Pumppaamopäästöjä Vantaanjokeen on saatu vähennettyä merkittävästi

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen eteen on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2012, ja pitkäjänteisen työn tuloksena ylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi.

Ylivuodot ovat tilanteita, joissa jätevettä joutuu verkostosta tai pumppaamoista ympäristöön. Ylivuotoja syntyy vain poikkeuksellisissa tilanteissa. Ne johtuvat yleensä rankkasateista ja sulamisvesistä, sähkökatkosta pumppaamolla tai verkoston rikkoutumisesta tai tukoksesta. Vantaanjoen alueella jätevedenpumppaamojen vikaantumiset ja niistä johtuvat ylivuodot ovat vähentyneet.

Vuosina 2012 ja 2013 vesilaitosten yhteistyössä laatima pumppaamoiden suunnittelun, käytön ja huollon toimintamalli on tuonut parhaat toimintatavat käyttöön ja osaltaan vähentänyt päästöjä. Toimintamallia päivitettiin ja täydennettiin ympäristöministeriön tukemassa VIPPA-hankkeessa vuonna 2020 ja nyt se on julkaistu muillekin vesihuoltolaitoksille käytettäväksi sivulla: www.hsy.fi/vippa.

Hulevedet usein syyllisiä ylivuotoihin

Jätevesiylivuotojen syntymisessä myös kiinteistöjen toimenpiteillä on merkitystä. Huonokuntoisten viemäriputkien ja kiinteistöiltä suoraan jätevesiviemäriin johdettujen hulevesien aiheuttamat järjestelmän ylikuormitustilanteet ovat tavallisia esimerkiksi rankkasateiden yhteydessä.

Hankkeessa tuotettiin kiinteistöjen viemärisaneeraukseen liittyviä animaatiovideoita, joiden tarkoituksena on oivalluttaa kiinteistönomistajia ymmärtämään omaa rooliaan ylivuotojen syntymisessä. Niitä saa vapaasti hyödyntää esimerkiksi vesilaitosten omassa viestinnässä.

Uutta teknologiaa kokeilussa

Hankkeessa pilotoitiin viittä erilaista pumppaamoiden toimintavarmuuteen, energiatehokkuuteen tai ylivuotojen hallintaan tähtäävää teknologiaa. Uusien teknologioiden pilotointi tuotti käytännöllistä tietoa siitä, mitä niiden laajempi käyttöönotto merkitsisi asennusten, huoltojen, seurannan ja muiden toimintamallien kannalta, sekä ymmärrystä kyseisten teknologioiden tuottamasta lisäarvosta.

Yhteistyötä vesilaitosten kesken

Hankkeen vastuullinen vetäjä oli Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja siihen osallistuivat vesihuoltolaitokset Riihimäeltä, Hyvinkäältä, Nurmijärveltä, Tuusulasta, Keravalta ja Järvenpäästä. Lisäksi hankkeessa ovat olleet mukana Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä sekä Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry.

Ympäristöministeriön rahoittaman VIPPA-hankkeen tulokset on julkaistu hankkeen sivuilla: www.hsy.fi/vippa.

projektipäällikkö, ympäristöasiantuntija Aninka Urho

aninka.urho(a)hsy.fi puh. 050 4123 177

HSY kysyi ideoita lajittelun järjestämisestä kotona – nyt ideat testataan23.2.2021 10:14:33 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sai Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailuun lähes viisikymmentä ehdotusta. Kilpailu käytiin kahdessa sarjassa ja sen tavoitteena oli löytää urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin, helpottamaan lajittelua arjessa. Ideat arvioi monialainen tuomaristo. Voitokkaiksi ratkaisuiksi valittiin ReCube (Matti Heinonen, 1. sija), Carousel (Liubov Obraztcova, 2. sija) ja Fold (Isac Lindberg ja Jeremy Bengts, 3. sija). Lisäksi kunniamaininta myönnettiin ratkaisulle POI - Dekiru! Sorting system (Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi). Ratkaisuja testataan ja kehitetään kodeissa kevään aikana yhteistyössä muun muassa Y-Säätiön ja Espoon Asunnot Oy:n kanssa.

Jäteveden lämpö kiinnostaa – kokonaistarkastelu tarpeen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi22.2.2021 09:05:00 EETTiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon ja perusteltua kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt yhteishankkeen, jossa tutkitaan jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

HSY:n hallituksen päätökset 19.2.202119.2.2021 11:28:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa tehdä vesihuollon suunnittelupalveluiden hankintaan puitesopimukset Espoon katujen suunnitteluun seuraavien konsulttien kanssa: Ramboll Finland Oy, FINNMAP Infra Oy, Destia Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Sitowise Oy, Afry Finland Oy, WSP Finland Oy sekä FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Hallitus päätti antaa lausunnot valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti lukuun ottamatta kohtaa 3, jossa hallitus päätti merkitä tiedoksi kokouksessa täsmennetyn sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman vuodelle 2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cg

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.2.202117.2.2021 07:49:32 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.2.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon suunnittelupalveluiden hankinnasta Espoon katujen suunnitteluun valituilta konsulteilta sekä lausuntojen antamisesta valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus saa tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi