Psykologiliitto opiskelijoiden mielenterveyspäivänä: Korkeakoulujen opintopsykologit lakisääteisiksi

Opiskelijoiden mielenterveyspäivää vietetään 22.4.2021 teemalla Avun arvoinen. Suomen Psykologiliitto osallistuu päivään, ja ilmaisee huolensa opiskelijoiden hyvinvoinnista. Psykologiliitto vaatii opintopsykologien palvelujen tuomista kaikkien korkeakouluopiskelijoiden saataville tekemällä ne lakisääteiseksi.

Koronavirusepidemian vuoksi suuri osa korkeakoulujen opetuksesta on muuttunut etäopiskeluksi, mikä on vaikuttanut opiskelijoiden hyvinvointiin kielteisesti monin eri tavoin. Etäopiskelu on heikentänyt monen opiskelumenestystä ja -motivaatiota. Jaksaminen on kortilla, ja osa opiskelijoista on alkanut epäillä alavalintaansa tai kyseenalaistaa sitä, pärjääkö ylipäätään korkeakouluopinnoissa.

Opintopsykologi on oikea ammattilainen auttamaan opintoja koskevissa haasteissa. Opintopsykologin työ on opiskelukyvyn tukemista ja edistämistä. Opintopsykologit ovat osa korkeakoulun organisaatiota, eli he tuntevat opiskelu- ja toimintaympäristön hyvin. He myös konsultoivat opetus- ja ohjaushenkilöstöä.

Tällä hetkellä laki ei kuitenkaan velvoita korkeakouluja tarjoamaan opintopsykologien palveluja opiskelijoille. Tämä asettaa eri korkeakouluissa opiskelevat eriarvoiseen asemaan. Monissa korkeakouluissa opintopsykologeja ei ole riittävästi tarpeeseen nähden. On myös korkeakouluja, joissa opintopsykologin palveluja ei ole lainkaan tarjolla. Psykologiliitto vaatiikin, että opintopsykologipalvelut tulisivat lakisääteisiksi.

– Opiskeluaika on haastavaa. Se sijoittuu usein nuoren aikuisen ikävaiheeseen, jolloin tapahtuu kehityksellisestikin paljon asioita, kertoo Suomen Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola. – Sen lisäksi, että opiskelijat pohtivat paljon tulevaa työuraa ja työelämään siirtymistä, opiskelijat keskustelevat opiskelupsykologin kanssa esimerkiksi opiskelutaidoista ja uupumisesta.

Opintopsykologipalvelut ovat yhteisöllistä, ennaltaehkäisevää apua. Opintopsykologin varhainen matalan kynnyksen tuki opiskeluun ja mielenterveydelle vähentää ongelmien kasvamista suuremmiksi ja raskaamman avun tarvetta myöhemmin.

Opiskelijoita auttaa myös YTHS, joka keskittyy enemmän jo todettujen mielenterveyshäiriöiden hoitoon.  Psykologiliitto korostaa, että on ensiarvoisen tärkeää turvata YTHS:n mielenterveyspalvelujen resurssit, kun myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat tulleet YTHS:n piiriin ja koronapandemia haastaa hyvinvointia. Riittävä resursointi ennaltaehkäiseviin opintopsykologin palveluihin ja perustason hoitoon YTHS:llä vähentää tarvetta erikoissairaanhoidolle ja Kelan rahoittamille kuntoutuspsykoterapioille.

Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa19.4.2021 09:51:36 EEST | Tiedote

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.

Koronakriisin keskellä tarvitaan panostuksia opiskeluhuoltoon31.3.2021 08:18:26 EEST | Tiedote

Koronakriisi ja poikkeusolot vaikuttavat jokaiseen lapseen, nuoreen ja perheeseen. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen poikkeusoloissa ja kriisin jälkihoidossa on yhteiskuntamme tärkeimpiä tehtäviä. Opiskeluhuollon rooli tässä työssä on merkittävä. Koronakriisin myötä koulujen opiskelijahuoltoa on vahvistettava, ei ajettava sitä hallinnollisiin muutoksiin. Hallituksen esitys opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämisestä hyvinvointialueille on peruttava.

Koulupsykologin työ on koulussa19.2.2021 12:39:54 EET | Tiedote

Suomen Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola oli 19.2.2021 eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Hallitus esittää edelleen, että uudistuksen yhteydessä opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit siirrettäisiin perustettaville hyvinvointialueille. Psykologiliitto vastustaa siirtoa, sillä se olisi epätarkoituksenmukainen ja vaarantaisi kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän yhteisöllisen työn.