Punapääoman linnake – Työväen osuustoiminnan dramaattiset vaiheet

Osuuskunta Tradeka vietti 100-vuotisjuhliaan muutama vuosi sitten. Sen kunniaksi haluttiin teettää esitys, joka piirtäisi edistysmielisen osuustoiminnan monivaiheisen ja värikkään elinkaaren. Ajatus johti toiseen ja lopulta syntyi kokonainen kirja, joka kertoo suomalaisen työväen osuustoiminnan historian aivan alusta alkaen tähän päivään saakka. Punapääoman linnake -teoksen on kirjoittanut historioitsija Anitra Komulainen.

Työväen osuustoimintayritykset ajautuivat haudan partaalle 1990-luvun laman aikana. Rakennusliike Haka, vakuutuskonserni Kansa ja Suomen Työväen Säästöpankki (STS) kaatuivat. Osuusliike EKA joutui velkasaneeraukseen. Punapääomasta tuli suoranainen haukkumasana. Media ja kansa kohtelivat työväen yritysten johtajia kuin rikollisia.

Lama-Suomessa harvat muistivat, että Työväen osuustoiminnalla oli kuitenkin erittäin menestyksekäs menneisyys.

Vähäväkisten toiminnasta kasvoi toiseen maailmansotaan mennessä suuri joukkoliike, jolla oli ollut myös tärkeä rooli koko työväenliikkeen elvyttäjänä vuoden 1918 kapinan jälkeen. Sittemmin osuustoimintayritykset muodostivat yhden maan suurimmista liiketaloudellisista konserneista, EKAn.

Mistä kumpusi suomalaisen työväen osuustoiminnan 1960-luvulle asti jatkunut kukoistus? Entä mitkä tekijät ajoivat punapääoman linnakkeen kuilun partaalle? Olivatko suurimpia syyllisiä aikalaisten parjaamat epäkelvot johtajat? Entä mitä punapääomasta jäi jäljelle?

Nousu- ja rappiotekijöiden löytäminen ja analysointi ovat Punapääoman linnakkeen punainen lanka – kirjaimellisesti.

Kirjaan on esipuheen kirjoittanut professori Markku Kuisma.

Filosofian tohtori Anitra Komulainen on historioitsija, joka on aiemminkin tutkinut osuustoimintaa muun muassa väitöskirjassaan sekä teoksissa Kapinallinen kauppa – Helsingin Osuuskauppa Elanto ja Suomen historia – Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö Suomi.

Kirja ilmestyy tänään 2. syyskuuta.

Osuuskunta Tradeka on moderni omistajaosuuskunta, joka tekee hyvää paitsi yli 200 000 jäsenelleen, myös ympäröivälle yhteiskunnalle. Yli satavuotisen osuuskunnan johtoajatuksena on merkityksellinen omistajuus ja inhimillisemmän markkinatalouden toteuttaminen. Tradeka palkitsee jäseniään tarjoamalla monipuolisia etuja. Tradekan jäsenenä pääsee lisäksi vaikuttamaan osuuskunnan toimintaan ja koko yhteiskuntaan mm. aloitteiden ja jäsenäänestyksen kautta. Tradeka tekee hyvää myös lahjoitustoiminnan ja omien yhteiskuntavastuuhankkeiden kautta. Osuuskunnan ydinliiketoimintojen omistajaohjauksesta vastaa Tradeka-Yhtiöt Oy, joka toimii pitkäjänteisenä, vastuullisena omistajana kotimaisissa palvelualojen yrityksissä. www.tradeka.fi.