Punainen Risti auttaa koronarokotuksissa Rovaniemellä

Uusille vapaaehtoisille on suuri tarve.

Rokotuksissa avustaminen jatkuu Rovaniemellä alustavasti toukokuun loppuun saakka ja vapaaehtoisilla on jokaisena arkipäivänä kolme 3 tunnin vuoroa. Ensimmäisestä rokote-erästä selvitään nykyisillä vapaaehtoisilla.

– Tällä hetkellä selviämme jo mukana olevien vapaaehtoisten voimin. Tarvitsemme lisää vapaaehtoisia, kun rokotetta saadaan jälleen viikon kuluttua ja rokotusapu jatkuu toukokuuhun asti, toteaa Veli-Matti Ahtiainen, Punaisen Ristin Lapin piirin järjestöpäällikkö.

Koulutetut vapaaehtoiset tukevat viranomaisia neuvomalla ja ohjaamalla rokotettavaksi tulevia. Lisäksi Punaisen Ristin terveydenhuollon työntekijä seuraa rokotteen saaneita jälkitarkkailussa.

Vapaaehtoiset eivät korvaa ammattihenkilökuntaa.
– Punaisen Ristin vapaaehtoiset ovat meille erittäin arvokas apu kansalaisten koronarokottamisessa. Yhteistyön avulla voimme toimia kaikkien kuntalaisten parhaaksi ja taata jokaiselle turvallinen rokotustapahtuma. Vapaaehtoisten ansiosta voimme antaa terveydenhuollon henkilöstön keskittyä itse rokottamiseen, kertoo Rovaniemen kaupungin terveyspalvelujen palvelualuepäällikkö Kaisa Kuusela.

Punainen Risti on valmis auttamaan koko maassa

Tällä hetkellä yli 30 kuntaa on pyytänyt Punaista Ristiä avustamaan koronarokotuksissa. Avustustoiminta on alkanut jo muun muassa Vantaalla, Turussa, Janakkalassa ja Tervakoskella. Suurimmassa osassa muita kuntia rokotuksissa avustaminen alkaa helmikuun ja maaliskuun aikana.

– Olemme valmiita vastaamaan kuntien ja kaupunkien avunpyyntöihin ympäri Suomea. Kun rokotteita saadaan lisää, tarvitaan myös lisää vapaaehtoisia. Tämä onkin hieno mahdollisuus myös uusille vapaaehtoisille tulla toimintaamme mukaan, sanoo kotimaan valmiustoiminnan koordinaattori Marko Korhonen.

Vapaaehtoiset voivat liittyä mukaan tämän linkin kautta: https://vapaaehtoiset.punainenristi.fi/event/10263

Viestinnän asiantuntija Aku Suomalainen 040 664 3236
Lapin piirin järjestöpäällikkö Veli-Matti Ahtiainen 0400 398 217