Puhelu- ja datamäärissä selvä kasvu DNA:lla – koronatilanne sai ihmiset soittelemaan toisilleen

DNA:n verkossa on nähtävissä selvä kasvu puheminuuttien määrässä ja datankäytössä viime viikon lopulla. Myös maanantain etätyöpiikki näkyy jo datamäärässä.

Suomalaiset ovat soitelleet toisilleen viime viikon aikana huomattavasti tavallista enemmän. Jo alkuviikosta puheluiden kokonaismäärä oli jo tavanomaista korkeammalla, mutta suurin hyppäys tapahtui torstaina 12. maaliskuuta. Puheluliikenteen kasvu 12.–15.3. oli jopa 40 prosenttia tavalliseen loppuviikkoon ja viikonloppuun nähden.

”Emme kuitenkaan ole lähelläkään verkon ruuhkautumista puhelumäärien vuoksi”, huomauttaa välitysverkkojen johtaja Ville Virtanen.

Puhelumäärää seurataan kullakin hetkellä puheluihin käytettävän palvelinkuormituksen perusteella. Näin ollen datasta voidaan arvioida sekä puheluiden määrän että niiden pituuden kasvaneen. Puheluiden määrä on tavallisesti viikonloppuisin n. 30–35 % arkipäiviä vähäisempää, mutta viime viikonlopun puhelumäärät nousivat jo tavallisen arkipäivän tasolle.

Datamäärä kasvanut – lisääntynyt etätyö näkyy jo

Myös mobiilidatan määrässä oli perjantain ja sunnuntain välillä nähtävissä selvä, alle 10 prosentin kasvu. Maanantaina aamupäivän aikana mobiilidataa käytettiin jopa 34 % edellisen maanantain vastaavaa ajanjaksoa enemmän.

”Tämä ei ole selitettävissä millään tavallisella liikenteen kasvulla. Arvioinkin merkittävän osan kasvusta johtuvan lisääntyneestä etätyöstä ”, Virtanen toteaa.

Kiinteässä verkossa datankäyttö on kasvanut hieman maltillisemmin. Kasvua oli loppuviikosta nähtävissä alle 10 prosenttia tavalliseen tilanteeseen verrattuna.

Tämänhetkinen pullonkaula etäyhteyksissä vaikuttaisi olevan VPN-yhteyksien riittävä määrä. Sopimukset VPN-palveluntarjoajien kanssa onkin syytä tarkistaa.

Verkkojen toimintavarmuus hyvä myös epidemia-aikana

Tavallisesti dataa käytetään eniten iltaisin, noin kello 20–22 välillä. Nyt nähty kasvu datamäärissä on kuitenkin osunut muihin aikoihin, eli tasaisemmin pitkin päivää. DNA:n verkkoon on varattu tavallisesti paljon ylikapasiteettia, sillä mitoitukset tehdään aina kovimman piikin mukaan.

Verkkojen hallintaa on DNA:lla hajautettu koronaviruksen vuoksi fyysisesti eri sijainteihin, jotta toimintavarmuus voidaan taata epidemiatilanteen pahentuessakin. Operoinnin työntekijöistä on myös ohjeistettu tekemään etätöitä, jotta he eivät sairastuta toisiaan.

”Olemme myös varmistaneet, että varaosia verkkoelementtien huoltamiseksi riittää ja on varastossa useammaksi kuukaudeksi”, Virtanen summaa.

Ville Virtanen, johtaja, välitysverkot, puh. 044 220 3272, ville.virtanen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa20.3.2020 13:02:59 EETTiedote

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa19.3.2020 08:00:00 EETTiedote

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.