Psykonet ja Psykologiliitto selvittävät psykologien tarvetta – saatavuudesta pääsevät nyt kertomaan työnantajat

Suomen Psykologiliitto ja Psykologian koulutusalan yliopistoverkosto Psykonet kartoittavat, miten suuri tarve psykologeille Suomessa on ja miten paljon psykologeja on saatavilla. Psykologien tarvetta ja saatavuutta selvitetään sekä sovellusalakohtaisesti että maantieteellisesti.

Kartoitus toteutetaan kyselyllä, joka lähetetään psykologien esihenkilöstölle, rekrytoijille sekä psykologipalveluja ostaville organisaatioille. Muun muassa kuntatyönantajat pääsevät lisäämään tietämystä siitä, miten psykologien tarve jakautuu eri alueilla ja millaista osaamista psykologeilta kaivataan.

Kartoituksella pyritään myös tuomaan esille psykologien tarpeeseen ja saatavuuteen vaikuttavia taustatekijöitä. Työnantajilla on ensimmäistä kertaa tilaisuus viestiä suoraan alan ammattiliitolle sekä koulutusorganisaatioille käsityksiään esimerkiksi syistä, joiden takia psykologien rekrytointi on haastavaa tai vaihtuvuus organisaation psykologihenkilöstössä on suurta.

- On välttämätöntä, että psykologin palveluita ja osaamista on käytettävissä joka puolella maatamme, kaikille kansalaisille ja muille sitä tarvitseville. Suomen väestö- ja kuntarakenne sekä kiihtyvä kaupungistuminen ja ihmisten pakkautuminen etelään ovat yhteinen haaste kaikille toimijoille, toteaa Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola.

Vastaavan laajuista kartoitusta ei ole aikaisemmin tehty, mutta muun muassa työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometri sekä Psykologiliiton jäsentutkimukset ovat antaneet osviittaa psykologien tarpeesta ja saatavuudesta. Työnantajien näkemyksiä ei ole aiemmin kartoitettu. Kartoituksen tuottama tieto on merkityksellistä myös koulutusorganisaatioiden kehittämistyössä.

- Tämä kysely tarjoaa työnantajille ainutlaatuisen tilausuuden eritellä ja kuvata tarvettaan. Kyselyn vastaukset toivottavasti antavat tärkeää tietoa siitä, miten koulutuskentän tulisi kehittyä vastatakseen näihin tarpeisiin, kertoo Psykonetin koordinaattori Tanja Sarlin  –Emme halua toimia mututuntumalla, vaan tarpeiden tunnistaminen vaikuttaa siihen, miten psykologien koulutusta suunnitellaan ja järjestetään ja millaiset rahoitusratkaisut toimivat sen järjestämiseksi.

Kysely lähetetään työnantajille joulukuussa, ja raportti julkaistaan keväällä 2021.

Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa19.4.2021 09:51:36 EEST | Tiedote

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.

Koronakriisin keskellä tarvitaan panostuksia opiskeluhuoltoon31.3.2021 08:18:26 EEST | Tiedote

Koronakriisi ja poikkeusolot vaikuttavat jokaiseen lapseen, nuoreen ja perheeseen. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen poikkeusoloissa ja kriisin jälkihoidossa on yhteiskuntamme tärkeimpiä tehtäviä. Opiskeluhuollon rooli tässä työssä on merkittävä. Koronakriisin myötä koulujen opiskelijahuoltoa on vahvistettava, ei ajettava sitä hallinnollisiin muutoksiin. Hallituksen esitys opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämisestä hyvinvointialueille on peruttava.

Koulupsykologin työ on koulussa19.2.2021 12:39:54 EET | Tiedote

Suomen Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola oli 19.2.2021 eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Hallitus esittää edelleen, että uudistuksen yhteydessä opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit siirrettäisiin perustettaville hyvinvointialueille. Psykologiliitto vastustaa siirtoa, sillä se olisi epätarkoituksenmukainen ja vaarantaisi kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän yhteisöllisen työn.