Puistokatu 4

Puistokatu 4:n avajaisnäyttelyssä tuhansia kävijöitä – seuraavaksi talossa alkaa työ ekologisesti kestävän tulevaisuuden puolesta

Puistokatu 4:n avajaisnäyttelyä saapui katsomaan Kaivopuistoon noin 5300 kävijää. Tieteen ja toivon taloon muuttavat seuraavaksi ympäristökriisin parissa työskentelevät tutkijat, yhteiskunnalliset toimijat, yritykset ja organisaatiot. Haku tutkija- ja toimijapaikkoihin on auki nyt!
Kuva: Eetu Ahanen

Puistokatu 4:n 14 huonetta -avajaisnäyttely sekä näyttelyn yhteydessä järjestetty oheisohjelma keräsi kahden viikon aikana kaikkiaan 5300 silmäparia.

Tiedettä ja taidetta yhdistelleessä 14 huonetta -näyttelyssä oli esillä muun muassa ympäristötunteita, empatiaa ja luontokatoa käsitelleitä teoksia Rosa Liksomilta, Jani Toivolalta, Emilia Hernesniemeltä,  Teemu “Ukkeli” Keisteriltä, Landys Roimolalta, Enni-Kukka Tuomalalta, WAUHAUSilta, Veli Studiolta, Soil Searchers Collectivelta, Skideiltä, Sivuun Ensembleltä sekä Helsingin kuvataidelukio Torkkelin ja Teatterikorkeakoulun esittävien taiteiden lavastuksen opiskelijoilta.

Puistokatu 4:n avajaisviikkojen ohjelmaan kuului näyttelyn lisäksi Silentopia-esitys, Taiteiden yönä Puistokadulla järjestetty Dark Drag -klubi sekä Helsingin juhlaviikkojen yhteydessä Huvilanrannassa pidetty Friendly Demonstration -keskustelu.

“Puistokatu 4:n toiminnan ytimessä on planeetan rajoihin mahtuvan hyvän elämän normalisoiminen ja tavoittelemisen arvoisen tulevaisuuden rakentaminen. Talon avautumisen yhteydessä missiomme näkyivät muun muassa taidenäyttelyn, burleskiklubin ja toiveikkaan keskustelun muodossa. Reittejä toimijuuteen on monenlaisia, ja olemme iloisia että viestimme resonoi niin laajasti”, Puistokatu 4:n kokemusjohtaja Nina Ruotsalainen kertoo.

Syksyllä Puistokadulla alkaa työ ekologisesti kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi

Lokakuusta 2022 alkaen Puistokatu 4 siirtyy ekologisen kriisin ratkaisusta kiinnostuneiden tutkijoiden, toimijoiden ja kansalaisten käyttöön.

Talon ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen tulee tiloja ympäristökriisin parissa työskenteleville yhteiskunnallisille toimijoille, organisaatioille ja yrityksille. Toiseen kerrokseen muuttavat myös Tiina ja Antti Herlinin säätiön, Maj ja Tor Nesslingin säätiön sekä Ympäristötiedon foorumin henkilökunta. Talon kolmanteen kerrokseen avautuu puolestaan Tiedevintti, yhteisöllinen työtila ympäristökriisin kanssa työskenteleville tutkijoille.

Haku sekä tutkija- että toimijapaikkoihin on auki nyt!

Puistokadulla tullaan lisäksi järjestämään lokakuusta alkaen säännöllisesti kaikille avointa ohjelmaa, ja talon ensimmäiseen kerrokseen avautuu kaupunkilaisten vapaaseen käyttöön tarkoitettu kirjastohuone. Lisäksi suurta suosiota nauttiva kortteliravintola Elm jatkaa toimintaansa talon ensimmäisessä kerroksessa tavalliseen tapaan.

“Ekologinen kriisi koskettaa meistä jokaista, joten Puistokatu 4:n tilaisuudet on suunnattu kaikille. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa käsitellä näitä asioita, ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää kuplien yli kuulemista”, kertovat Puistokatu 4:n toiminnanjohtajuuden jakavat Anna Herlin (Tiina ja Antti Herlinin säätiö) ja Minttu Jaakkola (Maj ja Tor Nesslingin säätiö).

Puistokatu 4 on remontin yhteydessä muutettu esteettömäksi ja siellä vaalitaan turvallisemman tilan periaatteita.

Kuva: Eetu Ahanen

Puistokatu 4

Puistokatu 4 on Kaivopuistossa sijaitseva tieteen ja toivon talo, joka edistää ekologisessa kriisissä tarvittavaa nopeaa kulttuurin muutosta ja normalisoi planeetan rajoihin mahtuvan hyvän elämän. Talo toimii alustana kohtaamisille, yhteistyölle, tutkimukselle ja tapahtumille. Puistokatu 4:n kaikille avoin toiminta käynnistyy syksyn 2022 aikana.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Puistokatu 4

Kaivopuistoon aukeaa suuren avajaisnäyttelyn saattelemana tieteen ja toivon talo – ainutlaatuinen konsepti tarjoaa tilat ekologisen kriisin parissa työskenteleville tutkijoille, toimijoille ja yrityksille8.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Syksystä 2020 saakka peruskorjauksessa ollut arvohuvila Puistokatu 4 aukeaa yleisölle porrastetusti kesän aikana. Tiina ja Antti Herlinin säätiön kunnostamassa talossa pyritään etsimään ratkaisuja kestävään tulevaisuuteen tarjoamalla puitteet paitsi tieteen tekemiselle myös luovalle ilmaisulle, ympäristötunteille ja esteettisille elämyksille.