Puolueet: yritysvastuulaki nousemassa hallitusneuvotteluteemaksi

Suomalaiset yritykset vaativat päättäjiltä kunnianhimoista yritysvastuulakia Reilu kauppa ry:n järjestämässä yritysvastuutapahtumassa. Neljä suurinta eduskuntapuoluetta kannattivat teeman nostamista hallitusneuvotteluihin.

Kuva1: SDP:n 1. varapuheenjohtaja Sanna Marin, keskustan elinkeinoministeri Mika Lintilä, toimittaja Olli Seuri (selin), Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo. Kuva: Sakari Piippo.

Yritysvastuulakia ajaa yli sadan yrityksen, järjestön ja ay-liiton yhteinen Ykkösketjuun-kampanja. Yritysten tulisi pyrkiä lain myötä varmistamaan, ettei niiden tuotantoketjuissa ole lapsityövoiman hyväksikäyttöä, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Tilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) piti selvänä, että ihmisoikeuksia vahvistava yritysvastuulaki nousee keväällä hallitusneuvotteluihin riippumatta siitä, mikä tulevan hallituksen kokoonpano on. ”En pidä kansallisen yritysvastuulain tekemistä mahdottomana”, Lintilä sanoi.

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok) katsoi, että Suomen tulee olla aloitteellinen globaalien tuotantoketjujen läpinäkyvyyden lisäämisessä. Häkkänen lupaili teemaa myös kokoomuksen vaaliohjelmaan.

SDP:n ja vihreiden kansanedustajat Sanna Marin ja Ville Niinistö antoivat yritysvastuulaille voimakkaan tukensa. ”Jos uskomme markkinatalouteen, meidän on luotava sellaiset säännöt, että myös tuotannon haittavaikutukset näkyvät tuotteiden hinnoissa”, Niinistö sanoi. Marin peräänkuulutti riittävän kunnianhimoista lainsäädäntöä, joka ei salli yritysten viher- tai ihmisoikeuspesua.

Yritykset vaativat tiukempaa sääntelyä itselleen

Yritysvastuulaki on jo voimassa Ranskassa, ja myös Sveitsissä laki on etenemässä parlamentin ylähuoneeseen. Laki velvoittaisi Suomessa toimivat yritykset kartoittamaan ja vähentämään toimintansa ja tuotantoketjujensa ihmisoikeusriskejä. Sekä Suomessa että maailmalla lakia ovat ajaneet myös yritykset itse, jotta yksikään ihmisoikeuksista piittaamaton yritys ei saisi epäreilua kilpailuetua.

”Ihmisoikeuksilla ei voi kilpailla. Periaatteessa Kesko ei halua lisää sääntelyä, mutta tämä on niin hyvä juttu, että antaa mennä vaan”, sanoi Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo. Myös Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sanoi, ettei yrityksellä ole mitään ongelmaa yrityksiä sitovien ihmisoikeussääntöjen kanssa. ”Tässä kampanjassa haetaan kaikille yrityksille yhteisiä, reiluja pelisääntöjä”, Kurttila sanoi.

Yritysvastuulakia ajavassa kampanjassa ovat mukana myös S-ryhmä, Stockmann, Fazer, Paulig, Kotipizza, Sampo Group sekä kymmeniä muita suuria ja pk-sektorin yrityksiä.

Kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä

Seminaarissa luovutettiin myös Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille suunnattu Tunneketjusi-haaste. Haasteen on allekirjoittanut yli 7 400 suomalaista, jotka vaativat yrityksiltä vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä. Vetoomuksessa pyydetään myös, että yritykset kertovat kuluttajille tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä ja tuotanto-oloista.

Reilu kauppa ry järjesti haastekampanjan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen (SASK) ja Eettisen kaupan puolesta ry:n kanssa.

- Liitteenä Reilu kauppa ry:n yritysvastuu-seminaarissa 25.10. otettuja valokuvia.
Kuvat: Sakari Piippo.

- Kuva1: SDP:n 1. varapuheenjohtaja Sanna Marin, keskustan elinkeinoministeri Mika Lintilä, toimittaja Olli Seuri (selin), Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo

- Kuva2: Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala, kokoomuksen oikeusministeri Antti Häkkänen, Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen

- Kuva 3: Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, vihreiden Ville Niinistö.

- Reilu kauppa ry:n Yritysten ihmisoikeusvastuu - mikä missä? -seminaari järjestettiin torstaina 25.10. klo 9-12.

Tilaisuuden kutsu: https://reilukauppa.fi/yritysten-ihmisoikeusvastuu-seminaari/

- Ykkösketjuun-kampanjan verkkosivut: https://ykkosketjuun.fi/

Reilu kauppa ry:n vastuullisuuspäällikkö
Tytti Nahi, 040 772 4247

Kuva2: Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala, kokoomuksen oikeusministeri Antti Häkkänen, Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen. Kuva: Sakari Piippo.
Kuva 3: Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, vihreiden Ville Niinistö. Kuva: Sakari Piippo.

Yritysten ihmisoikeusvastuu – mikä, missä? -seminaari 25.10.17.10.2018 13:01Kutsu

Mitä Suomessa toimivat yritykset tekevät tuotantoketjujensa vastuullisuuden eteen? Lait yritysten ihmisoikeusvastuusta yleistyvät maailmalla – tarvittaisiinko sellainen Suomeenkin? Millaista lakia yli sadan yrityksen ja järjestön yhteinen #Ykkösketjuun-kampanja tavoittelee? Aika: torstai 25.10. klo 9-12 Paikka: G Livelab, Yrjönkatu 3, Helsinki Keskusteluun osallistuu eturivin päättäjiä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta: Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Kesko Luova johtaja Jukka Kurttila, Finlayson Toimitusjohtaja Heli Kurjanen, Lunette Elinkeinoministeri Mika Lintilä, Keskusta 1. varapuheenjohtaja Sanna Marin, SDP Oikeusministeri Antti Häkkänen, Kokoomus Kansanedustaja Ville Niinistö, Vihreät Hallituksen puheenjohtaja Jarkko Eloranta, SAK Toiminnanjohtaja Sonja Vartiala, Finnwatch Toiminnanjohtaja Janne Ronkainen, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK Toiminnanjohtaja Lotta Staffans, Eettisen kaupan puolesta ry Toiminnanjohtaja Janne Sivonen, Reilu kauppa ry Vastuullisuus

K-supermarketeista löytyy painavin ostoskorillinen Reilun kaupan tuotteita23.10.2017 09:31Tiedote

K-supermarketeissa on monipuolisempi ja laajempi valikoima Reilun kaupan tuotteita kuin S-marketeissa tai Lidlin myymälöissä. Alueellisia eroja Reilun kaupan tuotteiden valikoiman määrässä ei juurikaan ole, vaan tuotteita löytyy tasaisesti Suomen kymmenen suurimman kaupungin ruokakaupoista. Tiedot käyvät ilmi Taloustutkimuksen toteuttamasta ostoskorivertailusta, joka tehtiin syyskuun lopussa ja lokakuun alussa.