Puhti Lab Oy

Puhti tutki, miten suomalaiset seuraavat terveyttään verikokeilla - Oman terveyden seuranta alkaa aivan liian myöhään

Puhdin teettämä kysely* kertoo, että 30-50-vuotiaista suomalaisista 56% ei ole mitannut kolesteroliarvojaan viimeisen kahden vuoden sisään. Alle 30-vuotiaista 62% ei ole mitannut kolesterolia koskaan tai ei osaa sanoa, onko arvoa mitattu. Vastaavasti puolet 30-50-vuotiaista ja yli puolet alle 30-vuotiaista ei ole mitannut verensokeriaan kahden vuoden sisään. Sen sijaan vanhemmista ikäryhmistä noin 80% on tarkistanut kolesterolin ja verensokerin viimeisen kahden vuoden aikana.

Terveyden seuranta alkaa aivan liian myöhään

”Nykylääketiede pärjää erinomaisesti akuuttien vakavien sairauksien hoidossa, mutta pitkäaikais- ja elämäntapasairauksien kohdalla tulokset ovat selvästi heikommat. Näiden sairauksien määrä on räjähtänyt ja olemme jo nyt pahoissa vaikeuksissa. Tilanne pahenee entisestään ylipainon lisääntymisen ja väestön ikääntymisen myötä. Ainut kestävä ratkaisu on näiden sairauksien ennaltaehkäisy ajoissa”, eLääkäri.fi-palvelun perustaja ja Puhdin asiantuntijalääkäri Kimmo Salminen toteaa.

Ylipainon kertyminen ja tämän myötä alttius sydän- ja verisuonitaudeille ja diabetekselle alkaa usein jo nuoruudessa. On tärkeä saada ihmiset itse kiinnostumaan oman terveytensä hoitamisesta riittävän aikaisin. Omien arvojen seuranta ja niissä tapahtuvat muutokset voivat motivoida kestävän elämäntapamuutoksen tekemiseen. Testeistä voi myös löytyä selitys koettuihin oireisiin kuten väsymykseen”, Salminen jatkaa.

Vain harva mitannut koskaan D-vitamiinitasonsa

Vain 35% suomalaisista on joskus mitannut D-vitamiinitasonsa. Mediassakin paljon esillä olleen ferritiinin on puolestaan mitannut lähes yhtä moni nainen kuin kolesterolin viimeisen 12 kuukauden aikana. Rautavarastoista kertovan ferritiinin sanoo mitanneensa 31% naisista ja kolesterolin 35% viimeisen 12 kuukauden sisään. On kuitenkin huomattava, että yli 40% naisista ei ole koskaan mitannut ferritiiniä tai ei ainakaan osaa sanoa, onko mitannut sitä.

”D-vitamiinin puutos on varsin yleistä Suomen pohjoisen sijainnin vuoksi ja taso olisi hyvä mitata ainakin kerran pimeään vuodenaikaan. Raudan riittävä saanti vaikuttaa jaksamiseen ja yleisvointiin. Kuukautisvuodon aiheuttaman raudan menetyksen vuoksi raudanpuute on verrattain yleistä nuorilla naisilla.  Erityisesti kasvissyöjien ja vegaanien tulisi kiinnittää huomiota riittävään raudan- ja D-vitamiinin saantiin”, lääkäri Kimmo Salminen toteaa.

Terveyden omaseuranta lisääntymässä

Ihmisten kiinnostus oman hyvinvoinnin ja terveyden mittaamisen eri välinein on lisääntymässä. Tämä näkyy myös Puhdissa, joka tuo laboratoriokokeet helposti saataville. “Puolen vuoden aikana Puhdin kautta omat arvonsa on tarkastanut jo 5000 ihmistä. Asiakkaista 90% sanoo varmasti suosittelevansa palvelua ystävilleen”, kertoo Puhdin  toimitusjohtaja Tero Era.

* Tutkimuksen tiedot kerättiin tutkimustoimisto IROn paneelissa nettikyselynä ja siihen vastasi 1000 täysi-ikäistä suomalaista 17.-25.6.2019. Tutkimuksen virhemarginaali on maksimissaan +/- 3 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen teetti Puhti, www.puhti.fi

Puhti

Tero Era, toimitusjohtaja, Puhti Lab Oy, 050 541 6337, tero.era@puhti.fi

Kimmo Salminen, Puhdin asiantuntijalääkäri ja eLääkäri.fi-palvelun perustaja, 044 543 6192, kimmo@elaakari.fi

Puhti Lab Oy
Sofiankatu 4c

Puhti yrityksenä

Puhti, viralliselta nimeltään Puhti Lab Oy, on suomalainen yritys, joka auttaa seuraamaan ja kehittämään omaa terveyttä ja hyvinvointia. Puhti tekee perinteisistä verikoetuloksista helposti ymmärrettäviä ja seurattavia. Se auttaa huomaamaan poikkeamat ja muutokset omissa arvoissa.

Sopivan testipaketin tilaaminen Puhdin nettisivuilta on helppoa ilman lääkärin lähetettä. Testeihin on myös helppo mennä. Verikokeen voi ottaa 24 paikkakunnalla Suomessa. Puhti tekee testauksessa yhteistyötä SYNLABin kanssa, joka on Euroopan johtava yritys laboratorioalalla. Asiakas pääsee katsomaan tuloksia omalta Puhti-sivultaan, yleensä jo testiä seuraavana päivänä. Raportilta voi tilata tarvittaessa lääkärin tai ravitsemusterapeutin neuvonnan. eLääkäri-palvelun lääkäri tutustuu tuloksiin ja soittaa asiakkaalle tunnin sisään.
www.puhti.fi