Proteiinin liikasyönti rehevöittää Itämerta – tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia

Suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mikä rasittaa jätevedenpuhdistusta ja Itämerta. Ylimääräinen proteiini, jota elimistö ei tarvitse, poistuu muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, typpeä joutuu silti Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä. Tavallisen perusruoan syöminen vähentää turhaa typpikuormaa ja auttaa ympäristöä.

Proteiinin liikasyönti on haitaksi niin terveydelle kuin ympäristöllekin. Toisin kuin moni luulee, ylimääräinen proteiini ei varastoidu kehoon tai muutu lihakseksi, vaan osa siitä muuttuu rasvaksi ja loput poistuu elimistöstä muun muassa typpenä virtsan mukana. Mitä enemmän proteiinia syödään yli tarpeen, sitä runsaammin typpeä päätyy jätevesiin ja Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

- Monet eivät osaa arvioida proteiinintarvettaan oikein eivätkä tiedä, että liika proteiinin saanti kuormittaa ympäristöä. Päivittäinen proteiinin saantisuositus on 10–20 % energiaprosenttia eli noin 50–90 grammaa energiankulutuksesta ja painosta riippuen, kertoo Marttaliiton kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen

Proteiinibuumin myötä esimerkiksi proteiinivälipalojen tarjonta on lisääntynyt kauppojen hyllyillä. Tasapainoinen ruokavalio ei tarvitse ylimääräisiä proteiinituotteita, vaan ihan tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia – noudattaa sitten vegaani-, kasvis- tai sekaruokavaliota. Jos ei käytä eläinkunnan tuotteita, täytyy huolehtia siitä, että ruokavaliossa on eri kasvikunnan proteiininlähteitä välttämättömien aminohappojen saannin takaamiseksi.

- Lautasmalli on hyvä ohje tässäkin: paljon kasviksia ja noin neljännes annoksesta proteiinipitoisempaa ruokaa. Proteiinia saa monista muistakin ruoka-aineista kuin lihasta, maidosta tai pavuista. Esimerkiksi täysjyväviljat, siemenet ja pähkinät sisältävät myös proteiinia, Tuovinen muistuttaa.

Proteiinin liikasyönti johtaa turhaan typpikuormaan puhdistuslaitoksilla

Proteiiniin liikasyönti kasvattaa jätevesien typpikuormaa, joka on kasvanut tasaisesti viimeisen 20 vuoden ajan, eikä väestönkasvu riitä sitä selittämään. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, esimerkiksi Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa noin 90 %, silti typpeä päätyy Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä.

HSY:n strategisena tavoitteena on, että vuosittainen typpimäärä vesistöön kahdelta puhdistamolta olisi yhteensä 1000 tonnia, kun vuonna 2020 se oli 1134 tonnia ja vuonna 2019 1243 tonnia.

- Tämä on haasteellinen ja vaikeasti saavutettava tavoite. Kun Espoon Blominmäen uusi puhdistamo otetaan käyttöön vuonna 2022, typenpoistoteho tulee kasvamaan merkittävästi, sanoo HSY:n jätevedenpuhdistuksen tuotantoyksikön päällikkö Marina Graan

HSY:n Ilmastoinfo ja Marttaliitto herättelevät 18.5. alkavassa kampanjassa pääkaupunkiseutulaisia miettimään liiallisen proteiinin syönnin vaikutuksia sekä terveyteen että Itämereen. Oikean proteiinimäärän arvioimiseksi voi hyödyntää Marttojen kokoamia viikon ateriaesimerkkejä seka-, kasvis- ja vegaaniruokavalioille. Ateriamallit löytyvät osoitteesta hsy.fi/typpikuorma.

HSY:n Ilmastoinfon projektipäällikkö Mira Soini, puh. 040 503 6220

HSY:n jätevedenpuhdistuksen tuotantoyksikön päällikkö Marina Graan, puh. 050 336 3330

Marttaliiton kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen, puh. 050 308 9434

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia ilmastoystävälliseen elämään ja taloyhtiöitä sekä pk-yrityksiä ilmastoystävällisiin ratkaisuihin. Toimintamme pohjana on neljä pääteemaa: asuminen ja energia, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen. Tuomme teemoja esiin erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja kampanjoissa eri puolilla pääkaupunkiseutua. Teemme kokeiluja, tarjoamme uusia ratkaisuja ja viemme ne sinne, missä hiilijalanjälkeen vaikuttavia valintoja tehdään. Toimimme yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Martat on kotitalousneuvontajärjestö, jonka tehtävänä on edistää kotien ja perheiden toimivaa ja kestävää arkea. Martoissa tahto osata itse muuttuu toiminnaksi. Marttatoiminta vahvistaa tulevaisuustaitoja ja jatkuvaa oppimista. Toiminnassamme löytää ja oppii yhdessä tekemällä ne arjen tiedot ja taidot, jotka tekevät omasta elämästä rikkaampaa. Arjen sujuminen antaa voimia toteuttaa niitä asioita, jotka itselle ovat elämässä tärkeitä. Toimimme elinvoimaisena koko Suomessa ja siirrämme arjen taitoja sukupolvelta toiselle. Otamme kantaa kestävän ja yhdenvertaisen arjen puolesta. Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta Suomessa ja kansainvälisesti. Martoissa ammattilaiset ja jäsenet, martat, toimivat rinta rinnan.

#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?29.4.2021 14:08:01 EEST | Tiedote

Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta21.10.2020 08:03:00 EEST | Tiedote

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EET | Tiedote