Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Orpo: Nato-jäsenyys on Suomen turvallisuuden kannalta paras ratkaisu

Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon johtama puolustusvaliokunta antoi tänään lausuntonsa Suomen turvallisuusympäristön muutosta käsittelevään selontekoon. Puolustusvaliokunnan lausunnon mukaan Suomen jäsenyys puolustusliitto Natossa nostaisi merkittävästi pidäkettä joutua Venäjän aggression kohteeksi.

Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Petteri Orpo (kok.) muistuttaa, ettei yksikään Nato-maa ole joutunut sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi liittokunnan perustamisen jälkeen.

“Nato-jäsenyys on Suomen turvallisuuden kannalta paras ratkaisu. Se vahvistaa Suomen kansallista puolustuskykyä kriisitilanteessa, kun tukena ovat liittokunnan merkittävät sotilaalliset voimavarat. Jäsenyys parantaa olennaisella tavalla myös Suomen sotilaallista huoltovarmuutta”, Orpo sanoo.

Orpon johtama valiokunta korostaa lausunnossaan, ettei Suomen pidä jättää jäsenyyshakemukseen mitään kansallisia varaumia. Valiokunnan mukaan Suomen on oltava liittokunnassa täysin oikeuksin ja velvollisuuksin.

“Suomen rooli osana puolustusliittoa on luontevaa hahmotella tulevissa ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittisissa selonteoissa”, Orpo sanoo.

Puolustusvaliokunta keskittyi lausunnossaan arvioimaan erityisesti Suomen kansainvälistä puolustusyhteistyötä ja eri yhteistyömuotojen merkitystä uudessa turvallisuustilanteessa, kansallisen puolustuskyvyn kehittämistä sekä huoltovarmuuteen ja kyberturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.

Petteri Orpo. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.