä ne sopivat esimerkiksi hedelmäsalaatteihin, smoothieihin ja mehuihin. Valikoima on lähes rajaton ja siksi myös mahdollisuus luoda uusia herkkuja ylijäämästä on kokin unelma, kertoo Helsingissä Ciiyoun toiminnasta vastaava Sami Garam.

Suurin syy hävikkiin ovat pakkauksessa olevat yksittäiset vialliset tuotteet esimerkiksi viinirypälerasioissa tai tomaattirasioissa. Hyödyntämällä rasian käyttökelpoisia tuotteita, koko pakkaus ei mene hukkaan. Yhteistyöstä etsitään ratkaisua myös leipähävikin hyödyntämiselle.

Kohti ruokahävikin puolittamista

S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Viimeisen kuuden vuoden aikana S-ryhmän markettien ruokahävikki on vähentynyt 21 prosenttia. Tällä hetkellä hävikin osuus S-ruokakaupan myynnistä on 1,4 prosenttia. Ruokahävikkiä pistetään kuriin kaikilla eri toimialoilla monin eri keinoin, kuten minimoimalla ruokahävikkiä ennustamisen ja tilaamisen kehittämisen kautta, punalaputetuilla tuotteilla sekä uusilla hukkaeristä tai ylijäämistä tehdyillä hävikkituotteilla.

HOK-Elannossa hävikkiä hillitään monin eri keinoin

- Tärkein työ ruokahävikin torjumiseksi tehdään datapohjaista ennustamista ja tilaamista optimoimalla ennen kuin tuotteet saapuvat myymälään.

- Uusi askel ylijäämätuotteiden hyödyntämiseen on käytössä Helsingin Sokoksen S-marketissa, jossa iso osa hävikkiuhanalaisista tuotteista kerätään yläkerran Happy Farmer -ravintolan keittiön raaka-aineiksi.

- Hävikkiuhan alla olevien tuotteiden alelaputus alkoi lähes 15 vuotta sitten ja -30 % alennuksen rinnalla otettiin käyttöön korotettu -60 prosentin ilta-alekäytäntö vuonna 2015. Alelaputus on herättänyt kiinnostusta maailmalla ruokahävikin torjunnan keinona. New York Times kävi tutustumassa helsinkiläisessä S-market Vallilassa alelaputukseen ja ruokatuotteiden ”happy houriin” vuonna 2019 yhtenä ratkaisuna taklata ruokahävikkiä. Ratkaisusta innostuivat myös eurooppalaiset mediat.

- HOK-Elannon noin sadasta myymälästä luovutetaan myynnistä poistettuja tuotteita yli 80 erilaiselle ruoka-aputoimijalle ja nuorisotaloille.

- Hävikkiravintola Loop on hyödyntänyt HOK-Elannon markettien leipähävikkiä oluen valmistuksessa.

Ciiyou on oululaislähtöinen kiertotalousyritys, joka on perustettu vuonna 2019. Yrityksellä on kymmenen työntekijää, joista puolet Oulussa ja puolet Helsingissä.

Satu Kattilamäki, vastuullisuuspäällikkö, HOK-Elanto, satu.kattilamaki(at)sok.fi, puh. 010 788 0651
Sakari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Ciiyou, sakari.kivimaki(at)ciiyou.fi, puh. 0400 218 775

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo