Puolueet: yritysvastuulaki nousemassa hallitusneuvotteluteemaksi

Yritysvastuulakia ajaa yli sadan yrityksen, järjestön ja ay-liiton yhteinen Ykkösketjuun-kampanja. Yritysten tulisi pyrkiä lain myötä varmistamaan, ettei niiden tuotantoketjuissa ole lapsityövoiman hyväksikäyttöä, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Tilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) piti selvänä, että ihmisoikeuksia vahvistava yritysvastuulaki nousee keväällä hallitusneuvotteluihin riippumatta siitä, mikä tulevan hallituksen kokoonpano on. ”En pidä kansallisen yritysvastuulain tekemistä mahdottomana”, Lintilä sanoi.
Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok) katsoi, että Suomen tulee olla aloitteellinen globaalien tuotantoketjujen läpinäkyvyyden lisäämisessä. Häkkänen lupaili teemaa myös kokoomuksen vaaliohjelmaan.
SDP:n ja vihreiden kansanedustajat Sanna Marin ja Ville Niinistö antoivat yritysvastuulaille voimakkaan tukensa. ”Jos uskomme markkinatalouteen, meidän on luotava sellaiset säännöt, että myös tuotannon haittavaikutukset näkyvät tuotteiden hinnoissa”, Niinistö sanoi. Marin peräänkuulutti riittävän kunnianhimoista lainsäädäntöä, joka ei salli yritysten viher- tai ihmisoikeuspesua.
Yritykset vaativat tiukempaa sääntelyä itselleen
Yritysvastuulaki on jo voimassa Ranskassa, ja myös Sveitsissä laki on etenemässä parlamentin ylähuoneeseen. Laki velvoittaisi Suomessa toimivat yritykset kartoittamaan ja vähentämään toimintansa ja tuotantoketjujensa ihmisoikeusriskejä. Sekä Suomessa että maailmalla lakia ovat ajaneet myös yritykset itse, jotta yksikään ihmisoikeuksista piittaamaton yritys ei saisi epäreilua kilpailuetua.
”Ihmisoikeuksilla ei voi kilpailla. Periaatteessa Kesko ei halua lisää sääntelyä, mutta tämä on niin hyvä juttu, että antaa mennä vaan”, sanoi Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo. Myös Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sanoi, ettei yrityksellä ole mitään ongelmaa yrityksiä sitovien ihmisoikeussääntöjen kanssa. ”Tässä kampanjassa haetaan kaikille yrityksille yhteisiä, reiluja pelisääntöjä”, Kurttila sanoi.
Yritysvastuulakia ajavassa kampanjassa ovat mukana myös S-ryhmä, Stockmann, Fazer, Paulig, Kotipizza, Sampo Group sekä kymmeniä muita suuria ja pk-sektorin yrityksiä.
Kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä
Seminaarissa luovutettiin myös Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille suunnattu Tunneketjusi-haaste. Haasteen on allekirjoittanut yli 7 400 suomalaista, jotka vaativat yrityksiltä vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä. Vetoomuksessa pyydetään myös, että yritykset kertovat kuluttajille tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä ja tuotanto-oloista.
Reilu kauppa ry järjesti haastekampanjan yhdessä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen (SASK) ja Eettisen kaupan puolesta ry:n kanssa.
- Liitteenä Reilu kauppa ry:n yritysvastuu-seminaarissa 25.10. otettuja valokuvia.
Kuvat: Sakari Piippo.
- Kuva1: SDP:n 1. varapuheenjohtaja Sanna Marin, keskustan elinkeinoministeri Mika Lintilä, toimittaja Olli Seuri (selin), Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo
- Kuva2: Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala, kokoomuksen oikeusministeri Antti Häkkänen, Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen
- Kuva 3: Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, vihreiden Ville Niinistö.
- Reilu kauppa ry:n Yritysten ihmisoikeusvastuu - mikä missä? -seminaari järjestettiin torstaina 25.10. klo 9-12.
Tilaisuuden kutsu: https://reilukauppa.fi/yritysten-ihmisoikeusvastuu-seminaari/
- Ykkösketjuun-kampanjan verkkosivut: https://ykkosketjuun.fi/
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Reilu kauppa ry:n vastuullisuuspäällikkö
Tytti Nahi, 040 772 4247
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reilu kauppa ry edistää Reilua kauppaa Suomessa ja Baltian maissa, lisensoi Reilun kaupan merkkiä, osallistuu yritysvastuuta koskevaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja toteuttaa Reilun kaupan viljelijöitä ja työntekijöitä tukevia hankkeita Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.
Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu Aasian, Afrikan sekä Latinalaisen Amerikan tuottajaverkostot, ympäri maailman toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja kattojärjestö Fairtrade International Saksassa. Reilun kaupan tuotteita viljellään 75 maassa ja myydään yli 140 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Reilu kauppa ry
Yritysvastuudirektiivin heikentäminen uhkaa miljoonien pienviljelijöiden toimeentuloa26.2.2025 17:50:54 EET | Tiedote
Komission esitys vesittäisi yritysvastuudirektiivin. Ilman toimitusketjun kattavaa huolellisuusvelvoitetta laki jäisi tehottomaksi eikä hyödyttäisi ihmisiä tuotantoketjujen alkupäässä. Reilu kauppa kehottaa EU:ta säilyttämään alkuperäisen direktiivin.
Kunnat eivät saa säästää ympäristön ja ihmisoikeuksien kustannuksella, sanoo suurin osa suomalaisista19.2.2025 07:46:28 EET | Tiedote
Suomalaiset odottavat kuntien huolehtivan hankintojen vastuullisuudesta, vaikka säästöpaineet kunnissa ovat kasvaneet.
Kestävän liiketoiminnan konkari Maria Sangder Reilu kauppa ry:n puheenjohtajaksi23.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote
”Yrityksillä on tahtoa kestävään toimintaan – ja Reilulla kaupalla on erinomaiset ratkaisut muutoksen toteuttamiseen”, sanoo järjestön puheenjohtajana aloittanut Maria Sangder.
Kahvin todellinen hinta: Uusi raportti kahvinjuonnin vaikutuksista ihmisiin ja ympäristöön26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kahvi on kallistunut kahden viime vuoden aikana. Kalliimpi hinta ei sinänsä ole huono asia, jos kahvipaketti pitää sisällään vastuullisesti tuotettua kahvia. Näin ei kuitenkaan aina ole, kertoo Reilun kaupan raportti Suomalaisen kahvinjuonnin vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit ratkaisuksi marjanpoiminnan ongelmiin5.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Reilu kauppa julkaisi uudet sertifiointikriteerit luonnonmarjanpoimintaan ihmisoikeusongelmien ratkaisemiseksi. Uudet kriteerit vähentävät poimijoiden taloudellisia riskejä, lisäävät marjayritysten vastuuta ja vaativat muun muassa työsuhteisuutta. Kriteerit edellyttävät läpinäkyvyyttä ja reiluutta koko toimitusketjulta, mikä lisää alan vastuullisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme