Upseeriliitto ry

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Antti Häkkänen: Suomen turvallisuuden takaamiseksi tarvitaan ennustettavuutta

Suomessa olisi saatava yli puoluerajojen ja vaalikausien ulottuva ymmärrys Nato-jäsenyyden ja uuden turvallisuuspoliittisen aikakauden tuomista tarpeista Puolustusvoimien henkilöstöön ja määrärahoihin. Ennustettavuutta edistääkseen puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Antti Häkkänen on ehdottanut parlamentaarisen työryhmän perustamista. Aloite otettiin eduskunnassa myönteisesti vastaan – paitsi nykyinen puolustusministeri ja hänen puolueensa Keskusta.
Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Antti Häkkänen (kok.) Sotilasaikakauslehdessä: Osaava upseeristo on puolustuksen avaintekijä myös Nato-Suomessa

-Työ ei siis lähde käyntiin enää tällä vaalikaudella, Häkkänen harmittelee Upseeriliiton julkaisemassa Sotilasaikakauslehden haastattelussa, mutta lupaa, että se perustetaan, jos kokoomus on seuraavassa hallituksessa.

-Kyse ei ole rahan hassaamisesta, vaan periaatepäätöksistä rahoituksen kohdentamisesta järkevästi. Maavoimien kehittäminen on kysymyksistä suurin, Häkkänen sanoo.

Sotilasuran houkuttelevuus turvataan uudistamalla työaikalaki ja sopimalla kannustavat Nato-palvelussuhteen ehdot

Häkkänen on kiertänyt ahkerasti eri joukko-osastojen varuskunnissa ja keskustellut sotilaiden kanssa. Keskusteluissa on tullut esille myös Puolustusvoimien henkilöstön työssäjaksaminen.

-Se on ollut iso huoli pitkään. Myös useiden satojen sotilaiden henkilöstövaje on tunnistettu jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja Nato-jäsenhakemustamme. Ammattisotilaiden määrää on kasvatettava niin lähitulevaisuudessa kuin pitkälläkin aikavälillä. Eikä vain sotilaiden, vaan laajasti turvallisuusalan ammattilaisten määrää. Eläminen vaarallisen naapurin kanssa edellyttää sitä.

Häkkäsen mukaan on pidettävä huolta, että Puolustusvoimissa työskentely on houkuttelevaa jatkossakin ja tehtäviin hakeutuvat myös tulevien ikäluokkien kyvykkäät henkilöt.

Upseeriliitto on tuonut aktiivisesti esille, että vuonna 1970 säädetty Puolustusvoimien työntekijöitä koskeva työaikalainsäädäntö pitää tuoda ”kekkosenajalta” vastaamaan nykypäivän työelämää.

-Olen vakuuttunut, että työaikalaki on keskeinen asia, sillä ihmiset tekevät turvallisuuden, Häkkänen painottaa.

Kansainvälisiin tehtäviin osallistuminen edellyttää panostamista tarkoituksenmukaisiin ja kannustaviin palvelussuhteen ehtoihin. Vaikka Naton osalta niistä ei ole vielä sovittu, komentorakenteissa on jo töissä suomalaisia ja seuraavat aloittavat huhtikuussa.

-Asiassa ei kannata jäädä vellomaan. Mitä pikimmin ehdot ovat kunnossa, sitä aiemmin Nato-tehtävät alkavat suomalaisia kiinnostaa. Joudumme myös käymään laajemman pohdiskelun ja keskustelemaan perusteellisesti ammattisotilaiden, reserviläisten ja siviilitehtävien ehdoista, Antti Häkkänen sanoo.

Kuvat

Upseeriliitto ry
Laivastokatu 1 B

Upseeriliitto edustaa suomalaisia upseereita kadetista kenraaliin. Upseeriliiton tehtävä on edistää jäsenistönsä työsuhteisiin liittyviä sopimuksia ja palkkausta. Upseeriliitto vaikuttaa myös yhteyskunnallisiin sekä maanpuolustukseen ja rajavalvontaan liittyviin kysymyksiin. Vuonna 1918 perustetussa Upseeriliitossa on jäseniä 6500 ja se on yksi Akavan jäsenliitoista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Upseeriliitto ry

Hallitus lupaa varmistaa Puolustusvoimien henkilöstön työssäjaksamisen16.6.2023 17:09:16 EEST | Tiedote

Upseeriliitto on tyytyväinen tänään julkistetun hallitusohjelman kirjaukseen, että ”Hallitus varmistaa Puolustusvoimien henkilöstön riittävyyden ja jaksamisen. Tarvittavaa henkilöstöä lisätään suunnitelmallisesti.” Työssäjaksamisen ja työaikasuojelun varmistaminen on erityisen tärkeää muuttuneessa toimintaympäristössä, jossa sotilaiden työkuorma on kasvanut merkittävästi muun muassa sotaharjoitusten määrän lisäännyttyä.