PTT:n Markus Lahtinen: Suomessakin pitäisi harkita bensa- ja dieselveron väliaikaista alennusta

Suomen pitäisi harkita bensan ja dieselin verotuksen laskemista syksyn budjettiriihessä, ehdottaa Pellervon taloustutkimus PTT:n toimitusjohtaja Markus Lahtinen blogissaan. Lahtisen mukaan on riski, että kansalaisten tuki Venäjän-vastaisille pakotteille ja Ukrainan tukemiselle vaarantuu, jos kotitalouksien taloushuoliin ei vastata. Nykyisessä sotatilanteessa taloutta ei voi arvioida irrallaan turvallisuuspolitiikasta.

"Sodan pitkittyessä on riskinä, että haitalliset vaikutukset rapauttavat kansalaisten tuen pakotteille. Vaikka suomalaisten tuki oli keväällä tehdyssä kyselyssä muuta Eurooppaa vankempaa, taloudellisen tilanteen heikentyminen sodan pitkittyessä voi vaarantaa myös suomalaisten tuen sodan voittamiseksi tarvittaville päätöksille", Markus Lahtinen kirjoittaa.

Tällä viikolla julkaistussa Eurobarometri-kyselyssä Venäjä-pakotteet saavat lähtökohtaisesti laajaa kannatusta EU-kansalaisilta. Sen sijaan jopa noin 60 prosenttia eurooppalaisista ei ole valmis siihen, että pakotteet nostavat energian tai elintarvikkeiden hintoja.

Monet Suomen tyypilliset verrokkimaat, kuten Ruotsi, Saksa ja Hollanti, ovat tehneet päätöksiä energian hintaan vaikuttavien verojen laskemisesta, ja kaikkien ratkaisut pitävät sisällään bensan ja dieselin verotuksen keventämisen. Vaikka näidenkään verojen laskeminen ei ole valtiontaloudelle ilmaista, alennuksen kustannus on paljon esimerkiksi merkittäviä tuloverojen alennuksia pienempi, Lahtinen sanoo.

"Vaikka pelkästään talouden hoidon kannalta tarkasteltuna hinnannousua ei pitäisi pyrkiä hyvittämään kotitalouksille, nykyisessä sotatilanteessa taloutta ei voi arvioida irrallaan turvallisuuspolitiikasta. Jos kotitalouksia ei tulla lainkaan vastaan, otetaan liian suuri riski kansalaisten tuen menettämisestä."

Markus Lahtisen mukaan veronalennuksella tulisi tavoitella merkittävää parinkymmenen sentin laskua litrahintoihin, jotta kansalaiset huomaisivat muutoksen. Päätöksen pitäisi kuitenkin olla ehdottomasti määräaikainen ja raueta ilman erillistä päätöstä jatkosta.

"Tällä tavoin rajoitetaan haitallisia vaikutuksia valtiontaloudelle ja muistutetaan siitä, että ilmastopolitiikan tavoitteet edellyttävät korkeata fossiilisen energian verotasoa myös jatkossa."

Lahtinen kirjoittaa blogissaan, että hintojen ja suhdannetilanteen vakauttaminen on äärimmäisen tärkeää kansalaisten pelkojen hälventämiseksi. Venäjän häviö edellyttää yhtenäistä länttä, ja yhtenäisyys on uhattuna, jos ihmiset kokevat jääneensä yksin kantamaan sodan kustannuksia.

Koko blogi on julkaistu PTT:n verkkosivuilla: https://www.ptt.fi/julkaisut-ja-hankkeet/uutiset/tarkeinta-on-turvallisuus-suomessakin-pitaisi-harkita-bensaveron-laskemista-jotta-kansalaisten-tuki-pakotteille-ei-vaarannu.html

PTT:n tilannekatsaus: Sodan vaikutukset alkavat vasta näkyä ruokamarkkinoilla14.6.2022 10:04:07 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset alkavat vasta näkyä ruokamarkkinoilla, ja epävarmuus voi jatkua useiden vuosien ajan, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n maa- ja elintarviketalouden tilannekatsaus. Kevään aikana sekä maatalouden tuottajahinnat että ruuan kuluttajahinnat ovat nousseet nopeasti ja nousupaine jatkuu yhä. Hinnat voivat jäädä pidemmäksi aikaa korkeammalle kuin mitä tavanomainen hintataso oli ennen pandemiaa ja sotaa.

Suomessa yhä niukasti keskisuuria kasvuyrityksiä - kiriapua voisi saada liiketoiminnan ekosysteemeistä9.6.2022 08:57:26 EEST | Tiedote

Keskisuurten kasvuyritysten määrä on Suomessa edelleen pieni, ja yritysten nopea kasvu melko harvinaista, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n raportti. Keskisuurten yritysten merkitys on kuitenkin kokoaan suurempi, ja digitalisaatio sekä vihreä siirtymä voivat toimia niiden kasvun vauhdittajina. Yritysten määrän lisäämisessä auttaisivat ekosysteemiajattelu ja julkisten tukien parempi kohdentaminen.

MUISTUTUSKUTSU: Miten tukea keskisuurten yritysten kasvua, kansainvälistymistä ja resilienssiä? - Tutkimusraportin julkistus 9.6. klo 9.00 7.6.2022 09:16:41 EEST | Kutsu

Keskisuuret yritykset ovat merkittävä työllistäjä - miten huolehditaan siitä, että ne menestyvät digitalisaation ja vihreän siirtymän murroksissa? Tule kuuntelemaan Pellervon taloustutkimus PTT:n ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n arvioita keskisuurten kasvuyritysten tilanteesta ja suosituksia niiden kasvun edistämiseksi.